آن جمعه تلخ اسفند 75 زمانی که تنها 11 سال داشت، زلزله خانه کاهگلی شان را ویران کرد؛ پدر، مادر و دو خواهرش در اثر تلنبار شدن خاک، الوار و آوار در دم جان باختند و او بر حسب اتفاق و لنگه دری که مانع دفن او زیر انبوه خاک شد، زنده ماند.
زمین لرزه 5.8 ریشتر آن سال اردبیل تمام خانه های سست بنیان روستایشان را با خاک یکسان کرد، ده ها روستایی زیر خاک جان باختند و او بعدها چقدر حسرت خورده بود که این زلزله نه خیلی شدید چه راحت جان اعضای خانواده، دوستان و هم ولایتی هایش را گرفته است.
با خود فکر می کند که اگر کمی خانه هایشان مقاوم بود این اتفاق شوم با این حجم از خسارت سنگین برای او و روستایشان نمی افتاد.
اکنون خانه های روستاها مقاوم سازی شده و او بیشتر دلتنگ دو خواهر کوچکش است هر چند که دو دختر کوچک نیز دارد.
زلزله اسفند سال 75 حادثه ای بود که پس از آن مسئولان و تعداد زیادی از روستاییان به فکر مقاوم سازی منازل مسکونی خود افتادند، کارهای زیادی در این زمینه انجام شده اما هنوز بسیاری هستند که خانه هایشان مقاوم نیست و شگفت اینکه روستاییانی هستند که همچنان در خانه های کاهگلی و زیر چهار دیواری های لرزان گذران عمر می کنند.
به گفته مسئولان، اردبیل در زمره 10 استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می رود و هر از گاهی بروز حادثه هایی مانند زمین لرزه، رانش زمین، سیل، تندر، توفان و بوران خسارت بسیار و تلفات سنگین در مناطق روستایی بر جای می گذارد.
بسیاری از جمعیت استان اردبیل همچنان در روستاها زندگی می‌کنند و شماری از روستاییان با وجود خدمات و کارهای بزرگ انجام شده همچنان دغدغه مقاوم ‌سازی مسکن روستایی دارند.
هر چند دولت در زمینه افزایش سقف تسهیلات ساخت و مقاوم سازی مسکن روستایی و کاهش نرخ تسهیلات کارهای مناسبی انجام داده اما همچنان مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در استان وضعیت مطلوبی ندارد و گویا برای رسیدن به این هدف باید چندین سال شکیبایی پیشه کرد.
بر اساس داده های سرشماری سال 95، در استان اردبیل 119 هزار و 387 واحد مسکونی روستایی وجود دارد که 100 هزار و 285 واحد از آنها کم ‌دوام و بی‌دوام تشخیص داده شده است.
با اینکه در سال های اخیر اقدام های خوبی در مقاوم سازی بسیاری از این واحدها انجام گرفته ولی هنوز به صورت کامل استحکام لازم نیافته و با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه به ویژه زلزله خیز بودن استان، شتاب در اجرای طرح های مقاوم سازی در روستاها ضروری است.

** اردبیل ماهانه میزبان یک زمین لرزه بالای سه ریشتر
«فرهاد عبدالعلی پور» مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: ایران یکی از مناطق زلزله ‌خیز بوده و در استان اردبیل نیز ماهانه دستکم یک زمین ‌لرزه با قدرت و شدت بیش از سه ریشتر ثبت می‌ شود.
وی افزود: چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که همه ساخت ‌و سازها با رعایت اصول همراه بوده و به مقاوم‌سازی در مقابل زلزله توجه شود.
او با بیان اینکه هر سال مقاوم‌سازی چهار هزار مسکن روستایی در دستور کار است، اضافه کرد: پیش ‌بینی می‌شود تا مهلت تعیین شده بتوان همه مسکن‌ های روستایی استان را مقاوم کرد.
عبدالعلی پور افزود: به منظور کمک به روستاییان و مقاوم سازی مسکن آنان تسهیلاتی از سوی بنیاد مسکن پرداخت می شود که لازم است اهالی با مراجعه به این ادارات نسبت به اخذ وام و نوسازی واحدهای خود اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل ادامه داد: بررسی کیفیت و دقت ساخت و سازها در مناطق شهری و روستایی در راستای کاهش و به حداقل رساندن خسارت ناشی از بلایای طبیعی به ویژه زلزله لازم و ضروری است.
وی تاکید کرد: لازم است استادان دانشگاه با هماهنگی راه و شهرسازی اثرهای زمین لرزه بر روی ساخت و سازها را بررسی کنند و با آشکار ساختن معایب و ایرادهای ساخت و سازهای مناطق شهری و روستایی نسبت به رفع آنها پیش از وقوع حادثه جبران ناپذیر راهکار ی اندیشیده شود.

** باید طراحی منازل مقاوم روستایی مورد توجه باشد
به گفته «کامران ایرانی» کارشناس ساختمان، حدود 40 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند از این رو طراحی و ساخت مسکن روستایی مناسب نیازمند توجه ویژه و مضاعف است.
وی افزود: بر اساس مطالعات و بررسی ها، تقریبا هر ساله چند زلزله با بزرگی بالای پنج ریشتر در ایران اتفاق می‎افتد که با توجه به گستردگی مناطق روستایی کشور، حوزه تاثیر بیشتر این زمین لرزه ‌ها مناطق روستایی است.
ایرانی بیان کرد: هنوز در مناطق روستایی به سبب شرایط اقتصادی، فرهنگی و محیطی و نبود سیاست مناسب حتی حداقل ضوابط و معیارهای فنی در ساختمان سازی رعایت نمی ‌شود از این‌ رو بیشتر ساختمان های مناطق روستایی کشور برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند.
وی گفت: یکی از راهکار های اصلی مقاوم سازی مسکن روستایی پرداخت تسهیلات کم بهره به روستاییان بوده و ضرروی است در کنار این تسهیلات نظارت کافی بر ساخت و سازها در روستاها انجام شود.
این کارشناس یادآور شد که ریشه اصلی مشکلات ساخت و آسیب های قابل توجه ناشی از زلزله در روستاهای کشور، ناآگاهی از روش های صحیح اجرای ساختمان هاست، اما تنگناهای مالی نیز امکان اجرای چنین روش‎ هایی را محدودتر می سازند.
وی ادامه داد: مشکلات مالی در روستاهای کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزله‌ ها می‌شوند، اجازه ساخت و سازهای مطابق با آیین نامه های اجرای ساختمان های مقاوم را نمی‌دهد و ضروری است روش‎های اجرایی آسان‌تر و ارزان‌تری که علاوه بر مقاومت کافی برابر زلزله، با اقتصاد مردم روستاها و سطح توانایی فناوری - اجرایی آنها متناسب باشد، جایگزین روش‎های پیشین شود.

** خطر تخریب واحدهای خشتی در 400 روستای اردبیل
به گفته مسئولان استان اردبیل، ساکنان 400 روستای این استان در خانه های خشتی و گلی زندگی می کنند و حوادثی همچون زلزله آنها را تهدید می کند.
آنها تاکید دارند که بیشتر روستاهای طرح مقاوم سازی شده استان، روستاهای قشلاقی و عشایرنشین هستند.
«صدیف بدری» نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اظهارداشت: نوسازی و بهسازی بافت های کم دوام و بی دوام روستایی استان از میانگین کشوری بالاتر است ولی با این وجود واحدهای روستایی بسیاری نیازمند بازسازی و بهسازی هستند و مقابل زلزله شدید و قوی دوام کافی ندارند.
وی افزود: حل مشکلات اجرایی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیازمند حمایت و مشارکت مسئولان بوده و نیاز است در این زمینه با مشارکت و همکاری مسئولان نسبت به مقاوم سازی بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی حاشیه شهرهای استان اردبیل اقدام های مناسبی انجام داده شود.
بدری، اجرای قانون نظام مهندسی را از کارهای مهم برای جلوگیری از وقوع حوادث برشمرد و گفت: این موضوع باید با جدیت و اهتمام ویژه ای دنبال شود و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گیرد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این که بیشترین خسارت های مالی و جانی در زمان وقوع حوادث به ویژه زمین لرزه در مناطق روستایی اتفاق می افتد، گفت: لازم است با نوسازی این مناطق ضمن کاهش تلفات جانی و خسارت های مالی با ارایه راهکارهای اساسی و اجرای برنامه های هدفمند قانون های نظام مهندسی، این مشکلات را به حداقل برسانیم.
بدری اضافه کرد: استاندارد سازی مصالح ساختمانی نیز از اصلی ترین ارکان مقاوم سازی است و باید تلاش شود مصالح ساختمانی استاندارد تولید و استفاده شود.

** 10سال زمان برای تکمیل مقاوم سازی
«فرهاد سبحانی» مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل با بیان اینکه این بنیاد طبق برنامه قرار است هر سال چهار هزار واحد مسکونی غیر مقاوم در مناطق روستایی را مقاوم سازی کند، گفت: تا 10 سال آینده همه واحدها مسکونی غیر مقاوم روستایی در استان مقاوم سازی می شود.
وی بیان کرد: تاکنون 53 هزار واحد مسکونی در روستاهای این استان مقاوم سازی شده و مابقی بناهای روستایی نیز مقاوم سازی خواهند شد.
سبحانی با بیان اینکه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی مناطق گرمسیری این استان با مشکل مواجه است، افزود: ضروری است مجوز اعطای وام برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی این مناطق صادر شود و در این زمینه نیاز به همکاری بانک‌ها است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل خاطرنشان کرد: زلزله کرمانشاه و خسارات ناشی از آن، مقاوم‌سازی روستایی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد و با توجه به اینکه بیشترین میزان کشته‌ ها در روستاها بود، لازم است عملیات مقاوم ‌سازی واحدهای مسکونی روستایی در استان اردبیل سرعت گیرد.
6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.