حسن حسنپور روز پنجشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا افزود: سالانه حدود هفت میلیون مسافر از نقاط مختلف ایران و جهان به شهر سیاحتی سرعین وارد می شوند درحالیکه جمعیت ثابت این شهرستان 18هزار و 500 نفر بوده که 65درصد آن روستایی و حدود پنج هزار نفر بقیه در شهر سرعین و یک هزار نفر در شهر ایردموسی سکونت دارند.
وی اظهار کرد: در بعضی از روزهای خاص تعداد مسافران ورودی به سرعین به اوج می رسد به گونه ای که طی سه روز تعطیلات عید قربان بیش از 500 هزار دستگاه خودرو وارد این شهر شد.
او ادامه داد : به همین علت در دادن هرگونه امکانات و اعتبار برای توسعه این منطقه باید سرعین را متمایز از یک شهر عادی با جمعیت ثابت محسوب کرد و باید شاخص های شناور آن مورد توجه قرار بگیرند.

**سرمایه گذاری بخش خصوصی در سرعین رونق گرفته است
فرماندار سرعین با بیان اینکه استعدادهای خدادادی طبیعی این شهرستان در حوزه گردشگری ، جاذبه خوبی برای سرمایه گذاری در این منطقه ایجاد کرده است، گفت : طی چند سال اخیر اجرای طرح های گوناگون گردشگری در این شهرستان مورد توجه گسترده افراد بخش خصوصی قرار گرفته است.
حسنپور ، رقم مجموع سرمایه گذاری های بخش خصوصی در سرعین را با کل اعتبارهای عمران شهری این شهر قابل قیاس ندانست و گفت: مجموع اعتبارهای عمرانی سرعین در حدود یک صدم کل رقم مربوط به هزینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های گوناگون این شهر یعنی 40 میلیارد ریال است.
وی افزود : سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح های گوناگون اقامتی و تفریحی با مجموع اعتبار چهار هزار میلیارد ریال در سرعین مشارکت دارند که ازجمله مهمترین آنها می توان به پارک آبی ، فاز دوم پیست اسکی آلوارس و مجتمع گیاه درمانی اشاره کرد.
به گفته وی پارک آبی که در سرعین در ساخت است در ایران نظیر نداشته و از لحاظ کمی و کیفی از پارک آبی شهر مشهد مقدس نیز فراتر است.

**طرح های عمران شهری سیمای سرعین را دگرگون کرده است
فرماندار سرعین گفت: باتوجه به سیاحتی بودن سرعین و ورود هزاران میهمان خارجی و داخلی به این شهر برخورداری این شهر از سیمایی زیبا و دلپذیر مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که اجرای طرح های مختلف عمران شهری در یکی دو سال اخیر بطور کلی سیمای عمومی این شهر را دگرگون کرده است.
وی یادآوری کرد: طرح های مختلفی در این زمینه در سرعین با مجموع اعتبار 150 میلیارد ریال درحال اجرا هستند که از مهمترین آنها می توان به پارک شهر 12هکتاری و احداث رینگ دوم کمربندی این شهر اشاره کرد.

**ویژگی سیاحتی سرعین میزان برخورداری روستاهای منطقه را بالا برده است
فرماندار سرعین با اشاره به اینکه در سال های اخیر اجرای طرح های مختلف به خصوص در زمینه گردشگری به سوی نقاط روستایی کشیده شده است خاطرنشان کرد: همین موضوع میزان آبادانی و برخورداری روستاهای منطقه را تا اندازه ای بالا برده است.
او افزود : تمام 27 روستای موجود در شهرستان سرعین از نعمت برق ، آب ، راه آسفالته ، گاز و اینترنت پرسرعت برخوردار هستند و در 12روستا نیز کارهای عمرانی مانند زیرسازی و بهسازی گذرگاههای درون روستایی درحال انجام است.
وی بیان کرد: علاوه بر خود شهر سرعین روستاهای منطقه نیز به خاطر قابلیت گردشگری به سوی این حرفه متمایل شده اند و به عبارتی دیگر با توجه به درآمدزایی بالای گردشگری روستاییان در کنار انجام کار کشاورزی به کارهای خدماتی در حوزه سیاحت نیز علاقه مند شده اند.

**اردبیل به برکت سرعین سومین استان ایران در داشتن تخت های اقامتی است
فرماندار سرعین با اشاره وجود 160 هتل ، هتل آپارتمان و سایر اقامتگاههای رسمی با مجموع 10 هزار تخت و نیز حدود پنج هزار تخت اقامتی متعلق به خانه های مسافری در این شهر گفت : اردبیل در سایه تخت های اقامتی موجود در سرعین به عنوان سومین استان ایران پس از خراسان رضوی و مازندران مطرح است.
حسنپور در عین حال نبود هتل پنج ستاره در سرعین و حتی در هیچ شهر استان اردبیل را یادآور شد و افزود: برای جبران این کمبود معافیت های صد در صدی عوارض ، پروانه ساخت و نظایر آن به سرمایه گذاران بخش خصوصی که قصد ساخت هتل پنج ستاره و تالار و رستوران های باغی در سرعین را داشته باشند تعلق می گیرد.

**ایردموسی ظرفیت کم نظیر سیاحتی در شهرستان سرعین است
فرماندار سرعین گفت: ایردموسی که به خاطر قابلیت جمعیتی و وسعت زیادش به تازگی ازسوی وزارت کشور به شهر ارتقا یافته است یک قابلیت و ظرفیت کم نظیر در حوزه سیاحت برای شهرستان سرعین به شمار می آید.
حسنپور افزود: ایردموسی از لحاظ موقعیت طبیعی یک دره ملایم پهناور با گستردگی در شمال شرق - جنوب غرب است که از شهر سرعین تا حوالی روستای نوران در مسیر اردبیل به ارجستان امتداد یافته است.
وی ادامه داد : فراوانی آب ایردموسی را به یک منطقه سرسبز در استان اردبیل تبدیل کرده و وجود مناظر و چشم اندازهای دلپذیر کم نظیر جاذبه های فراوانی برای گردشگران و به خصوص طبیعت گردان است.
وی افزود : پهنه عظیم این دره با رودخانه های کوچک و پستی و بلندی ها کم شیب علاوه بر اینکه برای انجام بازی های تفریحی و ورزش های مفرح سبک مناسب سرمایه گذاری می باشد به عنوان یک ذخیره گاه ارزشمند ،زیست بوم صدها نوع گیاه با خواص دارویی و درمانی بوده و رویشگاه دهها نوع درختچه میوه های وحشی خودرو مانند تمشک وحشی ، گل سرخ بری ، زالزالک ،گل سرخ وحشی ، گیلدیک (نسترن کوهی) ، گل باغی ، گل باخیو است.
همچنین یک آب معدنی سرد موسوم به جناغا با خاصیت درمانی در اطراف این شهر در مسیر ایردموسی به سرعین قرار دارد.
یک جاده پنج کیلومتری ایردموسی را به شهر سرعین متصل می کند که به گفته حسنپور این مسیر آسفالت شده و فقط 700 متر از آن از طرف سرعین باتوجه به قرارگیری در دره سخت گذر ساری دره نیاز به ترمیم دارد ولی تردد وسایل نقلیه در این جاده انجام می شود.

** فاصله زیادی تا رسیدن به صنعت توریسم حرفه ای داریم
فرماندار سرعین گفت: هرچند داشته های طبیعی خدادادی و نیز کارهای انجام شده در زمینه تامین زیرساخت ها و امکانات سخت افزاری طی چند سال اخیر این شهرستان را به یک شهر سیاحتی مشهور در ایران و حتی در خاورمیانه تبدیل کرده است ولی هنوز برای رسیدن به صنعت توریسم حرفه ای در منطقه باید راه زیادی پیموده شود.
حسنپور افزود: نامناسب بودن راه های بعضی از مراکز سیاحتی ، تجمع مراکز خدماتی و فروشگاهی در مرکز شهر و به موازات آن شلوغی و پرتردد شدن گذرگاههای هسته مرکزی شهر به ویژه در روزهای پرمسافر و تعطیلات مناسبتی خاص ،کم توجهی به بخش درمانی آب های معدنی به معنی واقعی طی سالیان گذشته ، ساخت و سازی های بی رویه و ارتفاع سازی در قسمت وسیعی از شهر که به نوعی مانعی در راه چشم اندازهای کم نظیر اطراف آن شده اند و دهها کاستی دیگر هنوز مشکلات موجود بر سر راه رونق حرفه ای گردشگری در این شهرستان هستند.
به باور او در زمینه زیرساخت های فرهنگی نیز که اساس پیشرفت و توسعه هر جامعه به وجود و کارآمدی مثبت آن بستگی دارد باید برنامه ها و اقدام های مستمر و مفید ادامه یابند.
سرعین واقع در 25 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه 4811 متری سبلان با داشتن دهها استخر و چشمه آب معدنی سرد و گرم ، حمام های طبیعی، مناظر و چشم اندازهای زیبا ، آب و هوای دلپذیر ، باغ های مصفا ، هتل ها و مراکز تفریحی و اقامتی مجهز ، پیست اسکی آلوارس و سایر داشته ها و جاذبه ها به عنوان یک مجموعه سیاحتی نه تنها در استان اردبیل بلکه در ایران و حتی بعضی کشورهای جهان مطرح است.
/60166019
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.