به گزارش ایرنا ، خلیل نیکشاد روز شنبه در بازدید از مزارع کلزای کشت شده در دشت اردبیل یکی از سیاست های مهم هدایتی و حمایتی این سازمان را افزایش سطح زیر کشت کلزا به عنوان یکی از زراعت های مهم دانه های روغنی ذکر کرد.
وی افزود: در سال جاری 9 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان زیر کشت کلزا رفته که از این میزان 300 هکتار در حوزه عمل شهرستان اردبیل می باشد.
او اظهار داشت: با هدف افزایش عملکرد دانه روغنی کلزا در واحد سطح برای اولین بار کشت نشایی این محصول از سال گذشته آغاز شده که این امر می تواند به افزایش تولید این محصول در واحد سطح و افزایش میزان درآمد سرانه تولید کنندگان کمک کند.
نیکشاد گفت: قرار گرفتن سویا در تناوب زراعی نقش مهمی در حفظ حاصلخیزی خاک داشته و در کاهش آفات و امراض نقش کلیدی دارد ، قرار گرفتن این محصول در تناوب با غلات موجب پایداری عمکرد گندم به عنوان محصول استراتژیک می شود.
عمده ارقام کشت شده در استان اردبیل نپتون ، ناتالی ، الویس فرانسه ، مارتن ، روحان آلمان ، گارو و هایولا است که از هرلحاظ سازگاری مناسبی با شرایط اکولوژیکی مناطق مختلف استان دارند.
وزارت جهاد کشاورزی بذور یارانه دار را با قیمت مناسب در اختیار کلزاکاران قرار می دهد و هر ساله محصول تولیدی آنها را نیز به قیمت تضمینی خریداری و با پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره از آنها حمایت می کند.
دانه روغنی کلزا در میان سایر دانه های روغنی از ویژگی های خاصی برخوردار است که از آن جمله می توان به بالا بودن درصد روغن آن اشاره کرد که در حدود 40 تا 45 درصد بوده و میزان اسید چرب اشباع شده آن کم است و از لحاظ خصوصیات زراعی هم خاک مزرعه را پوک می کند و با تقویت خاک زراعی بستر زراعت را برای کشت دوم یعنی سویا بیش از پیش آماده می کند.
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.