نائب رئیس انجمن آبخیزداری کشور گفت: بحران آب و خاک و محیط زیست در کشور با بهره‌گیری از آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی در کشور قابل درمان است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، سعادت در نشست تشریح برگزاری همایش آبخیزداری در اردبیل اظهار کرد: انجمن آبخیزداری به عنوان یک انجمن علمی با بهره‌گیری از ظرفیت یک هزار نفر از اعضا و مجموعه اساتید، محققان و کارشناسان تنها به شکل واسطه‌ای عمل کرده و در حوزه اجرا و یا دخالت سایر نهادهای دولتی هیچ ماموریتی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: ما در این انجمن در حقیقت نقش واسطه‌ای را در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های آبخیزداری انجام می‌دهیم و سعی داریم تا با کمک و راهنمایی بستر عبور از بحران آب، خاک، مسایل زیست محیطی و تامین موادغذایی را به وجود آوریم.
نائب رئیس انجمن آبخیزداری کشور گفت: این انجمن همه ساله همایشی را با محوریت اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان‌های مختلف برگزار می‌کند که در طول یک سال تمام تمهیدات و مقدمات کار در این حوزه فراهم می‌آید تا در این همایش آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی ارائه شده و شرکت کنندگان با قرار گرفتن دو روز در کنار هم بتوانند به تبادل تجربیات بپردازند.
سعادت ادامه داد: ما باید در حوزه آموزش، اجرا و تحقیقات در کنار هم باشیم تا بتوانیم شرایط بحرانی را در حوزه مرتع و جنگل‌ها پشت سر گذاشته و اسباب صیانت از این سرمایه‌های طبیعی و خدادادی را فراهم آوریم.
وی افزود: ما در 20 روزی که به برگزاری این همایش فرصت داریم باید کاستی‌ها و نقص‌ها را برطرف کرده و زمینه برگزاری یک همایش مطلوب با خروجی کیفی‌تری را شاهد باشیم.
 
شرایط شکننده در حوزه تخریب مراتع و جنگل‌ها ترمیم شود
رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این جلسه گفت: دانشکده کشاورزی با 90 هیئت علمی در هشت گروه آموزشی، 13 رشته کارشناسی، 28 رشته کارشناسی ارشد و 18 رشته دکترا با 2 هزار دانشجو فعالیت می‌کند که این دانشکده قدمتی 40 ساله دارد.
قربانی خاطرنشان کرد: این دانشکده تعامل و همکاری خوبی را با دستگاه‌های اجرایی و انجمن آبخیزداری دارد که بر اثر این تعامل همایش علوم آبخیزداری و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست روزهای دهم و یازدهم مهرماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: این همایش در 12 محور مرتبط با بخش آب و خاک، منابع طبیعی، محیط زیست، آلودگی‌های این منابع با همکاری انجمن آبخیزداری ایران و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار خواهد شد.
قربانی افزود: برای این همایش 265 مقاله ارسال شده که 42 مقاله شفاهی و 198 مقاله نیز به شکل پوستر می‌باشد که در حاشیه این همایش چهار کارگاه آموزشی و همچنین نمایشگاه تخصصی، مسابقه عکس و تجلیل از پایان‌نامه‌های برتر به همراه نشست مدیران این حوزه برگزار خواهد شد.
وی به آمار بالای فرسایش خاک در کشور به ازای هر هکتار 12 تن اشاره کرد و گفت: رویکرد دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه نسل سوم و چهارم ارتباط‌گیری با جامعه، توانمندسازی جوامع و همچنین ارائه راه حل برای مشکلات جامعه است.
قربانی به شرایط شکننده تخریب مراتع سه برابر تا متوسط احیا و تخریب جنگل دو برابر تا متوسط احیا اشاره و تصریح کرد: ما برای عبور از این شرایط بحرانی باید از توان علمی و تحقیقاتی و همچنین ایده‌های جدید استفاده کنیم تا یک مدیریت بهینه منابع و امکانات اتفاق بیفتد. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.