به گزارش ایرنا ، امام جمعه خلخال روز دوشنبه در آیین رونمایی از این کتاب که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و همزمان با نکوداشت این عالم در حوزه علمیه جعفریه خلخال برگزار شد، از آیت الله یکتایی به عنوان عالمی زاهد و مجاهدی نستوه یاد کرد که در هدایت معنوی جامعه ، مبارزه با طاغوت زمان و شکل گیری انقلاب اسلامی نقش بزرگی ایفا کرده است.
حجت الاسلام کریم اسدی گفت: به برکت فعالیت های امام جمعه فقید خلخال ، این شهرستان همواره عاری از انحرافات و آسیب های فکری بوده است.
وی یکی از دلایل مهم ولایتمداری مردم منطقه را فعالیت حوزه علمیه بنیانگذاری شده از سوی امام جمعه فقید این شهر ذکر کرد و افزود: علما و روحانیون بزرگی در این حوزه تربیت یافته و در مناطق مختلف کشور در خدمت اسلام و جامعه دینی و مذهبی کشور بوده اند.
سیدمحمد مسعود نقیب ، نویسنده کتاب منظومه فکری ایت الله یکتایی نیز در این مراسم گفت: این کتاب در 2 هزار تیراژ در پنج فصل به چاپ رسیده و سلسه مباحث نهج البلاغه ، مصاحبه ‌ها ، سخنرانی ‌ها ، خطبه‌ های نماز جمعه ، پیام ‌ها ، اثبات وجود خدا و اسناد و تصاویر از این شخصیت علمی برجسته و نیز بخش‌ هایی از اشعار آن بزرگوار در 220 صفحه به چاپ رسیده است.
وی از تهیه و تدوین فیلم مستند آیت الله یکتایی به مدت 45 دقیقه از سوی رسانه ملی خبر داد و اظهار داشت: این مستند بزودی از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شود.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این مراسم از استقبال بی ‌نظیر مردم خلخال در تجلیل از این شخصیت علمی و روحانی منطقه که سال های عمر خود را صرف ترویج فرهنگ دینی مردم کرده قدردانی کرد و گفت: به لحاظ جایگاه خاص آیت الله یکتایی و سال‌ ها مبارزات ایشان در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی و قبل از آن برگزاری چنین آیینی حاکی از عشق و علاقه مردم متدین این شهرستان به جامعه روحانیت است.
رویا کاظمی ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال هم از خرید 300 جلد کتاب منظومه فکری آیت الله یکتایی خبر داد و گفت: این اداره با هدف ترویج فرهنگ دینی و مذهبی و حمایت از نویسنده کتاب 100 میلیون ریال برای این کار هزینه کرده است.
آیت الله هبت الله یکتایی در سال 1302 هجری شمسی در روستای کرین از توابع بخش شاهرود شهرستان خلخال در یک خانواده روحانی دیده به جهان گشود.
امام جمعه فقید خلخال تحصیلاتش را در حوزه علمیه زنجان شروع کرده و از محضر علما و بزرگانی همچون آیت الله آخوند ملاقربانعلی ، آیت الله شیخ فیاض الدین و آیت الله میرزا عبدالرحیم فقاهتی بهره مند شده برده و به مدارج عالیه علم و تقوا نایل شد.
این عالم که امین و نماینده بسیاری از مراجع بزرگ تقلید قم، نجف و مشهد بود قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چون پدری دلسوز و مهربان نیروهای انقلابی و دلسوزان به دین مبین اسلام را هدایت و راهنمایی می‌کرد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب در تاریخ 27 محرم 1400 هجری قمری از سوی امام خمینی (ره) به امامت جمعه این شهر منصوب شد.
ایشان بنیانگذار حوزه علمیه جعفریه خلخال در اوج یکه تازی دوران طاغوت بوده و به مدت 17 سال و 8 ماه امامت جمعه این شهر را بر عهده داشت.
او به عنوان نخستین نماینده مردم شمال غرب کشور در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
آیت الله یکتایی در سال 1396 دیده از جهان فروبست.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.