به گزارش ایرنا ، افزایش قیمت گوشت قرمز بویژه گوسفند زنده در بازار در آستانه عید قربان مانع از برگزاری آیین‌های سنتی ویژه این عید در خلخال نشده و شهروندان بصورت پرشور به استقبال این عید رفته‌اند.

طبق روال سال‌های گذشته وقتی صدای پای عید قربان شنیده می‌شود در هر کوی و برزنی مومنان به پیشواز عید بندگی می‌روند و در خلخال نیز مردم در بزرگداشت آن آیین‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند.
بر اساس یک سنت دیرینه یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال قربانی خود را تهیه می‌کنند، خرید گوسفند قربانی با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد ، برخی افراد گوشت قربانی را مستقیم به مراکز خیریه و یا خانواده‌های بی بضاعت اهدا می‌کنند.
بسیاری از خانواده‌های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان ، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن بزرگ مسلمانان شریک می‌کنند.
همچنین بر اساس یک سنت دیرینه، گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد بصوت زنده به خانه پدری نوعروسان و دختران نامزد فرستاده می‌شود.
آیین فرستادن گوسفند قربانی به خانه پدری نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایای جنسی و نقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه نوعروسان می‌شود.
نماز عید قربان نیز در این شهرستان باشکوه برگزار می‌شود، شهروندان معتقدند که شرکت در نماز عید اجرا و پاداش ویژه‌ای در پیشگاه خداوند دارد و قبل از انجام هر مراسم نماز را باید اقامه کرد.
علاوه بر شرکت در نماز عید قربان و قربانی گوسفند یکی از مراسم ریشه‌دار در خلخال حضور حداکثری مردم این شهر در بارگاه مطهر امامزاده سید دانیال (ع) و عرض ارادت به پیشگاه خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در صحن مطهر این امامزاده است.
در این مراسم که هر سال در صحن مطهر امامزاده سید دانیال (ع) در سه کیلومتری شهر خلخال برگزار می‌شود اهالی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با انجام مراسم ویژه‌ای ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز می‌کنند.
حجت الاسلام فاتحی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خلخال به خبرنگار ایرنا گفت: برغم در دست احداث بودن مجمتع زیارتی، اقامتی بقعه امامزاده سیددانیال خلخال  تلاش زیادی برای رفاه حال زائران حرم مطهر صورت گرفته و امکانات لازم برای حضور مردم در این محل و انجام مراسم ویژه عید سعید قربان در روز فردا دوشنبه فراهم شده است.
او فزود: در اعیاد قربان سال‌های گذشته ده‌ها هزار زائر خلخالی و اهالی شهرهای همسایه در این مراسم شرکت کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز صحن مطهر این امامزاده پذیرای جمع زیادی از زائران در عید قربان باشد.

بقعه و بارگاه امامزاده سید دانیال (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در سه کیلومتری از مرکز شهر خلخال و در جوار روستای خانقاه سادات از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است.

بر اساس اعلام ستاد اقامه نماز خلخال نماز عید سعید قربان فردا ساعت ۸ صبح به امامت امام جمعه این شهر در مصلای نماز جمعه آیت‌الله خامنه‌ای اقامه خواهد شد.

همچنین اهالی مومن خلخال امروز در آین ویژه دعای عرفه که ساعت ۱۷ عصر در محل مسجد مهدیه برگزار می شود، شرکت می‌کنند.

گزارش بهرام نقی زاده 

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.