فرماندار اردبیل گفت: با تامین یک نوبت آب برای مزارع سیب زمینی در روزهای آینده اجازه نخواهیم داد تا تولیدکنندگان این محصول استراتژیک متضرر شوند.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، جواد زنجانی در جلسه شورای حفاظت منابع آب اردبیل اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که در حوزه ذخیره منابع آب در پشت سدها داریم و اولویت تامین آب شرب با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی و کمک مدیریت امور آب و همراهی کشاورزان یک نوبت آب به مزارع سیب زمینی تا چند روز آینده اختصاص می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: باید از سال زراعی آینده و با سیاستی که جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای اعمال خواهند کرد کشاورزان کشت و زرع خود را متناسب با منابع کم آب انجام دهند تا در زمان گل‌دهی و عمل‌آوری محصول با مشکلی روبرو نشوند.
فرماندار اردبیل ادامه داد: وضعیت اقتصادی بازار و نیاز مردم ایجاب می‌کند تا ما جلوی خسارت کشاورزان را با تامین آب بگیریم ولی همچنان انتظار داریم بهینه مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت اتفاق بیفتد.

زنجانی بیان کرد: به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم بارش‌های کم نزولات جوی، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه در بخش کشاورزی یک شرایط هشدار را در مصرف آب برای ما رقم زده که باید به دور از بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها همه دست به دست هم دهیم تا مصرف آب به درستی انجام شده چرا که اگر این کار را انجام ندهیم قطعا در آینده نزدیک حتی آب شرب سهمیه‌بندی و جیره‌بندی خواهد شد.

وی افزود: ضرورت دارد در یک اقدام عقلانی و منطقی به سمت رعایت الگوهای کشت صحیح و مصرف درست آب در بخش شرب حرکت کنیم و نیازی است برای خوشایند کسی حر‌ف‌های تزئینی و نمایشی بزنیم و یا بخواهیم واقعیت‌ها را انکار کنیم.

فرماندار اردبیل از کار کشاورزی به عنوان یک کار اثربخش و حلال در کسب رزق و روزی پاک الهی یاد کرد و گفت: کمتر از 7 تا 8 درصد مصرف آب اردبیل در حوزه شرب و صنعت است و بیش از 92 درصد منابع آب در دشت اردبیل صرف کشت و زرع می‌شود که ما باید با یک صرفه‌جوئی منطقی و مدیریت منابع آب به سمتی حرکت کنیم تا در همه حوزه‌ها دچار بحران نشویم.
زنجانی به انبوه تولید هندوانه به عنوان آب مجازی اشاره و تصریح کرد: چه نیازی است که ما 200 لیتر در تولید هندوانه آب مصرف کنیم و در نهایت با برداشت محصول بخواهیم آن را 300 تومان بفروشیم در حالی که این ظلم بزرگی است که باید مسئولان امر جلوی کشت بی‌رویه این محصول آب‌بر را بگیرند.

وی به وضعیت نامطلوب سفره‌های زیرزمینی نیز اشاره و اظهار کرد: سالانه 80 میلیون مترمکعب آب در پشت سد یامچی ذخیره می‌شود که 39 میلیون مترمکعب آن صرف شرب و مابقی در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود که ضرورت دارد درر مناطق روستایی از منابع آب جاری نیز به بهترین شکل استفاده شود.

رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل گفت: در مرکز استان ما باید آب 600 هزار نفر، 300 واحد صنعتی و ده‌ها کشاورز سیب‌زمینی کار را تامین کنیم در حالی که تخصیص آب در مرکز استان پائین است و سال‌هاست صحبت انتقال آب از حوزه‌های مختلف مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است.

زنجانی به انتقال آب از قزل اوزن و احداث سد پیرتقی به عنوان یک برنامه بلندمدت اشاره و خاطرنشان کرد: این انتقال سال‌ها طول می‌کشد و بهتر است ما نقد را به نسیه نفروشیم.

در این جلسه تعدادی از کشاورزان دشت اردبیل که اقدام به کشت سیب زمینی کرده‌اند با انتقاد از عملی نشدن قول مسئولان در تخصیص آب کافی برای مزارع سیب زمینی ضرورت تامین یک نوبت آب را در دو سه روز آینده متذکر شدند تا مزارع آنها نابود نشود.
این کشاورزان التماس‌گونه از فرماندار اردبیل خواستند؛ تا با هماهنگی منابع آب استان و شهرستان متناسب با شرایط گل‌دهی محصول سیب زمینی نسبت به تامین آب برای آبیاری مزارع اقدام کنند و نسبت به نگهداری از سیستم‌های آبیاری مدرن در برخی از مناطق و همچنین بهینه‌ مصرف و مدیریت منابع آب در روزهای آبیاری اهتمام داشته باشند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.