به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خلیل نیکشاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد که بیش از نیمی از حدود 41 هزار هکتار باغات این استان بر اثر سردی هوا ، سرمازدگی و بارش برف خسارت دیده است.
احمد شهریار ، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان اردبیل نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که با توجه به ادامه سرما و دمای زیر صفر تا صبحگاه روز شنبه در منطقه، میزان دقیق خسارت باغات استان در پی فعالیت جبهه هوای سرد قابل ارزیابی نیست.
وی با اشاره به ادامه بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل درباره برآورد خسارت وارده به باغات استان گفت: با توجه به ادامه شرایط دمایی پایین و زیر صفر تا صبح روز شنبه، برآورد درصد خسارت و نیز میزان ریالی خسارت وارده در شرایط کنونی مقدور نیست و اوایل هفته آینده با تجمیع مشاهدات کارشناسان، میزان دقیق خسارت اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: با فعالیت موج هوای فعال در منطقه، باغات شهرستان خلخال و مشگین شهر دچار سرمازدگی شده به طوری که همه درختان گردوی شهرستان خلخال و بخش اعظمی از باغات انگور شهرستان مشکین شهر دچار خسارت جدی شده است.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چند روز پیش از این موج سرما، به باغداران هشدارهای لازم را داده و توصیه های لازم را برای جلوگیری از خسارت شدید ارائه کرد ولی با بارش برف طی 2 روز گذشته و کاهش دمای هوا در مرکز و جنوب استان، باغداران برغم تلاش شبانه روزی در جلوگیری از سرمازدگی درختان ناکام ماندند.
در چند هفته گذشته به علت مساعد بودن هوا، اغلب درختان میوه در استان اردبیل به گل نشسته و در مرحله رشد برگ بود، ولی سرمای نابهنگام موجب شد که شکوفه ها، جوانه سرشاخه ها و نیز غنچه های برخی درختان دیرگل ده نیز دچار آسیب شود.
در چند روز اخیر به توصیه هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشاورزان و باغداران استان اقداماتی از قبیل ایجاد شعله های آتش و دود برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی انجام دادند ولی به دلیل شدت سرما و یخبندان تلاش آنها موثر واقع نشد.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امروز چهارشنبه توصیه کرد که باغداران استان برای جلوگیری از خسارت بیشتر به خصوص برای کاهش خسارت به خود درختان، اقداماتی از قبیل کنترل دما در محدوده باغات از طریق روشن کردن آتش و ایجاد دود و بستن دریچه گلخانه ها انجام دهند.
بنا به توصیه جهاد کشاورزی استان اردبیل، با توجه به تداوم سرما و افزایش رطوبت در مزارع و باغات، باغداران استان به ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر اقدام کرده و از هرس درختان خودداری کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به زنبوردارن استان توصیه کرد که با توجه به پایین بودن دما در روزهای آینده، نسبت به محافظت از کندوهای زنبور عسل و انجام تغذیه کمکی اقدام کنند.
اداره کل هواشناسی استان اردبیل نیز پیش بینی کرد که طی امروز چهارشنبه و فردا پنجشنبه، به دلیل وجود ناپایداری ضعیف در منطقه، آسمان شمال استان و نواحی منتهی به استان گیلان غالبا ابری و در سایر مناطق نیمه ابری خواهد بود.
بر اساس نقشه های هواشناسی استان، در ارتفاعات، مناطق کوهستانی، کوهپایه های سبلان و نواحی منتهی به استان گیلان افزایش ابر و بارش پراکنده و خفیف باران و برف پیش بینی می شود.
بنا به گزارش هواشناسی استان اردبیل، نقشه های هواشناسی نشان می دهد که از روز جمعه تا اواسط هفته آینده بارشی در سطح استان رخ نخواهد داد و دما نیز تا صبح روز شنبه هفته آینده در مناطق مرکزی و جنوبی استان به ویژه در شهرستان های نیر، سرعین، نمین، اردبیل و خلخال همچنان سرد و زیر صفر خواهد بود.
به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اردبیل، از روز جمعه در طول روز به تدریج شاهد افزایش نسبی دما خواهیم بود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می کند.
بارش نابهنگام برف در استان اردبیل و خسارت باغات در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده و کارشناسان، بیمه کردن باغات و کاشت درختان سازگار با شرایط دمایی منطقه را منطقی ترین راه کاهش خسارت به باغداران و کشاورزان منطقه می دانند.
1905/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.