رئیس اداره طب سنتی ایرانی و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در راستای راه‌اندازی سلامت‌کده طب سنتی ایرانی بخش خصوصی و دولتی در اردبیل اقدامات پیگیرانه را شروع کردیم.
رامین نسیمی دوست در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: در دیدار اساید دانشگاه‌های ایران با مقام معظم رهبری نسبت به راه‌اندازی و تشکیل دانشکده‌های طب سنتی تاکید شد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب و اهمیت نگاه ایشان به بحث طب سنتی نسبت به راه‌اندازی دانشکده‌های مرتبط با این رشته اقدام شد.
وی خاطرنشان کرد: براین اساس و در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت، اداره طب سنتی ایرانی و طب مکمل در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل شد که مشارکت در راه‌اندازی و پشتیبانی سلامتکده طب ایرانی (سنتی) در سطح دانشگاه علوم پزشکی و مشارکت در بررسی و پاسخگویی به شکایات مرتبط با خدمات طب سنتی و مکمل از جمله اهداف راه‌اندازی این دانشکده در اردبیل بود.
رئیس اداره طب سنتی ایرانی و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: نظارت بر حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی دفتر طب سنتی ایرانی وزارت در حوزه‌های تابعه، ارزشیابی مستمر برنامه‌های اجرا شده و ارسال نتایج ارزشیابی انجام شده، تهیه و ارائه گزارش عملکرد به صورت دوره‌ای در حوزه طب سنتی و مکمل، تعامل با دفتر طب ایرانی وزارت متبوع در راستای طراحی، تدوین و اجرای برنامه توانمندسازی گروه‌های شاخص و مرجع در زمینه طب سنتی و مکمل و فرآورده‌های طبیعی به منظور ایفای نقش برای آگاهسازی عمومی و ترویج رعایت اصول ششگانه سلامت مکتب طب سنتی در میان آحاد جامعه با برگزاری کلاس‌های آموزشی، سمینارها و همایش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در این اداره دنبال می‌شود.
نسیمی دوست به اطلاع‌رسانی و افزایش سطح آگاهی جامعه درباره روش‌های سبک زندگی و تغذیه و ترویج سبک زندگی سالم منطبق بر مبانی و آموزه‌های طب سنتی در برنامه‌های آموزش عمومی مردم با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های محلی، مطبوعات، مراکز سلامتی و سایر اماکن عمومی توسط روش‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی را از دیگر برنامه‌های این اداره اعلام کرد و افزود: هدف اداره طب سنتی این است که مردم روش بهتر زندگی کردن را بیاموزند و رویکرد این طب، سلامت محوری است.
متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره برنامه‌های در دست اقدام اداره طب سنتی نیز بیان کرد: پیگیری راه‌اندازی سلامتکده طب سنتی ایرانی بخش دولتی و خصوصی، پیگیری راه‌اندازی داروخانه فرآورد‌ه‌های طبیعی و مکمل، بازدیدهای مستمر از مراکز ارائه دهنده خدمات طب سنتی ایرانی، راه‌اندازی کمیته راهبردی طب سنتی ایرانی در سطح دانشگاه و اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در سطح دانشگاهی و غیر دانشگاهی عملیاتی می‌شود.
نسیمی دوست با اشاره به اینکه افراد و نهادهای مجاز و غیرمجاز آموزشی در حوزه طب سنتی وارد عمل شده‌اند، گفت: براساس اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر فقط دانشکده‌های طب ایرانی و انجمن‌های علمی طب سنتی ایران مجاز به برگزاری دوره‌های آموزشی و گواهینامه معتبر در حوزه طب ایرانی هستند.  
وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، فقط پزشکان متخصص طب سنتی و پزشکان دوره دیده مورد تایید وزارت بهداشت، دارای پروانه و مجوز معتبر در زمینه ارائه خدمات طب سنتی می‌توانند با رعایت ضوابط اقدام نمایند.
رئیس اداره طب سنتی ایرانی و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در  صورتی که طب سنتی ایرانی و توسط افراد باتجربه و مجاز به ارائه خدمات درمانی بکار گرفته شود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.
نسیمی دوست با انتقاد از اینکه هر کسی به خود اجازه کار در این حوزه را می‌دهد و با شرکت در یک دوره کوتاه مدت آموزشی، چه مجاز و چه غیرمجاز، شروع به نسخه پیچی برای آحاد مردم می‌کند، بیان کرد: در این صورت است که باید منتظر عواقب ناخوشایندی در زمینه سلامت مردم بود.
وی تاکید کرد: متاسفانه سوءاستفاده در زمینه طب سنتی بسیار گسترده شده و افراد بسیاری بدون هیچ تخصص، تجربه و مدرک معتبر علمی به ویزیت و پیچیدن رایگان نسخه‌های چند هزار تومانی برای مردم پرداخته و بیماران را با کیسه‌ای از داروها که اصلاً معلوم نیست از چه موادی و در چه شرایطی تهیه شده‌اند راهی می‌کنند.
رئیس اداره طب سنتی ایرانی و طب مکمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: این افراد در برخی عطاری‌ها، منازل شخصی و یا حتی بعضا در مراکزی تحت عنوان مطب و... فعالیت می‌کنند و برخی از آنها حتی بعنوان پزشک شناخته شده و برخی دیگر هم با ایجاد دید منفی نسبت به پزشکان و طب رایج سعی در جلب مشتریان خود دارند که به نظر می‌رسد آحاد مردم باید بیشتر در مورد مسائل مربوط به سلامتشان حساس باشند و فریب این تبلیغات را نخورند.  
نسیمی دوست گفت: مسئله مهم دیگر ویزیت و نسخه پیچی اینترنتی است که متاسفانه شبکه‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌های زیادی به دلیل سود فراوان حاصل از فروش داروهای گیاهی راه‌اندازی شده و بدون حتی دیدن بیمار فقط براساس نام بیمار یا توضیحی ناقص برای مردم نسخه می‌پیچند.
وی خاطرنشان کرد: این کارها با اصول طب سنتی ایرانی در تضاد کامل است چرا که این مکتب طبی به شرح حال و معاینه بیمار اهمیت زیادی می‌دهد.
وی در پایان افزود: در حال حاضر در تعداد زیادی از استان‌ها سلامتکده‌های طب سنتی دانشگاهی در حال فعالیت هستند که در شهر اردبیل هم مدتی است که کلینیک تخصصی طب سنتی ایرانی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اردبیل راه‌اندازی شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم عزیز است که توصیه می‌کنیم مردم به این مرکز و یا پزشکانی که در زمینه طب سنتی آگاهی کافی و دارای مجوز فعالیت هستند مراجعه نمایند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.