به گزارش ایرنا ، علی علایی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع ، مجاری و تاسیسات آبی پارس آباد افزود: کشت برنج در اراضی و مناطقی که سبب استفاده بهینه از منابع مرزی و تامین امنیت غذایی و تامین اقتصاد منطقه می گردد، بلامانع و موجب تاکید است ولی در مناطقی که سبب محدودیت منابع آبی و هدر رفتن آب می شود، منع قانونی و اصولی دارد.
وی اظهارداشت: اجرای مصوبه عدم کشت برنج در مناطق ممنوعه این شهرستان در راستای زهدار نشدن اراضی کشاورزی و حفاظت از زیرساخت های مناطق مسکونی در حوزه های کشاورزی ضرورت دارد.
علایی به تنش آبی و کمبود آب شرب در غرب و شرق دره رود در سال گذشته که بدلیل کشت برنج در مناطق بالادست رودخانه دره رود بود اشاره کرد و گفت: عدم کشت برنج در این منطقه سبب تامین آب شرب بیش از 12 هزار جمعیت روستایی و عشایر ساکن در حاشیه دره رود می شود.
علایی بیان کرد: استان اردبیل نسبت به سال گذشته با افت محسوس بارش مواجه است که سهم پارس آباد از این میزان 23 درصد می باشد و لازم است تمهیدات لازم از سوی کشاورزان و مسئولان برای صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین آبیاری اتخاذ شود.
فرماندار پارس آباد همچنین افزود: افزایش 19درصدی آب در پشت سد خدا آفرین و ارس در مقایسه با سال گذشته نگرانی در زمینه بحران آب را تا حدودی رفع کرده اما برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده باید از شیوه هایی که سبب افزایش راندمان آب می شود، بهره گرفت.
او گفت: کاهش سطح زیرکشت محصولات پاییزه در این شهرستان با کاهش 29 هزار هکتاری مواجه است که این کار سبب بر هم خوردن توازن کشت و عدم رعایت الگوی کشت از منابع آبی می شود.
پارس آباد مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.