این درمانگاه را مرحوم والدم، آیت‎الله شیخ عبدالله مجد فقیهی با کمک خیرین آن زمان در سال 1346 تأسیس کرد و شاید از قدیمی‎ترین درمانگاه‎های قم به شمار بیاید. در عید غدیر 1346 این درمانگاه با مدیریت مرحوم والد رسماً افتتاح می‎شود.

آقای مهندس حمید فقیهی مدیر عامل درمانگاه قرآن و عترت و فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالله مجد فقیهی در گفت و گو با نشریه«حریم امام» با اشاره به پیشینه درمانگاه، و از نحوه خریداری این مکان از حضرت امام و نیز بخش‌های مختلف آن سخن گفت.

درمانگاه قرآن و عترت در چه سالی و توسط چه کسی تأسیس شد؟

این درمانگاه را مرحوم والدم، آیت‎الله شیخ عبدالله مجد فقیهی با کمک خیرین آن زمان در سال 1346 تأسیس کرد و شاید از قدیمی‎ترین درمانگاه‎های قم به شمار بیاید. در عید غدیر 1346 این درمانگاه با مدیریت مرحوم والد رسماً افتتاح می‎شود.

شما در چه رشتهای تحصیل کردهاید؟

بنده در چند رشته تحصیل کرده‎ام. رشتة اولیه‎ام، مهندسی هوافضا بود. سپس به واسطة مشاغلی که داشتم، مدیریت را گذراندم. در مراکز مختلف انواع روش‎ها و تکنیک‎های مدیریتی را خوانده‎ام. همچنین با توجه به علاقه‎ای که به علوم دینی داشتم، رشتة مقطع ارشد من، الهیات بود.

مختصری از مرحوم پدرتان برای ما بگویید. اینکه متولد چه سالی بود و تحصیلات خود را در کجا و نزد کدام یک از بزرگان آموخت؟

مرحوم ابوی ما، حضرت آیت‎الله شیخ عبدالله مجد فقیهی متولد سال 1302 در شهر بروجرد بود. دروس مقدماتی حوزه را در بروجرد گذراند. از جمله هم‎دوره‎هایی ایشان آقای دکتر سید جعفر شهیدی و آیت‎الله نیری بروجردی بودند. بعد از اتمام تحصیل مقدمات در بروجرد، به قم مهاجرت می‎کند و تحصیلات خود را در سطوح عالی فقه و اصول ادامه می‎دهد. از جمله اساتید ایشان در فقه، مرحوم آیت‎الله العظمی گلپایگانی و مرحوم آیت‎الله العظمی بروجردی بودند.

بعد از اینکه درس خارج این بزرگان را شرکت می‎کند، علاقه‎مند به مهاجرت و ادامة تحصیل در نجف می‎شود. حدود پنج سال در نجف تحصیلات حوزوی خود را دنبال می‎کند و از اساتید بزرگ نجف مانند آیت‎الله بجنوردی، آیت‎الله سید جمال‎الدین گلپایگانی، آیت‎الله علی‎محمد بروجردی بهره می‎برد و پس از چندی از مراجع بزرگ تقلید نجف اجازة اجتهاد می‎گیرد. آیت‎الله سید جمال‎الدین گلپایگانی به کمتر کسی اجازة اجتهاد می‎داد. عموماً هم اجازة اجتهاد را خودش نمی‎نوشت. یا آقازادة ایشان می‎نوشت یا مسئول دفترشان. اما اجازة اجتهاد مرحوم ابوی را به خط خودش نوشت و سند آن را در دست داریم. آیت‎الله بجنوردی، آیت‎الله رفیعی قزوینی و... از جمله بزرگان نجف بودند که به مرحوم ابوی اجازة اجتهاد دادند.

مرحوم ابوی در سال 1335 به ایران برگشت. در آن زمان اوایل سن سی سالگی‎شان بود که به درجة اجتهاد رسید. بعد از مدتی به مشهد مقدس رفت و حدود یک سال در محضر آیت‎الله میلانی تلمذ کرد. وقتی می‎خواست به قم برگردد، آیت‎الله میلانی اصرار داشت که در مشهد باقی بماند؛ اما به خاطر فعالیت‎هایی که در قم داشت، ترجیح داد که به قم بازگردد. ظاهراً در مشهد با پدر آیت‎الله خامنه‎ای مراوده و رفت و آمد داشت. این قضیه را هم شنیده‎ام که آیت‎الله خامنه‎ای رهبر انقلاب، درس رجال در مشهد را نزد مرحوم ابوی خوانده بود.

وقتی به قم برمی‎گردد، درس و بحث خود را ادامه می‎دهد.

ایشان چندین مسجد و مؤسسه را در شهرهای دیگر با کمک خیرین تأسیس کرد.

انگیزة مرحوم پدرتان برای تأسیس این درمانگاه در آن زمان چه بود؟

در سال 1343 اخوی من کسالتی پیدا کرد و مرحوم پدرم به پزشکی در قم مراجعه می‎کند. همزمان با ایشان، روحانی دیگری هم به آن پزشک مراجعه کرده بود. در آن زمان این‎طور نبود که منشی در درمانگاه‎ها و مطب‎ها وجود داشته باشد و پزشک خودش ویزیت می‎کند. وقتی پزشک اخوی‎ام را ویزیت می‎کند و نسخه را می‎نویسد و می‎گوید که هزینة آن را دو تومان می‎شود. مرحوم پدرم یک تومان بیشتر نداشت. پزشک ناراحت می‎شود و نسخه را پاره می‎کند. مرحوم پدرم از این قضیه خیلی ناراحت می‎شود؛ به هر حال در آن زمان روحانیون واقعاً در مضیقه بودند. وقتی از نزد آن پزشک به منزل برمی‎گردد، تصمیم می‎گیرد که با کمک خیرین مرکز درمانی را در قم تأسیس کند؛ به‎خصوص برای طلبه‎ها که توان پرداخت هزینه‎های درمان را ندارند؛ همچنین اقشار بی‎بضاعت که تخفیف‎های خاصی برای آن‎ها در نظر گرفته بشود.

به نظر شما این قبیل اقدامات اجتماعی، مثل تأسیس مراکز درمان از سوی مراجع تقلید و علمای تا چه حد در روحیة مردم و جذب آنان به دین و شریعت نقش و تأثیر دارد؟

آنچه مهم به نظر می‎رسد و در متون دینی ما هم به وفور یافت می‎شود این است که باید بزرگان با عملشان مردم را جذب کنند. در روایات از زبان معصومین علیهم‎السلام آمده است: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم محاسن ِ کلام ِ ما را بدانند از ما تبعیت می‎کنند.» به نظرم علما و مراجع علاوه بر سطوح عالی اخلاقی و دینی که دارند، باید به فعالیت‎های اجتماعی خود بیشتر اهمیت بدهند و این موضوع در جذب مردم به دین و مذهب تشیع بسیار کارساز خواهد بود. وقتی مردم ببیند که بزرگان ما نسبت به مشکلات بیماری‎ها، مسکن، ازدواج و در مجموع اقتصادشان اهمیت می‎دهند و خودشان پیشگام حل معضلات زندگی مردم می‎شوند، جذب دین و مذهب تشیع می‎شوند و این قضیه در روحیة آن‎ها تأثیر بسزایی دارد.

مرحوم ابوی در سال 1379 به رحمت خدا رفت. با این حال همچنان افرادی را می‎بینم که به درمانگاه می‎آیند و یادی از ایشان می‎کنند و اظهار می‎کنند که بسیاری از مشکلات ما با اقدامات خیرخواهانة مرحوم آیت‎الله فقیهی حل شد. به نظرم وقتی مردم وارد درمانگاه یا بیمارستانی یا هر مؤسسة خیریة می‎شوند که به دست علما و بزرگان دینی ما ساخته شده است، این ارتباط و نزدیکی را بیشتر با آنان احساس می‎کنند. در این صورت است که علما را از خودشان جدا نمی‎دانند و متوجه می‎شوند که علما در کنار آن‎ها هستند. بنابراین هیچ پیوندی از این محکم‎تر نیست که مردم بزرگان و علمای ما را در کنار خودشان احساس کنند.

روند ساخت و ساز و توسعة درمانگاه قرآن و عترت را بیان کنید.

سنگ بنای تأسیس درمانگاه به هر نحوی که بود شروع می‎شود. در ابتدا در خیابان ارم، دارالکتاب را اجاره می‎کنند و با یک پزشک عمومی و بخش کوچک تزریقات کار را آغاز می‎کنند و بعد ساختمان فعلی قرآن و عترت را می‎خرند.

این ساختمان را از حضرت امام خریداری می‎کنند. در اسناد قدیمی هم نام ایشان ذکر شده است. وقتی امام مطلع می‎شود که این ساختمان قرار است به مرکز درمانی، به‎ویژه برای طلاب اختصاص یابد، تخفیف خوبی نسبت به قیمت تعیین شده می‎دهند. حتی شنیده‎ام که مراسم ازدواج حاج احمد آقا در همین ساختمان قرآن و عترت در آن موقع برگزار شده بود. همچنین برای مدتی مرحوم علامه طباطبایی در آن سکونت داشت.  به هر ترتیبی که بود این درمانگاه با در نظر گرفتن بخش درمان طلاب و اقشار کم‎درآمد تأسیس شد. طبقة پایین به بخش درمان و طبقة بالا به بخش تدریس و تبلیغ مذهب تشیع اختصاص داشت. کلاس‎های زیادی در طبقة فوقانی درمانگاه برگزار می‎شد. خود مرحوم پدرم درس خارج خودش را در همین ساختمان برگزار می‎کرد. همچنین شنیده‎ام که حاج آقای قرائتی هم اولین بار درس خودش را در طبقة فوقانی درمانگاه شروع کرد. به هر حال این ساختمان پایگاه شناخته شده‎ای برای مباحث دین و ترویج و تبلیغ مذهب تشیع بود.

طبقة پایین هم با کارهای مختلف آغاز به کار می‎کند و رفته رفته توسعه پیدا می‎کند.

چه شد که این ساختمان را برای تأسیس درمانگاه اختیار کردید؟

با توجه به موقعیت مناسبی که این ساختمان در آن موقع داشت، برای تأسیس درمانگاه شناسایی شد. وقتی برای خرید آن اقدام می‎کنند، متوجه می‎شوند که ملک حضرت امام خمینی(ره) است. گویا داماد امام مسئول فروش آن را بر عهده داشت؛ اما امضای ایشان در پای سند فروش موجود است.

این درمانگاه وقف است و در سند آن قید شده که مالک آن حضرت بقیه الله اعظم است. اینجا جزو معدود مکان‎هایی است که این ویژگی را دارد. در زمان شاه مرحوم پدرم را متقاعد کردند که اسم حضرت بقیه الله اعظم در سند مالکیت آن قید بشود. این یکی از ویژگی‎های خاص درمانگاه قرآن و عترت است.

تیم پزشکی درمانگاه از زمان تأسیس تاکنون را چگونه ارزیابی میکنید؟ همچنین بفرمایید که این درمانگاه متشکل از چه بخشهایی است؟

در طول این مدت پزشکان زیادی در این درمانگاه مشغول طبابت بوده‎اند. بخش دندانپزشکی این درمانگاه را از همان ابتدا فعال بود. پزشک‎های عمومی مختلفی به این درمانگاه آمدند و مشغول به کار شدند. همچنین داروخانه که سال‎ها فعال است. حتی از کشورهای مختلف، از جمله پاکستان، عراق، سوئیس و... هم پزشکانی به این درمانگاه آمدند و مشغول شدند. بعضی از پزشکان عراقی که در این درمانگاه مشغول به کار بودند، بعد از فروپاشی رژیم صدام به کشور خودشان بازگشتند و جزء هیئت وزیران عراق شدند.

بسیاری از مراجعین طلبه به صورت رایگان در این درمانگاه درمان شده‎اند. کتابچه‎ای مربوط به سال 1346 در دست داریم که آمار کسانی که به‎طور رایگان در این درمانگاه درمان شده‎اند را ذکر کرده است. در این کتابچه هیئت مؤسس درمانگاه هم ذکر شده است؛ از جمله مرحوم فلسفی.

درمانگاه قرآن و عترت در سال 1363 بازسازی شد و به صورت وضعیت فعلی درآمد. خوشبختانه در حال حاضر در زمینة خدمات درمان سرپایی از مراکز کامل و جامع در سطح قم به شمار می‎آید. بسیاری از خدمات عمومی، تخصصی از جمله آزمایشگاه، دندان‎پزشکی، بخش قلب، رادیولوژی، سونوگرافی، فیزیوتراپی در این درمانگاه ارائه می‎شود. تا کنون سعی کرده‎ایم که تا آنجایی که امکان دارد، تعرفه‎های درمان را پایین نگه بداریم. در این درمانگاه بخش مددکاری فعالی داریم و کسانی که توانایی مالی ندارند، در این بخش به آن‎ها کمک‎هایی ارائه می‎شود. ان‎شاءالله بتوانیم در بخش درمان و سلامت به خوبی اداره کنیم.

درمانگاه قران و عترت در حوزه‎های مختلفی کار انجام می‎دهد. درمان یکی از بخش‎ها است که به چشم می‎آید و دیده می‎شود. ما در حوزة درمان تلاش کرده‎ایم تمام خدمات سرپایی را که بیماران درمانگاهی لازم دارند، ارائه بدهیم. به موازات آن از دستگاه‎ها و تجهیزات به روزی استفاده کنیم و ساعت فعالیت را افزایش بدهیم. در حال حاضر این درمانگاه به صورت شبانه‎روزی فعالیت می‎کند و این کار به خاطر مجاورت درمانگاه با حرم حضرت معصومه(س) بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از زائران و مسافران که دچار مشکل سلامت می‎شوند، در هر ساعتی از شبانه‎روزی می‎توانند بلافاصله به درمانگاه مراجعه کنند. این مسئله برای ما بسیار اهمیت دارد. خاطرات شیرین زیادی در این باب داریم. بعضی از زائران هندی یا پاکستانی که به خاطر مشکل سلامت داشتند از دنیا می‎رفتند؛ اما خوشبختانه در همین درمانگاه و در بخش احیاء به لطف خدای متعال به زندگی برگشتند. این قضایا از جمله خاطرات خوب ما در درمانگاه قرآن و عترت هستند.

بخش درمانی همچنان با استاندارهای دانشگاه علوم پزشکی و استاندارهای درمان در سطح کشور به خوبی و به لطف خدا پیش می‎رود.

بخش دیگر فعالیت ما در زمینة آموزش و پیشگیری است. ما با خیلی از مراکز قرارداد داریم و وارد مذاکره شده‎ایم و مسائل آموزش و پیشگیری را به طور جدی دنبال می‎کنیم تا بتوانیم در این حوزه کاری انجام بدهیم که افراد اصلاً بیمار نشوند یا اگر خدای نکرده بیماری دارند، سریع‎تر شناسایی کنند تا از وخامت آن جلوگیری بشود. این یکی از کارهایی است که ما به‎طور جدی آن را پیگیری می‎کنیم و بحمدالله تاکنون اتفاقات خوبی در این مسیر برای ما رخ داده و تجربیات مفیدی هم کسب کرده‎ایم.

ضمن آنچه عرض کردم، خدمات خوبی برای علما و اساتید حوزة علمیه در نظر گرفته‎ایم؛ از جمله در بخش آزمایشگاه و چکاب. تا اگر خدای نکرده مشکلی برایشان وجود داشته باشد، بتوانیم سریع‎تر آن مشکل را شناسایی و پیشگیری کنیم.

در حال حاضر تولیت درمانگاه بر عهدة چه کسی است؟

یکی از ویژگی‎های خاص این درمانگاه تولیت آن است. وقتی مرحوم ابوی در قید حیات بود، تولیت درمانگاه با ایشان بود. اما بر اساس وقفنامه بعد از ایشان تولیت باید با مراجع تقلید قم باشد. به همین خاطر همواره این درمانگاه زیر نظر مراجع تقلید اداره می‎شد و اداره می‎شود. بعد از مرحوم ابوی، حضرت آیت‎الله العظمی بهجت تولیت درمانگاه را بر عهده داشت و بعد از ارتحال ایشان، حضرت آیت‎الله صافی گلپایگانی این مسئولیت را بر عهده گرفته‎اند. هیئت امنای درمانگاه به طور مرتب خدمت ایشان می‎رسند و گزارش‎های ادارة درمانگاه را خدمت ایشان ارائه می‎دهند. ایشان با دقت گزارش‎ها را مطالعه می‎کند و ما را از نظرات شریف خودشان آگاه می‎نماید. دستورات لازم را ابلاغ می‎کند و ما سعی می‎کنیم تمام مسائل را رعایت کنیم.

تاکنون کدام یک از بزرگان برای درمان به این درمانگاه مراجعه کردهاند؟

بسیاری از بزرگان، از جمله مراجع تقلید قم، اساتید و فضلای حوزه به این درمانگاه برای طبابت خود و خانواده‎شان مراجعه می‎کنند. برای مثال حضرت آیت‎الله العظمی سبحانی یک شب کسالتی پیدا کرد و به این درمانگاه مراجعه کرد. ایشان بسیار تقید دارد که هیچ گونه تشریفاتی برایشان در نظر گرفته نشود. مثل سایر مراجعین در صف ایستاد تا خدماتی درمانی درمانگاه به ایشان ارائه بشود. همچنین بسیاری از اعضای مجلس خبرگان رهبری به این درمانگاه مراجعه کرده‎اند. خود حضرت آیت‎الله العظمی صافی که تولیت این درمانگاه در حال حاضر با ایشان است، به اینجا مراجعه کرده است. به هر حال این مکان نسبت به جاهای دیگر مرکزیت دارد و در جوار حرم مطهر قرار دارد. یکی از اولین مراکز درمانی در قم است که مراجع تقلید بزرگوار و علمای فاضل از قدیم الایام به اینجا مراجعه داشته‎اند و این برای ما مایة افتخار است که در خدمت بزرگان باشیم.

متراژ و بخشهای کلی ساختمان قرآن و عترت را بیان بفرمایید.

این ساختمان حدود سه هزار متر زیربنا دارد. بخشی از آن مربوط به مرکز درمانی و بخش دیگر آن مربوط به تبلیغ و ترویج مذهب تشیع است. دو طبقة آن به بخش درمان و دو طبقة دیگر به بخش تبلیغ و ترویج مذهب تشیع اختصاص دارد.

فعالیت‎ فرهنگی این ساختمان بعد از فوت ابوی مقداری افت پیدا کرد. در سال‎های اخیر تلاش کردیم که بخشی از فعالیت‎های فرهنگی را احیا کنیم و امیدواریم بخش‎های دیگر آن هم در همین ساختمان فعال بشوند.

درمانگاه از نظر تجهیزات و امکانات تا چه اندازه بهروز است؟

خوشبختانه این درمانگاه از نظر تجهیزات از جدید‎ترین و به‎روز‎ترین امکانات برخوردار است. بخش دندانپزشکی درمانگاه یکی از بخش‎های بسیار خوب است و طرح توسعه‎ای دارد که در آیندة نزدیک به فضای جدیدی منتقل می‎شود. این بخش از جدیدترین یونیت‎ها و تجهیزات دندانپزشکی و تیم پزشکی حرفه‎ای برخوردار است. بخش رادیولوژی در سال‎های اخیر خودش را به تجهیزات دیجیتال مجهز کرده است. همچنین آزمایشگاه که با دستگاه‎های به‎روز مجهز است. سعی ما بر این است که بتوانیم خدماتمان را با کیفیت خوب ارائه بدهیم.

در پایان اگر نکتة خاصی باقی مانده بیان بفرمایید.

امیدوارم روزی برسد که در شهر و کشور ما مردم با رعایت اصول بهداشت و اصول درمان و آنچه در کتب دینی و مذهبی ما به آن اشاره شده است، اهمیت بدهند. ان‎شاءالله در کشور به جایی برسیم که بیماری نداشته باشیم با اینکه بیماران ما به حداقل ممکن برسند و مراکز درمانی بیشتر روی کارهای تحقیقاتی متمرکز و از بخش درمان فارغ بشوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.