اهانت‌ به مقدسات اسلامی از منطق لیبرالیستی برمی‌خیزد که همه‌چیز را زمینی می‌بیند و به معنویت اعتقادی ندارد؛ حال آنکه موهنان اگر برای انسان هم باز با همان دید اومانیستی(انسان‌ محور) خودشان ارزش قائل بودند؛ برای باورها و اعتقادات نیز احترام قائل می‌شدند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «عبدالحسین معزی»، رئیس مرکز اسلامی انگلیس، با بیان این مطلب به ایکنا گفت: واقعه فاجعه‌آمیز قرآن‌سوزی در افغانستان نشانگر منش اشغالگران است، اشغالگری که با زور و قدرت آمده و سرزمینی را اشغال کرده، اساساً نه برای آبروی آن ملت، نه برای جان و مال مردم آن کشور و نه اعتقادات و باورهای دینی آن‌ها ارزشی قائل نیست.

وی افزود: ارزش قائل نبودن برای مردم کشور اشغال شده، ویژگی اشغالگران است و توهین به مقدسات مردم برای آن‌ها کاری عادی تلقی می‌شود، البته اگر منافعشان به خطر بیا‌فتد در برابر این نوع مسائل، مدعی احترام به مال و جان مردم می‌شوند و به ظاهر عذرخواهی هم می‌کنند. این در حالی است که اساساً نفس اشغالگری کار نادرستی است و با زور سرزمینی را اشغال کردن و در آنجا اعمال قدرت کردن و بر مردم اقتدار پیدا کردن و خود را متولی مردم دانستن، هیچ‌کدام بر پایه ارزش دادن به شخصیت مردم و جان و مال و اعتقادات مردم نیست.

حجت‌الاسلام معزی تأکید کرد: اساساً اشغالگر، استعمارگر و مستکبران در عالم چنین ویژگی‌هایی دارند و هیچ‌گاه برای مردم جهان و سرزمین‌ها ارزش و اعتباری جز سود و منافع خودشان قائل نیستند، البته ممکن است که در این زمینه خطایی هم صورت بگیرد و نیروها یا سربازان عادی اشغالگران از روی کم‌اطلاعی مرتکب عمل نادرستی شوند، ولی همان سرباز و افسر هم در سرزمینی تربیت شده‌ که به آن‌ها القا شده است که مسلمانان خشن و جنگ‌طلب هستند و این روحیات‌ را از قرآن می‌آموزند.

ترویج اسلام‌هراسی؛ از جمله دلایل اهانت به ساحت مقدس قرآن

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه گفت: اما آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که همواره با بزرگنمایی این موارد، این موضوع را به مردم خورانده‌اند که غرب را از اسلام و مسلمانان بترسانند و آنان را خشن و تروریست و قرآن را منبع الهام روحیات آن‌ها معرفی کنند که رواج چنین دیدگاه‌هایی اهانت به قرآن کریم را در پی خواهد داشت.

وی افزود: از سوی دیگر اساساً فرهنگ لیبرالیسم در جهان، قداستی برای هیچ کتاب و مکتبی باقی نگذاشته است و برای چیزی تقدسی قائل نیست و برای پیروان آن‌ها سوزاندن یک کتاب الهی با سوزاندن یک مجله مساوی است. این اندیشه لیبرالیسم است که می‌آموزد هیچ چیز مقدسی وجود ندارد و پیامبر اسلام و کتاب قرآن مقدس و محترم نیست؛ لذا در سال‌های اخیر شاهد اهانت‌های متعدد به ساحت پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین معزی عنوان کرد: همه این اهانت‌ها از منطق لیبرالیستی برمی‌خیزد که همه‌چیز را زمینی می‌بیند و به معنویت اعتقادی ندارد و برای هیچ‌چیزی ارزش قدسی قائل نیست و حال آنکه اگر برای انسان هم باز با همان دید اومانیستی (انسان‌ محور) خودشان ارزش قائل بودند، برای انسان و باورها و اعتقادات انسان هم باید احترام قائل می‌شدند و اگر واقعاً به این قائلند که نظر مردم محترم است، مسلماً باید به نظر یک و نیم میلیارد مسلمان جهان نسبت به یک کتاب احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: نمی‌خواهیم بگوییم که همه مردم غرب اینگونه فکر می‌کنند اما این یک واقعیت است که اومانیسم و سکولاریسم همه مقدسات را بی‌ارزش کرده و طبیعتاً چنین اتفاقاتی را در پی خواهد داشت.

معزی گفت: تعصبات ضد اسلامی ترویج شده در باورهای آنان و جریانات سیاسی اشغال افغانستان و در عین حال بی‌اهمیت بودن حال مردم این کشور دلایل اصلی وقوع چنین اتفاقی است. آمریکایی‌ها به بهانه برقراری امنیت به افغانستان آمدند و به‌عنوان کسانی‌که پیام‌آور دموکراسی هستند و می‌خواهند دموکراسی را در این کشور پیاده کنند؛ طوری وانمود کرده بودند که می‌خواهند در مدت کوتاهی افغانستان را به ژاپن تبدیل کنند، نه تنها این کار را نکردند بلکه بدبختی و بیچارگی را برای مردم به ارمغان آوردند و حالا می‌خواهند به نوعی با این وضعیتی که به وجود آورده‌اند، فرافکنی کنند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در مورد نحوه عکس‌العمل جهان اسلام عنوان کرد که جهان اسلام باید مسائل را ارزیابی ریشه‌ای کند و دلایل نگرش غرب نسبت به اسلام و مسلمین را تحلیل کند و دلایل هراس از اسلام و مسلمانان را بیابد. هراس آن‌ها به این دلیل است که می‌ترسند مردم مسلمان بیدار شوند و دست‌نشانده‌های غربی‌ها را از این سرزمین‌ها بیرون برانند، همانطور که در ایران دیدند و همانطور که پس از وقوع بیداری اسلامی در کشورهای عربی شاهد آن هستند.

وی افزود: بنابراین وظیفه ما این است که مسلمانان را بیدار کنیم که ببینند که آن‌ها نسبت به مال، جان، ناموس و مقدسات ما هیچ احترامی قائل نیستند و تصور نکنند که استکبارگرها می‌خواهند کمک کنند که سرزمین‌های ما و مردم ما پیشرفت کنند و ما را به جایگاه‌های پیشرفته برسانند، هرگز.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس عنوان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید که به انسان‌ها به گونه‌ای نگاه کنید که یا آنکه برادران دینی تو هستند، اگر مسلمان باشند و اگر مسلمان نباشند در خلقت مانند تو هستند. اما مستکبران هرگز برای انسان‌ها احترامی قائل نبودند و نیستند و اگر منافعشان اقتضا کند جان انسان‌ها هم ارزشی نخواهد داشت و این همان چیزی است که ما در این جنگ‌ها می‌بینیم. در قرن بیستم جنگ‌ها به راه انداختند و جان انسان‌های بیشماری را گرفتند و همه چیز آن‌ها را نابود کردند تا به خواسته‌های خود برسند؛ بنابراین مسلمانان باید بیدار شوند در برابر این مسئله و باید به جهانیان بفهمانند که ما برای کتاب دینی خود احترام قائلیم و این کتاب، مقدس است.

وی تأکید کرد: بیداری مردم، صحبت کردن، برپایی تظاهرات، مردم در افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی به صحنه بیایند و به جهانیان بفهمانند که ما برای دین خود احترام قائلیم، برای ما دین و کتابمان مقدس است و این را باید به دیگران بفهمانیم که باید به دین ما، آیین ما و تفکر اسلامی ما احترام بگذارید تا محترم باشید.

معزی توضیح داد: روشن است که مقامات افغانی درصدد این هستند که کشورشان را از آشوب حفظ کنند به همین دلیل عذرخواهی سردمداران استکبار و آمریکایی‌ها از مردم نسبت به عملی که انجام گرفته و دلیل آن‌ها مبنی بر سوء قصد نبودن این حرکت و سهوی بودن آن را قبول کردند ولی مردم افغانستان با شناختی که از اشغالگران و مواضع آن‌ها دارند، دلیل این عذرخواهی را به خطر افتادن منافع آن‌ها عنوان کرده و آن را نپذیرفتند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس گفت: این حادثه برای مردم افغانستان یک زنگ خطر و هشدار برای بیداری است، و تأثیر شگرفی بر هوشیاری بیشتر مردم داشته است و امیدواریم که در نهایت به سود اسلام و در جهت گسترش بیداری اسلامی تمام شود. حوادث این عالم در عین اینکه یک بعد منفی دارد که در اینجا توهین به ذات مقدس قرآن کریم است، می‌تواند در عین حال تأثیرات مثبتی را هم داشته باشد و در این رابطه بیداری و هوشیاری بیشتر مسلمانان می‌تواند از تبعات این حادثه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.