آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه افزود: عوامل متعددی مانند توزیع ناعادلانه هنرستان‌های فنی و مراکز فنی حرفه ای در این قضیه تاثیر دارد بعنوان مثال  استان ما دانشگاه صنعتی ندارد در حالی که در زمان دولت سابق مجوز دانشگاه صنعتی را گرفتم اما مسئولان وقت استان با استدلال به اینکه دانشگاه فناوری‌های نوین ارجحیت دارد آن مجوز را ضایع کردند.

وی گفت: یک خطر بزرگ دیگر در باب آموزش ما را تهدید می کند و آن اینکه طرح سلامت باعث شده که دانش آموزان سیل آسا به طرف رشته علوم تجربی بروند و نتیجه آن تضعیف شدید رشته ریاضیات و فیزیک شد به حدی که اکنون  رشته های علوم پایه داوطلب مناسب خود را ندارد در حالیکه کشور در پیشرفت خود احتیاج به رشته‌های ریاضی و فیزیک  دارد.

عاملی بیان کرد: صنایع دفاعی، موشکی، کشتی سازی، واگن سازی، خودرو سازی، زیردریایی، سد سازی، راه آهن، صنایع هوایی و  مخابرات همه این ها به رشته ریاضی و فنی مهندسی احتیاج دارند و  عجیب این است جوان ارشد ریاضی خوانده دوباره آمده کنکور داده رشته تجربی را شروع کرده است .

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته پزشکان درآمد پزشکان ایرانی را ندارند و در نتیجه فاصله آنها با سایر رشته ها زیاد نیست و موازنه بین رشته ها بهم نمی خورد .

امام جمعه اردبیل گفت: هر آنچه که باعث تبعیض در آموزش می‌شود باید برچیده شود و اگر مدرسه ای هیات امنایی و پولی می شود در اثر اینکه طبقه پایین نمی تواند پول بدهد به مدارس عادی می‌رود و این ظلم آموزشی است.

عاملی افزود: تازه در همان مدارس عادی دولتی هم بیشتر خانواده‌ها از ساعت ۵ و ۶ صبح جهت ثبت نام فرزندان خود صف می کشند اما بعضی  مدیران با شرط نمرات بالا که فرزندان ثروتمندان دارای تغذیه صحیح و امکانات دیگر می توانند آن نمرات را داشته باشند باعث می شوند فرزندان مستضعفان محروم بمانند و این باز ظلم آموزشی است.

وی ادامه داد: اینکه برای بعضی از مدارس امکانات ویژه ،معلمان ویژه و آزمایشگاه ویژه داده می شود و برخی دیگر محروم می ماند این درست به نظر نمی رسد.

خطیب جمعه اردبیل بیان کرد: آنگونه که می گویند بیش از ۶۰ درصد قبولی ها از تهران است بطور یقین این اجحاف در حق طبقه پایین و اجحاف در حق شهرستانی‌هاست و ایران فقط تهران نیست.

عاملی در بخش دیگر سخنان حود گفت: معنی کار جهادی این است که صرفا برای پول و منافع شخصی کار نکنیم، معنی کار جهادی این است که موظفی کار نکنیم بلکه  شب و روز نشناسیم. اگر سرمایه داریم صرفا برای سود شخصی فکر نکنیم بلکه منافع کلان جامعه اسلامی ، امت اسلامی وحکومت اسلامی را مد نظر داشته باشیم.

وی افزود: اگر پول داریم آن را در بانک یا کالای سرمایداری حبس نکنیم بلکه وارد عرصه تولید کنیم ولو در آمد آن کمتر باشد، اگر در صنعت هستیم اهل ابداع و محکم کاری باشیم، اگر در کشاورزی هستیم ضریب بهره وری را بالا ببریم و آخرین سنگرهای تولید را فتح کنیم و  اگر در کار علمی پژوهشی هستیم علاوه بر بدست آوردن آخرین یافته‌های علمی، خودمان مرزهای علمی را جلو ببریم.

وی بیان کرد: چرا رهبر معظم انقلاب بر این مساله تاکید کردند چون در روزگار ما که هم تحریم داریم و هم سرعت تحولات علمی و صنعتی خیلی بالاست و جز با کار جهادی نمی توانیم در دانش و تولید جهانی سهیم باشیم و غیر از کار جهادی نمی توانیم از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم.

عاملی  اظهار داشت: مقام معظم رهبری این هفته در پیامی خطاب به گروه های جهادی و بسیج سازندگی فرمودند "خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت را همگانی کنید" و دند این سخن رهبر معظم منشور عمل ملت ما در دوران فشار و تحریم و منشور عمل  در دوران انتقال است.

وی افزود: ۲ مفهوم عدالت و پیشرفت هدف و آرمان اصلی انقلاب اسلامی است و عدالت در تمام عرصه ها برای بشریت حیاتی است و در بعضی از موضوعات نقش آن بسیار مهم تر است از جمله آنها رعایت عدالت در آموزش است امکانات آموزشی در کشور باید بطور مساوی  برای تمام فرزندان ما فراهم شود و آموزش و پرورش نباید طبقاتی و تبعیضی باشد و در این خصوص ما مسیر بسیار طولانی را باید طی کنیم تا به شرایط آرمانی برسیم.

امام جمعه  اردبیل همچنین گفت: دولت آمریکا اخیرا از حکومت جبل طارق خواسته بود کشتی ایرانی را آزاد نکند و آنها به دستور  آمریکا اعتنا نکرده کشتی ایران را آزاد کردند و گفتند ما بنای تنش و درگیری با ایران را نداریم با این بی اعتنایی هیبت آمریکا شکست و معلوم شد زمان آن نیست که آمریکا هرچه اراده کند محقق گردد و این نشان افول امریکاست.

۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.