به گزارش ایرنا ، نادر فلاحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: شهرستان گرمی به لحاظ تاریخی یکی از مناطق حائز اهمیت در حوزه باستان شناسی می باشد که نیازمند توجه بیشتر به این موضوع است.
او تشریح کرد: با راه‌ اندازی موزه باستان ‌شناسی در شهر گرمی می‌ توان اشیای حاصل از کاوش ‌های اخیر در منطقه یل سویی و آلاجوق را در این مکان برای بازدید مسافران ، گردشگران و علاقه مندان در معرض دید عموم قرار داد.
فلاحی ادامه داد: امسال 2 عملیات کاوش در منطقه یل سویی و آلاجوق شهرستان در قالب عملیات نجات بخشی صورت گرفته و بیش از 180 شی تاریخی در این منطقه کشف شد.
او بیان کرد: موزه گرمی مغان در طبقه فوقانی نمایشگاه دایمی صنایع دستی شهرستان گرمی راه‌ اندازی خواهد شد.
شهرستان گرمی مغان در شمال اردبیل واقع شده و یادگار ایران باستان و بجای مانده از دوران کهن تیموری و اشکانی است که میراث فرهنگی نقش بسته در لابلای صفحات سرگذشتش اهمیت تاریخی این منطقه را فریاد می زند.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ، گرمی با ثبت بیش از 220 اثر بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گفته کارشناسان ، آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه ها و قلعه های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
قلعه های تاریخی آنزر ، یئل سویی و برزند در بخش انگوت ، تپه های باستانی آغامعلی در بخش مرکزی ، تپه سلاله در روستای سلاله و خرمن تپه سی در روستای شیخ لر بخش موران و شاه تپه سی که محل تاجگذاری نادر شاه افشار بوده از تاریخ پرفراز و نشیب و قابل تامل گرمی حکایت دارد.
از دیگر جاذبه های تاریخی گرمی قبور خمره ای و صندوقی شکل روی تپه های طبیعی کوچک در بخش موران است که در بین مردم به نام (دوه بوینی) یعنی گردن شتر شهرت دارد.
بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر گرمی در قدیم الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو ، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.
6018/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.