به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در قالب طرح 40 قلم محمدرضا بایرامی نویسنده معاصر و خوش ذوق کشورمان در زادگاهش اردبیل تجلیل شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، در این مراسم که در تالار بیضای اردبیل برگزار شد، به منظور پاسداشت خدمات فرهنگی نویسندگان متعهد و انقلابی و در قالب طرح 40 قلم نویسنده مطرح کشورمان که زاده روستای طرلان در دامنه کوه سبلان است با حضور مسئولان استانی و جمعی از نویسندگان مورد تجلیل و تکریم قرار گرفت.
در این مراسم نویسنده مطرح کشورمان در سخنانی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم فرصت مطالعه و اندیشیدن را برای همه سلایق در تمام گروه‌های سنی فراهم کرده است، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در ترویج کتابخوانی و تربیت اهالی فرهنگ در عرصه‌های مختلف نقش موثری دارند و حرکتی که در همین راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی آغاز کرده اقدامی شایسته در رونق گرفتن امر کتاب و کتابخوانی است.
وی خاطرنشان کرد: امروز آنچه که در اینجا می‌بینیم کارهایی است که براساس استانداردها تعریف و تبیین شده و با اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی مواجه هستیم که از این امکانات و فضای فراهم شده می‌خواهند به بهترین شکل استفاده کنند.
نویسنده برجسته و متعهد کشورمان بیان کرد: آنچه که مطلوب است اینکه طیف مختلفی از نویسندگان با کتاب‌های خود در این مجموعه حضوری پررنگ دارند و نهاد کتابخانه‌های عمومی سعی کرده تا فرصت و زمینه برآورده شدن سلیقه‌های مختلف را در گروه‌های سنی متعدد با تهیه و تامین کتاب‌های ارزشمند فراهم کند.
بایرامی گفت: همین که این کتاب‌ها کودکان و نوجوانان ما را در یک فضای سالم سرگرم کند در حقیقت انجام ماموریتی است که در مراتب بالاتر امیدواریم به یک حرکت آموزشی، پژوهشی و تحول فرهنگی با نگاه آرمان‌خواهانه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی با این اقدام و فضاسازی‌ها سعی کرده حداقل‌ها را از نسل نوجوان و جوان ما دریغ نکند، افزود: بدون تعصب خاص باید بگویم که ما بهترین نویسندگان را در حوزه کودک و نوجوان داریم به طوری که حتی تعدادی از آنها در سطح جهانی درخشیده‌اند هر چند که شاید فرصت معرفی آنها به شکل مطلوب فراهم نیامده و یا به دلیل محدودیتی که در حوزه ترجمه وجود دارد کتاب‌های آنها به زبان‌های زنده دنیا ترجمه نشده است.
نویسنده کتاب‌های کوه مرا صدا زد و قصه‌های ساوالان افزود: به نسبت پیش از انقلاب که تنها دو س نویسنده داشتیم در حال حاضر نویسندگان متعدد و شاخصی را داریم که سعی می‌کنند از هر فرصتی برای تولید آثار کیفی‌تر استفاده کنند.
بایرامی در مورد مباحث مطرح شده در باب کاهش رغبت و انگیزه مردم در خصوص مطالعه تصریح کرد: باید در این زمینه علت‌های مختلفی را اعم از تعدد رسانه ها، رونق فضای مجازی، کمبود فرصت‌ها، تعدد کلاس‌ها دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان بیان کرد که به طور طبیعی سبب شده تا خوانش کتاب کمرنگ شود.  
وی اظهار کرد: البته بنده با یک نگاه دیگر به این موضوع می‌نگرم و آن اینکه انبوه تولید کتاب در حوزه‌های مختلف نوع انتخاب را نیز سخت و دشوار کرده در حالی که در یک طبقه‌بندی و فرم‌بندی مشخص می‌توان کتاب‌های مفید را در حوزه‌های مختلف معرفی کرده تا براساس ذائقه مخاطبان زمینه مطالعه بیشتر با انگیزه مضاعف فراهم آید.
این نویسنده اردبیلی در مورد آخرین اثر خود بیان کرد: هر چه سن بالاتر می‌رود کار با ریسک بیشتر و حساسیت فراوان همراه می‌شود و بنده نیز به همین خاطر دست به عصا راه رفته و سعی می‌کنم هر از چند سال یکبار کتابی را نوشته و روانه بازار کنم.
بایرامی ادامه داد: در حال حاضر مشغول نوشتن یک رمان جنگی هستم که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده تکمیل شده و برای چاپ آماده شود.  
وی با قدردانی از اقدام خوب نهاد کتابخانه‌های عمومی در اجرای طرح 40 قلم به میمنت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: امیدواریم این حرکت مفید و شایسته در سال‌های آینده نیز با ابتکارات و خلاقیت‌های بیشتر زمینه معرفی چهره‌های ادبی و عرصه نویسندگی را به ویژه برای نسل جوان و آینده‌ساز ما فراهم کند.
در قالب طرح 40 قلم قرار است به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از محمدرضا بایرامی نویسنده زبده، متعهد و انقلابی کشورمان در زادگاهش اردبیل تجلیل شود.
بایرامی نویسنده معاصر ایران که با کتاب کوه مرا صدا زد از قصه‌های سبلان توانست جایزه خرس طلایی و کبری سوئیس را کسب کند به طوری که دیگر آثار او رمان لم یزرع، قصه‌های ساوالان و دشت شقایق‌ها ... است که این نویسنده یکبار نیز جایزه سال کتاب جمهوری اسلامی ایران را کسب کرده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.