مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل درباره رهاسازی ماهیان قرمز در آب‌های طبیعی جاری هشدار داد. 
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، صادق صالحی با عنایت به نزدیک شدن به روز طبیعت و 13 نوروز با صدور اطلاعیه‌ای از عموم شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی خواست به هیچ وجه ماهیان قرمز و هفت سین عید را در آب‌های طبیعی جاری مانند رودخانه‌ها، برکه‌ها، نهرها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها رهاسازی نکنند؛ چراکه این آب‌ها در نهایت به سیستم آب‌های طبیعی راه پیدا می‌کنند و باعث انتقال و انتشار انواع بیماری‌ها و سرایت آن به آبزیان بومی و بروز بیماری و تلفات در آنها می‌شوند. 
وی افزود: علاوه بر آن ماهیان قرمز توانایی بالایی در سازگاری با محیط داشته و از غذاهای ماهیان بومی و حتی از تخم این ماهیان تغذیه می‌کنند. 
صالحی تصریح کرد: این ماهیان به سرعت خود را با شرایط جدید محیطی که در آن وارد شده‌اند سازگار و تولید مثل کرده و با به هم زدن اکوسیستم طبیعی و ایجاد خطر برای ذخایر ژنتیکی بومی جمعیت‌های پایداری تشکیل می‌دهند و با تبدیل شدن به گونه‌های مهاجم باعث مرگ و میر ماهیان دیگر شده و در نهایت موجب افت جمعیت گونه‌های بومی در ماهیان می‌شوند و صدمات جبران ناپذیری ایجاد می‌نمایند. 
وی خاطرنشان کرد: بررسی کارشناسان دامپزشکی بیانگر آن است که یکی از علل تلفات ماهیان پرورشی در دریاچه‌های نئور و شورابیل و نیز سد یامچی در سال‌های گذشته مربوط به این موضوع بوده، بنابراین عدم رهاسازی ماهیان قرمز در طبیعت 100 درصد از حجم زیان بار آن خواهد کاست. 
صالحی گفت: بهترین راه رهاسازی ماهیان قرمز در مکان‌های تعبیه شده توسط شهرداری‌ها است، لذا از عموم شهروندان انتظار می‌رود برای تأمین سلامت عموم و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان منطقه به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.