به گزارش ایرنا ،مراد فتحی روز سه‌شنبه در بازدید از زندان خلخال اظهار داشت: امروزه عوامل متعددی از جمله اجتماعی ،اقتصادی ،عملکرد ناموفق برخی از مسئولان ،شرایط مالی و معیشتی و محرومیت استان در کنار سایر مولفه‌ها در افزایش جمعیت زندان‌های استان تاثیرگذار هستند.

وی اظهارکرد: برای کاهش جمعیت زندان‌های استان نیازمند استفاده از ظرفیت فکری همه دستگاه‌های اجرایی درگیر در این زمینه و تلاش تشکل‌های غیردولتی مردم نهاد در نهادینه شدن فرهنگ صلح و سازش در جامعه هستیم.

وی از زندان به عنوان یک واقعیت تلخ اجتماعی یاد کرد که می‌تواند براحتی و بدنبال وقوع یک حادثه ناخواسته ،یک اشتباه  و یا رخدادی پیش بینی نشده همه افراد جامعه را در هر شرایطی گرفتار خود کند.

او گفت: با زندانی شدن سرپرست خانواده به هر دلیل مالی و یا کیفری خانواده او بشدت در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته و بدین لحاظ تلاش مسئولان اداره کل زندان‌های استان ابتدا کاهش آمار ورود به زندان و سپس  ارتقای سطح شاخص‌های فرهنگی ،برخورد با رافت اسلامی با زندانیان و تلاش برای مصون‌سازی خانواده زندانیان از انواع آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده این خانواده‌ها است.

وی همچنین اظهار داشت: محرومیت استان اردبیل و شرایط مالی نه چندان خوب مردم این استان سبب شده تا آمار زندانیان مالی زندان‌های این استان نسبت به شاخص متوسط کشوری بالاتر باشد.

فتحی افزود: در حالی که میانگین شاخص جمعیت زندانیان مالی کشور هفت درصد است، این میزان در زندان‌های استان ۲۰ درصد و حدود سه برابر میانگین کشوری است. 

او با بیان اینکه در سال‌های اخیر برای آزادسازی زندانیان مالی جرایم غیرعمد زندان‌های استان از طریق برگزاری جشن‌های گلریزان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی تلاش‌های موثری صورت گرفته، اظهار داشت: در سال جاری ستاد دیه خلخال برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر در این زمینه شد.

او با بیان اینکه با راه‌اندازی زندان جدید خلخال از پاییز سال گذشته بسیاری از مشکلات زندان قبلی این شهرستان از جمله کمبود فضا برای زندانیان ،عدم جداسازی زندانیان مالی از جرایم کیفری و تفکیک محکومان از بند متهمان برطرف شده ، افزود: با انتقال زندانیان به زندان جدید امکان مهارت‌آموزی مددجویان در کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای و استفاده از سایر امکانات رفاهی و ورزشی در ندامتگاه جدید این شهر فراهم شده است.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.