محمد فرهودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش حفاظت و مراقبت از مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت این اداره همراه با افزایش مشارکت های مردمی در حفظ و حراست از این منطقه آمار جانوران وحشی نادر از جمله پلنگ ایرانی را در مناطق حفاظت شده این شهرستان از جمله منطقه حفاظت شده آق داغ را افزایش داده است.
او با بیان اینکه در سال های گذشته این حیوان بندرت توسط محیط بانان مشاهده می شد اظهارداشت: اخیرا پلنگ ایرانی در این منطقه به دفعات از نزدیک توسط ماموران یگان حفاظت مشاهده شده است.
وی گفت: در برخورد ناگهانی یک قلاده پلنگ با محیط بان منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال ، استفاده از تجهیزات انفرادی به جای سلاح گرم ضمن حفظ جان این پلنگ ، محیط بان را از حمله این حیوان نجات داد.
فرهودی اظهار کرد: 2 نفر از محیط‌ بانان هنگام گشت و کنترل و جلوگیری از صید و شکار غیرمجاز در منطقه حفاظت شده آق داغ با یک قلاده پلنگ از فاصله نزدیک مواجه شدند.
وی افزود: برغم برخورد این پلنگ با یکی از محیط‌بانان منطقه، ماموران یگان حفاظت برغم مسلح بودن به سلاح گرم از این سلاح ها استفاده نکرده و برای حفظ جان این حیوان به پلنگ مهاجم صدمه‌ای وارد نکرده و با استفاده بموقع از تجهیزات انفرادی و شوکر ، پلنگ را متواری کرده و در این حادثه یکی از محیط ‌بانان دچار جراحات سطحی شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: چند مورد مشاهده و تصویربرداری از پلنگ ایرانی در سال گذشته توسط محیط‌بانان و افراد بومی در مناطق حفاظت شده آق داغ خلخال و شکار ممنوع دربند مشکول موجب توجه به این موضوع در اداره محیط زیست و تجهیز محیط‌بانان به امکانات جدید گشت و کنترل شبانه‌روزی منطقه و استفاده از سیستم‌های نوین حفاظتی شده و نیز جمعیت حیات وحش منطقه بویژه گونه پلنگ رشد قابل توجهی داشته است.
فرهودی اظهار داشت: از گونه ‌های حیات وحش حمایت شده منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال می‌ توان به پلنگ ایرانی، کل و بز ، سیاه‌ گوش ، خرس قهو‌ه ‌ای ، کفتار و انواع پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی ، عقاب طلایی و هما اشاره کرد.
منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال با مساحت 93 هزار هکتار در جنوب استان اردبیل واقع شده و به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اردبیل محسوب می شود.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.