مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر و با مراقبتی که از واحدهای تولیدی در بحث اشتغال و رونق تولید به عمل آمده تنش‌های کارگری به حداقل رسیده است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، قاسم رحیمی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستگاه‌های زیرمجموعه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهار کرد: هر چند ما به تعداد سایر استان‌ها نظیر اصفهان، تبریز و مشهد واحد تولیدی بزرگ و گسترده نداریم اما به تناسب شرایط استان و وضعیت سال‌های گذشته تعطیلی واحدها و تنش‌های کارگری به حداقل رسیده به طوری که ما سعی کردیم به خواسته‌های کارگران در حد وسع و توان جامه عمل بپوشانیم و در عمل ثابت کنیم که همراه آنها در تثبیت و تقویت حوزه اشتغال، کارآفرینی و رونق تولید هستیم.
وی حضور مستمر در واحدهای تولیدی را برای رفع مشکلات آنها یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر زمانی ما در ذوب آهن، آرتاویل تایر و یا خود کشت و صنعت مغان به مشکلات کارگری روبرو بودیم امروز به دلیل شرایط خاص این واحدها در تقویت تولید این تنش‌ها کمتر شده هر چند که همچنان برخی از واحدهای تولیدی ما با کمبود نقدینگی و کسری مواد اولیه روبرو هستند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه در کشت و صنعت مغان با تغییر نحوه قرارداد کار مشکلات کارگران به حداقل رسیده است، گفت: با حضور سرمایه‌گذار و خریدار جدید پرداختی کارگران متفاوت از سال‌های گذشته انجام می‌شود و خود شرکت بدون واسطه و یا اینکه طرف قرارداد با مجموعه‌های خدماتی باشد پرداختی کارگران را به صورت مستقیم انجام می‌دهد.
رحیمی با گرامیداشت پنجم تا یازدهم اردیبهشت به عنوان هفته کارگر بیان کرد: در گرامیداشت این هفته برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود که ما در استان اردبیل در روزهای گذشته با سفر معاون وزیر و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای شاهد تجلیل از تلاش‌های کارگران سختکوشی بودیم که به رغم تنگناهای معیشتی در سال رونق تولید در این عرصه جهادگونه حاضر هستند.
وی به برگزاری نشست مدیران شورای هماهنگی و تشکیل اولین شورای مهارتی در استان اشاره کرد و افزود: قرار است سند جامع توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی استان با کمک دستگاه‌های مختلف اجرایی تدوین شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد: در قالب تدوین این سند ما در کنار سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های آموزشی و مهارتی قطعا با همکاری مراکز دانشگاهی سعی خواهیم کرد تا روند کار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.
رحیمی خاطرنشان کرد: در این سفر شاهد افتتاح سایت امدادرسانی گاز شهری در مرکز شماره سه فنی و حرفه‌ای و ارائه آموزش برای نیروهای گازرسانی، افتتاح مرکز آموزش مهارت معلولان ذهنی، تجلیل از نخبگان و برگزیدگان جامعه کارگری بودیم.
وی با بیان اینکه در سال رونق تولید هم و غم مسئولان بر تقویت امر تولید و استفاده از کالای ایرانی است، اظهار کرد: ما ادامه حمایت‌های خود را در حوزه اشتغال روستایی، عشایری، مشاغل خرد خانگی و ... انجام می‌دهیم تا با پرداخت تسهیلات کم بهره در خدمت فعالان این حوزه باشیم.
رحیمی به اجرای طرح کارورزی برای دانشجویان 25 تا 32 ساله خبر داد و گفت: با معرفی به واحدهای تولیدی به مدت 4 تا 6 ماه این دوره‌ها برگزار می‌شود که در صورت جذب این افراد در واحدهای تولیدی کارفرمایان تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف می‌شوند.
وی استان اردبیل را استان پایلوت کشور در ثبت الکترونیکی درخواست و شکایت کارگران در حوزه کار و کارفرمایی اعلام کرد و افزود: با ثبت الکترونیکی این شکایات رسیدگی به این پرونده‌ها به سرعت و با دقت کامل انجام می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در ادامه به برگزاری این نمایشگاه به عنوان میز خدمت به شهروندان اشاره کرد و گفت: با همکاری 10 دستگاه زیرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در گرامیداشت هفته کار و کارگر تصمیم گرفتیم تا دیر مسیر میدان شریعتی تا چهارراه و در یک محیط پرتردد غرفه‌های خود را برپا کنیم تا بیمه تعاون، صندوق کارآفرینی، بانک توسعه تعاون، صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر، بیمه تامین اجتماعی و ... گزارشی از فعالیت‌های خود را به مردم ارائه کنند.
رحیمی ادامه داد: ما هر چقدر در قالب این رویدادها به مردم نزدیک شویم قطعا همراهی و اعتماد آنها را شاهد خواهیم بود هرچند که در حال حاضر به دلیل شرایط سخت اقتصادی و تورم بالا ما شرمنده جامعه کارگری هستیم که نمی توانند حداقل مبلغ تامین معاش خود را که 3 میلیون و 700 هزار تومان است دریافت کنند که این رقم با فاصله دریافتی کارگران که زیر دو میلیون تومان است هیچ همخوانی ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: کارفرمایان ما نیز به رغم افزایش 47 درصدی حقوق کارگران در سال‌های اخیر با مشکل افزایش قیمت مواداولیه و عدم بروزرسانی قیمت محصولشان روبرو هستند که این خود بر دامنه مشکلات آنها افزوده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.