به گزارش ایرنا، وقتی صدای پای عید قربان شنیده می شود در هر کوی و برزنی مومنان به پیشواز عید بندگی می روند و در خلخال نیز مردم دربزرگداشت آن آیین های ویژه ای برگزار می کنند.
براساس یک سنت دیرینه یک یا چند روز قبل از عید اهالی خلخال قربانی خود را تهیه می کنند، خرید گوسفند قربانی با اهداف مختلفی صورت می گیرد ، برخی افراد گوشت قربانی را مستقیم به مراکز خیریه و یا خانواده های بی بضاعت اهدا می کنند.
بسیاری از خانواده های خلخالی نیز با تقسیم گوشت قربانی در بین همسایگان ، خویشاوندان و فقرا خود را در این جشن بزرگ مسلمانان شریک می کنند.
همچنین بر اساس یک سنت دیرینه، گوسفند قربانی خریداری شده از سوی خانواده تازه داماد به صورت زنده به خانه پدری نوعروسان و دختران نامزد فرستاده می شود.
آیین فرستادن گوسفند قربانی به خانه پدری نوعروسان شامل مراسم دیگری از جمله تهیه هدایای جنسی ونقدی است که به همراه گوسفند قربانی راهی خانه نوعروسان می شود.
شرکت در نماز عید قربان نیز در این شهرستان باشکوه برگزار می شود، شهروندان معتقدند که شرکت در نماز عید از اجر و پاداش ویژه ای در پیشگاه خداوند برخوردار بوده و قبل از انجام هرمراسم نمازرا باید اقامه کرد. .
علاوه بر شرکت در نماز عید قربان و قربانی گوسفند یکی از مراسم ریشه دار در خلخال حضور حداکثری مردم این شهر در بارگاه مطهر امامزاده سید دانیال (ع) می باشد.
در این مراسم که هر سال در صحن مطهر امامزاده سید دانیال (ع) در سه کیلومتری شهر خلخال برگزار می شود اهالی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با انجام مراسم ویژه ای ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ابراز می کنند.
حجت الاسلام فاتحی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه خلخال به خبرنگار ایرنا گفت: به رغم در دست احداث بودن مجمتع زیارتی، اقامتی بقعه امامزاده سید دانیال خلخال امکانات لازم برای حضور مردم در این محل و انجام مراسم ویژه عید سعید قربان فراهم شده است.
وی گفت: عملیات اجرایی سنگ فرش داخل صحن امامزاده با کمک یک میلیارد ریالی یک خیر بزودی آغاز وانتظار می رود اعتبار مورد نیاز این پروژه تامین و زمینه برای تکمیل وبهره برداری آن فراهم شود .
وی افزود: در اعیاد قربان سال های گذشته ده ها هزار زائر خلخالی و اهالی شهرهای همسایه در این مراسم شرکت کرده اند و پیش بینی می شود امسال نیز صحن مطهر این امامزاده پذیرای جمع زیادی از زائرین در عید قربان باشد.
7119/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.