صادق پور محمد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: در حالی که مجموع اعتبارات این بخش در سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود، امسال بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت اجرا و توسعه طرح‌های آبخیرداری این شهرستان تخصیص یافته که در سه حوزه آبخیز خلخال هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: از مجموع اعتبارات تخصیص یافته به بخش آبخیزداری این شهرستان ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه آبخیزداری منطقه اندبیل، پنج میلیارد ریال حوزه علی‌آباد، پنج میلیارد ریال حوزه کندرق و سه میلیارد ریال نیز برای تکمیل طرح‌های آبخیزداری شروع شده از سال‌های قبل هزینه خواهد شد.

او اظهار داشت: علاوه بر اجرای حوضچه‌های آبخیز در مناطق یاد شده، عملیات مکانیک و بیولوژیک شامل بذر پاشی، بذرکاری، کپه کاری و تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده به علوفه‌کاری همراه با عملیات حفاظت و قرق با صرف سه میلیارد ریال در سطح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار با هدف افزایش سطح پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیر و حفظ آب و خاک اجرا می‌شود.

پور محمد  همچنین با اشاره به قرار گرفتن شهر خلخال در مسیر سیلاب‌های مناطق اندبیل و علی‌آباد و احتمال وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی در زمان بارندگی‌های شدید گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیر این ۲ روستا نقش مهمی در کنترل سیلاب مسیل آب‌های روان مشرف به این شهر خواهد داشت.

رییس منابع طبیعی وابخیزداری خلخال اظهار داشت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق خوجین، اندبیل و خانقاه سادات در گذشته ضمن فراهم کردن مقدمات کار برای افزایش ذخیره آب سفره‌های زیر زمینی و جلوگیری از فرسایش خاک از احتمال بروز سیل و طغیان رودخانه‌های مشرف به خلخال و خرابی‌های ناشی از آن در مناطق مسکونی پیشگیری شده است.
او با بیان اینکه خلخال بلحاظ داشتن آبخیزهای مناسب و دشت‌های میان کوهی به عنوان پایلوت اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اردبیل انتخاب شده، افزود: با اجرا و تکمیل پروژه‌های آبخیرداری این منطقه در کنار کاهش آثار مخرب خشکسالی منابع آبی مطمئن کشاورزان و باغداران پایاب طرح‌های آبخیز نیز تأمین می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به خسارت وارده از جانب سیل به مناطق مختلف کشور اجرای عملیات آبخیزداری برای کنترل سیلاب از اولویت‌های کاری سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی بوده و با توجه ویژه دولت به این بخش سطح اعتبارات آبخیزداری نیز در سال جاری قابل توجه است.

وی اظهار کرد:برای عملیات اجرایی احداث بند تاخیری و ابخیزداری از نوع سنگ ملاتی روستای زاویه سادات از توابع بخش مرکزی خلخال درحوزه ابخیز خوجین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شده است .

شهرستان خلخال در جنوب اردبیل جزو حوزه آبخیز قزل اوزن بوده و بدلیل کوهستانی بودن منطقه و داشتن دامنه‌های پرشیب تند خسارات وارده از جانب سیل در این منطقه همواره قابل توجه بوده است.

در حال حاضر از مجموع هفت حوزه آبخیز با مساحت ۳۹ هزار هکتار و دارای طرح مطالعاتی در سال‌های گذشته ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از حوزه‌های آبخیز روستاهای خوجین، اسکستان، خمس و ترزنق در بخش مرکزی این شهرستان اجرا شده است.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.