به گزارش ایرنا ، نوبخت اژدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مرکز حفاظت و توسعه شتر دو کوهانه کشور در جعفر آباد بیله سوار با هدف جلوگیری از انقراض نسل تشر دو کوهانه در کشور و تامین و توزیع شتر دو کوهانه بوغور اصلاح شده و اسپرم مورد نیاز در کشور فعالیت می کند.
وی همچنین به ایجاد ایستگاه پشتیبانی اصلاح نژادی شتر دوکوهانه در کشور ، ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از تکنولوژی نوین حفظ ژن در دنیا و ذخیره سازی مواد ژنتیکی شامل اسپرم و جنین و ژرم پلاسم اشاره کرد و ایجاد زمینه افزایش تولید گوشت شتر از طریق آمیخته گری نر دو کوهان با ماده تک کوهان را از برنامه های این ایستگاه دانست.
او اظهارداشت: در ایستگاه شتر جعفرآباد توزیع بوغور نر دوکوهانه اصلاح شده با سایر استان ها از جمله آذربایجان شرقی ، یزد ، اصفحان و سمنان بصورت امانی و یا فروش از طریق مزایده انجام شده و این ایستگاه توانست سه نفر شتر را تکثیر و افزایش داده و تعداد آن را به 25 نفر فعلی برساند.
وی افزود: در این ایستگاه ثبت مشخصات صدور شناسنامه و بیومتری شتران ایستگاه صورت می گیرد و بوغور اصلاح شده مورد نیاز گله های مردمی نیز برای جفتگیری انجام می شود.
موطن شترهای دوکوهانه ایران به ‌عنوان ذخیره ژنتیکی دامی ارزشمند در استان اردبیل و در شهرستان‌ های بیله سوار و مشگین شهر است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.