توجه به مقوله محیط زیست و اهمیت آن موضوعی است که امروز  نمی توان آن را نادیده گرفت بطوریکه اهمیت فرهنگسازی در این مقوله در جامعه وظیفه ای است که باید به جد به آن پرداخت شود. در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور محیط زیستی در ایران باقی نخواهد ماند که از آن حفاظت شود می توان گفت امروز بقا زمین در دست و اندیشه افرادی هست که برروی آن زندگی می کنند. اگر به قانون اساسی کشور نیز توجه کنیم در اصل پنچاه نیز حفظ وحراست از محیط زیست در آن ذکر شده است. 
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، موضوع آلودگی محیط زیست امروزه یکی از چالشهایی است که جامعه با آن دسته و پنجه نرم می کند بطوریکه این مسئله از هر حیث به طور مستقیم با سلامتی آحاد مردم در ارتباط هست، مشکلات محیط زیستی، نسل فعلی مردم را دچار تهدید کرده است ، لذا عقل سلیم حکم می کند برای حفاظت از این نعمت و سالم سازی آن تلاش کنیم .     زباله‌های پلاستیکی، دودهای ناشی از افزایش کارخانه‌ها و ماشین آلات صنعتی، استفاده از سوخت‌های فسیلی و سموم دفع آفات و به دنبال همه این‌ها ، باران‌های اسیدی و آسیب دیدن لایه ازن ، همه و همه از جمله موارد گریز ناپذیری هستند که موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می آورند .     هر چند عبور از این موارد به راحتی امکان پذیر نبوده و حذف هر کدام مستلزم دانشی برای جایگزینی برایشان است، اما ما در این گزارش به دید فرهنگی این موضوع نگاه می کنیم.     بطوریکه می توان به این  سوالها رسید که سهم فرهنگ در حفاظت از محیط زیست چقدر است ؟ برای کاستن آلودگی‌های محیط زیست باید چه جایگاهی برای فرهنگ قایل شویم ؟ در سالهای اخبر در سطح استان اردبیل از سوی جوانان این استان اقدامات بسیاری خوبی انجام شده که می توان این اقدامات را زاده فرهنگ تلقی کرد.     اردبیل به عنوان استانی که در بحث تعالی علم و فرهنگ کوشش بسیاری انجام داده است، این روزها شاهد ظهور آرام یک حرکت ستودنی فرهنگی است . شاید بتوان گفت پاکبانان محرم نقطه آغازی برای حرکت‌های فعلی محیط زیستی در این استان بوده است.    دارالارشاد اردبیل همه ساله میزبان تجمع سیل عظیمی از عاشقان حسینی در عاشورا و تاسوعای اباعبدالله حسین(ع) است، در این ایام جوانانی با جلیقه‎های سبز رنگی به عنوان پاکبان مشغول جمع کردن زباله‌هایی هستند که ناشی از شلوغی جمیعت در سطح شهر دیده می‌شود . این حرکت جلوه‌ای زیبا از همبستگی را به نمایش می گذارد که در یک معنا اهمیت حمایت از محیط زیست را نشان می دهد . 
این اقدام رفته رفته در سطح استان شکلی منسجم تر به خود می گیرد، پاکبانان محرم اگر سالانه یک بار به ایفای نقش می پرداختند، ولی این بار جوانان اردبیلی در شکلی خود جوش در پارک‌ها و مراتع طبیعی دیده می شوند که به صورت داوطلبانه به پاک سازی محیط اقدام می کنند، از جمع آوری ته سیگارها گرفته تا زباله‌های پلاستیکی، کمپین‌های محیط زیستی اقدامی که شاید در ظاهر عجیب به نظر برسد اما هیچ بعید نیست نقطه عطفی در پرورش و بلوغ یک فرهنگ در کشور باشد .     فرهنگ پیشتیبانی از داشتن یک محیط زیست امن و سالم، فرهنگ نه به زباله، فرهنگ حفاظت از محیط زیست به عنوان امانت برای نسل آینده، چرا که "الارض وضعها للانام" ، لذا اگر خداوند زمین را برای همه قرار داده است و همگی در آن حق داریم، باید به گونه‌ایی با آن رفتار کنیم تا زمین برای نسل آینده نیز حفظ شود .     نکته دیگری که در هفته گذشته در استان شاهد شدیم خطبه 17 خرداد امام جمعه اردبیل بود که در فضای مجازی با عنوان "یک خطبه برای حال خوب زمین و محیط زیست" دست به دست می چرخید . 15 خرداد روز جهانی محیط زیست بود، مناسبت روز و بستر فرهنگی که در استان آماده بود زمینه را برای استقبال از این خطبه فراهم آورد .  آیت الله عاملی در خطبه ایی که فعالان محیط زیست از آن استقبال کردند، گفت : در ایام تابستان و بهار اهالی استان روزهای تعطیل و غیرتعطیل به دامن طبیعت بی‌نظیر منطقه جهت سیاحت و آرامش می‌روند و از این رو از تمامی اهالی می‌خواهیم با طبیعت مدارا کنند؛ حتما با خود کیسه پلاستیکی همراه داشته باشند و تمام زباله‌های خود و بلکه دیگران را جمع‌آوری کنند و در این خصوص بلوغ فرهنگ، فهم و مدنیت بزرگ خود و احساس‌های جمعی را به نمایش بگذارند.     هر چند در موارد مکرر حمایت از حرکت‌های جوانان و تحسین پویایی آن‌ها را توسط امام جمعه اردبیل دیده می شد، اما این بار این خطبه وی که به نوعی حمایت از جوان‌های شهرش بود . چهره فرهنگی اردبیل را به گونه ایی دیگر به نمایش گذاشت . چهره ای که شاید یک زمانی از اردبیل الگویی موفق در حوزه محیط زیست در کشور بسازد .     این حرکت‌ها روندی امیدوارانه را نشان می دهد چرا که اراده مردمی در کنار حمایت و دلگرمی مسئولان پیامدی جز موفقیت را در پی نخواهد داشت، ارتقای کیفی این نوع اقدامات، علاوه بر افزایش انگیزه و خود باوری در جوانان، نوعا موجب آموزشی می‌شود از با هم بودن . از طرفی تلاقی پویایی‌های روز اجتماعی با سنگر‌های مساجد سبب تقویت باورهای دینی در جوانان می شود . 
گزارش از: سمیه درازی خبرنگار ایسنا منطقه اردبیل  
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.