درمانگاه در مهر ماه سال 1378 در روز ولادت حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها با حضور حجت‎الاسلام شهرستانی و اعضای دفتر آیت‎الله سیستانی و چند تن از بزرگان دیگر افتتاح شد. البته مسئولیت ادارة درمانگاه بر عهدة من نبوده است.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید اصغر ناظم زاده  مدرس خارج فقه و اصول حوزه‌علمیه قم و مدیر عامل درمانگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با نشریه «حریم امام» از اهتمام آیت‌الله العظمی سیستانی و حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی در حوزه سلامت و درمان خدمات  و بخش‌های درمانگاه امام‌صادق(ع) سخن گفت.

شما در چه سال وارد حوزة علمیه شدید و مهمترین اساتید شما کدام یک از بزرگان بودند؟

بنده در سال 1340 وارد حوزة علمیه شدم و علاقة زیادی به درس داشتم. خدا را شاکرم که دوره‎های مقدمات و سطوح را به خوبی گذراندم. با آقای دکتر حسن روحانی سال‎ها در درس رسائل و مکاسب هم‎مباحثه بودم. یک بار به ایشان پیشنهاد دادم که دروس جدید را به‎طور شبانه در کنار دروس حوزه بخوانیم. ایشان هم قبول کرد و با همدیگر تا دیپلم تحصیلات جدید آن موقع را گذراندیم. ایشان دیپلم را گرفت و به سربازی رفت و من به طلبگی خودم ادامه دادم و در عین حال تدریس هم داشتم. سیوطی و معالم و مکاسب و لمعه را به ترتیب در جامعه الزهرا برای خواهران درس می‎دادم و رفته رفته در حوزة علمیة قم مشغول تدریس خارج فقه و اصول شدم. بنده یکی از شاگردان مرحوم آیت‎الله شیخ مرتضی حائری یزدی بودم. حدود ده سال درس فقه و اصول ایشان را شرکت کردم. از مرحوم شیخ مرتضی حائری هم خاطرات فراوانی دارم که در مجال دیگری باید آن‎ها را عرض کنم. در نجف اشرف هم بخشی از دروس را در محضر حضرت امام خمینی بودم. درس مرحوم آیت‎الله محقق داماد را هم شرکت کردم. در حال حاضر هم درس خارج فقه و اصول را تدریس می‎کنم. کتاب‎هایی به نام قاعدة لاضرر و صلاة مسافر را چاپ و منتشر کرده‎ام. دربارة ربا و احکام بانکی بحث‎هایی داشته‎ام. پارسال بحث تغییر جنسیت را آغاز کردم و امسال هم آن را ادامه داده‎ام. دربارة شخصیت مولا امیرالمؤمنین علیه‎السلام کتابی نوشته‎ام و یکی از کتاب‎هایم به نام اصحاب امام علی علیه‎السلام به عنوان کتاب سال معرفی شده است. اخیراً کتابی به نام اصحاب امام حسین علیه‌السلام از مدینه تا کربلا چاپ و منتشر شده است. به هر حال این توفیقات نصیب بنده بوده است و خداوند را بابت آن‎ها شاکر هستم.

از کیفیت آشناییتان با حضرت امام بفرمایید و اگر خاطرهای از ایشان به یاد دارید بیان کنید.

من فعالیت خودم را با انقلاب آغاز کردم و عاشق حضرت امام بودم. از همان آغاز انقلاب، یعنی از سال 1342 در صحنة مبارزات حضور داشتم. البته در آن زمان طلبة کوچکی بودم.

در همان سال‎های تبعید امام به نجف، بنده هم به آنجا مشرف شدم. از جمله افتخارات من این بود که هر شب در نمازشان شرکت می‎کردم.

آیا از حضرت امام خمینی(ره) مسئولیتی در انقلاب داشتید؟

یکی از افتخارات من این بوده است که در ابتدای انقلاب نمایندة حضرت امام در استان گیلان بودم. ایشان رسیدگی به کل شهرها از قزوین تا آستارا را طی حکمی به بنده محول کردند. در مسیر خود ابتدا به قزوین رفتم و به بخشی از کارها رسیدگی کردم و سپس به منجیل رفتم. اوضاع پادگان آنجا به‎هم ریخته بود و قدری آن را اصلاح کردم و فرمانده‎ای را تعیین کردم. به رودبار رفتم و در آنجا مسئلة مهمی پیش آمده بود که آن را هم بررسی کردم و به رشت رفتم. وارد رشت که شدم تمام شهر را سنگر گذاشته بودند. فدائیان خلق، مجاهدین خلق، کومله، نهضت جنگلی‎ها، مذهبی‎ها و... هر کدام سنگر گرفته و شهر را به آشوب کشیده بودند. در کمیته دعوا و اختلاف بر سر سینما به پا شده بود. بعضی از نیروهای انقلاب نگران بودند که در شهر بمانند یا بروند. وقتی حکم حضرت امام را نشان دادم خوشحال شدند و در شهر ماندند و برای بهبود اوضاع کمک کردند. در همان روز با صداوسیمای رشت مصاحبه‎ای انجام دادم و گفتم که شهر باید به حالت عادی خودش برگردد و سنگرها جمع و اداره‎ها باز بشود. به مدت دو ماه در استان گیلان ماندم و اوضاع را سروسامان دادم. بحمدالله توانستم تمام اداره‎ها را باز و شهر را آرام کنم و تمام سنگر‎ها را از خیابان‎ها جمع کردم. به نزد امام برگشتم و استعفای خودم را از ایشان گرفتم. من دو نامه از حضرت امام دارم: یکی حکم نمایندگی ایشان و دومی پذیرش استعفانامه است. خدا را شاکرم که در آنجا هم به وظیفة خودم عمل کردم.

بعد از حکم حضرت امام به قوة قضائیه رفتم و مدت‎ها در کشور در دادگاه انقلاب خدمت کردم و خدا را شکر می‎کنم که خیلی مراقب بودم تا از موازین شرعی بیرون نروم.

بفرمایید که انگیزة شما از تأسیس درمانگاه امام صادق علیهالسلام چه بود و از چه سالی مسئولیت ادارة آن را بر عهده گرفتید؟

درمانگاه در مهر ماه سال 1378 در روز ولادت حضرت فاطمة زهرا سلام الله علیها با حضور حجت‎الاسلام شهرستانی و اعضای دفتر آیت‎الله سیستانی و چند تن از بزرگان دیگر افتتاح شد. البته مسئولیت ادارة درمانگاه بر عهدة من نبوده است. پسر من سید مهدی ناظم‎زاده که پزشک است، وقتی از پایان‎نامة دکتری خود دفاع کرد به این فکر افتادم که برایش کار مهمی انجام بدهم تا بتواند خدمت بیشتری برای جامعه داشته باشد. خود او هم علاقه داشت که طب اسلامی را دنبال کند. در آن موقع رشتة طب اسلامی و سنتی در حال اوج گرفته بود. با بعضی از دوستان حوزه صحبت کردم و از آنان در این زمینه کمک خواستم. پس از چندی که به بهانه‎های مختلفِ پیگیری‎های اداری و... به این نتیجه رسیدم که این قضیه به جایی نمی‎رسد. خدمت جناب حجت‎الاسلام و المسلمین شهرستانی رسیدم که از دوستان بنده است و به ایشان ارادت دارم و گفتم که شما بیایید و این کار را قبول بفرمایید. ایشان پذیرفت و از همان ابتدا هم مبلغی را برای کمک در این زمینه پیشنهاد داد. کار تأسیس درمانگاه را با کمک ایشان آغاز کردم و مسئولیت ادارة آن را بر عهدة پسرم گذاشتم. از آقای دکتر باهر نیز کمک خواستم و در مجموع درمانگاهی در میدان صفاییه و پشت مصلا تأسیس کردیم. رفته رفته آن را توسعه دادیم و پس از هجده ماه چون مکان کوچکی بود، ساختمان آن را تعطیل و آن را به نیروگاه منتقل کردیم. در نیروگاه ساختمان چند طبقه‎ای را با مشورت حاج آقای شهرستانی اجاره کردیم و درمانگاه را در آنجا ساختیم. در آن ساختمان چون جای بیشتری در دست داشتیم، بخش‎های مختلفی را راه‎اندازی کردیم؛ از جمله داروخانه، بخش دندانپزشکی، بخش مراقبت ویژه، بخش اورژانس و... . در تیر ماه 1383 زمینی با هشت‌صد و سی متر خریداری کردیم و کلنگ آن را مجدداً با حضور حاج آقای شهرستانی زدیم و در سال 1387 آن را در پنج طبقه و چهار هزار متر بنا افتتاح کردیم. یک طبقة آن به پارکینگ و چهار طبقة دیگر برای بخش‎های مختلف درمان اختصاص دارد.

این درمانگاه بسیار مجهز است و در بخش‎های مختلف درمانی فعالیت دارد. تقریباً تمام بخش‎هایی که مورد نیاز مردم برای امر درمان است، در این درمانگاه ایجاد کردیم. نیروگاه یکی از مناطق فقیر نشین و پُرجمعیت قم است.

از جمله امکانات تصویربرداری، بخش ام آر آی است که بسیار پیشرفته و مهم می‎باشد و شاید در ایران جزو تجهیزات اول به شمار بیاید. حتی عروق مغز را هم می‎تواند تصویربرداری کند. همچنین سیتی اسکن که بخش بسیار مهم و حیاتی است. از امور دیگر بخش تصویربرداری، رادیولوژی دیجیتال، سونوگرافی، ماموگرافی دیجیتال، دستگاه سنجش تراکم استخوان هستند که همگی این‎ها جزو بخش تصویربرداری می‎باشند. این تشکیلات در شرایط فعلی بسیار موفق بوده‎اند.

وجه تسمیة درمانگاه امام صادق علیهالسلام چه بود؟

این درمانگاه به اعتبار نزدیک بودنش به حوزة علمیه و به خاطر عشق و ارادتی که به رئیس مذهب امام صادق علیه‎السلام داریم، آن را به نام ایشان مزین کرده‎ایم. همچنین به این خاطر که درمانگاهی یا مرکز درمانی به نام امام صادق علیه‎السلام در قم وجود نداشت.

عمدة فعالیتهای شما در درمانگاه چیست و بیشتر روی کدام بخش متمرکز هستید؟

آزمایشگاه بسیار مجهز و کاملاً به‎روز است. بخش‎های مختلف درمانگاه عبارت‎اند از: داروخانه، فیزیوتراپی، مرکز ترک اعتیاد، مشاورة ژنتیک، مشاورة تغذیه، کاردرمانی، مشاورة روانشناسی، گفتاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، مامایی، تنظیم خانواده، واکسیناسیون، جراحی سرپایی، ختنه، تزریقات، پاسمان و نوار قلب، مددکاری.

ما همچنین با انجمن صرع، سازمان بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد، پایگاه سلامت، انجمن اطفال، سازمان‎های بیمه و... همکاری تنگاتنگی داریم. برگزاری کلاس‎های چگونه زیستن توسط اساتید برجسته، برگزاری کلاس‎های آموزشی پیشگیری از دیابت و مشاورة تغذیه از دیگر فعالیت‎های این درمانگاه است.

به هر ترتیب این درمانگاه در چنین شرایطی و در محل فقیرترین منطقة قم با جمعیت زیاد جزو بهترین درمانگاه استان قم تلقی می‎شود. تاکنون تقدیرنامه‎های زیادی برای اینجا فرستاده شد. تمام موازین شرعی در این درمانگاه رعایت می‎شود. تلاش کردیم که مسائل اخلاقی را به‎طور کامل رعایت کنیم. همان‎طور که می‎دانید در هر مرکز درمانی حضور خانم‎ها و آقایان مختلط است؛ اما به لطف پروردگار در این درمانگاه تاکنون مشکلی از این نظر نداشته‌ایم. خانم‎های کارمند خودشان به احترام نام درمانگاه که مزین به اسم مبارک امام صادق علیه‎السلام است، موازین شرعی را رعایت می‎کنند. همیشه می‎کوشند تا حجابشان را تا آنجایی که ممکن است رعایت کنند. مسائل طهارت و نجاست و نکات بهداشتی کاملاً رعایت می‎شود. احترام به مراجعین در حد امکان رعایت می‎شود. ممکن است کسی از بیماران با یکی از کارمندان به تندی برخورد کند و متقابلاً عکس‎العملی هم نشان داده می‎شود. به هر حال این مسائل در همه جا وجود دارد؛ اما در مجموعه این مسائل تا حد امکان رعایت می‎شود.

یکی از کارهای مهم درمانگاه بخش ترک اعتیاد است که در این زمینه هم مراقبت‎های جدی صورت می‎گیرد. همان‎طور که می‎دانید خوراکی‎ها و موادی که می‎دهند، قیمت بالایی دارند؛ اما به معتادان با قیمت ارزان ارائه می‎شود. معمولاً موازین شرعی رعایت می‎شود تا در این مسئله هم کم و زیادهایی صورت نگیرد. در این زمینه به هیچ وجه پارتی‎بازی قابل پذیرش نیست. کسانی که از قانون تمرد می‎کنند و مجدداً به درمانگاه برمی‎گردند، مواد لازم با قیمت ارزان به آن‎ها داده نمی‎شود؛ مگر در موارد بسیار خاص. همة این‎ها جزو مسائل دینی و شرعی درمانگاه به حساب می‎آید. این نکته را هم عرض کنم که در این درمانگاه به هیچ وجه دفترچه بیمه به جای کسی دیگر قبول نمی‎شود. ممکن است در برخی مراکز درمانی این کار صورت بگیرد؛ اما در این مکان چنین چیزی پذیرفته نیست. همیشه هم ادارة بیمه این درمانگاه را تشویق کرده است. از ما پذیرفته نیست که برخی از افراد خارج از درمانگاه بیمه می‎شوند. به هیچ وجه چنین چیزی برای ما پذیرفته نیست. این‎ها از مسائل شرعی و قانونی درمانگاه است. این‎ها جزو افتخارات گردانندگان درمانگاه است که تمام تلاششان رعایت موازین شرعی می‎باشد. از همه مهم‎تر اینکه با کمال احترام و کرامت با مراجعین برخورد می‎شود. چند روز پیش به درمانگاه رفتم و دیدم که یکی از خانم‎های مراجعه کننده نزد من آمد و از برخورد یکی از کارمندان درمانگاه گلایه داشت. گویا حرف ناروایی به او گفته بود. من بلافاصله با آن خانم کارمند تماس گرفتم و گفتم که به بالا بیاید. وقتی آمد از او توضیح خواستم که چرا با این خانم چنین برخوردی داشته است؟ با توضیحاتی که بیان داشت روشن شد که اشتباهی و سوءبرداشتی صورت گرفته بود. به هر حال تذکری دادم که همیشه و در همه حال حقوق و کرامت مراجعه کنندگان رعایت بشود. تمام تلاش ما بر این است که کرامت بیماران و مراجعه کنندگان را رعایت کنیم. از نکات دیگری که در این درمانگاه رعایت می‎کنیم، مسئلة بیت‎المال است. چون به هر حال وجهی تأمین هزینه‎های درمانگاه از بیت‎المال می‎باشد. به همین خاطر تلاش می‎کنیم که کارها و خدمات به نحو احسن انجام بگیرند. فرزندم سید مهدی که مدیر درمانگاه است، در این ادارة امور بسیار دقیق است و این را از افتخارات خودم می‎دانم که ایشان در این امور بسیار مراقب است. هیچ‎گاه حقوق اضافه‎ای برنمی‎دارد؛ حتی به عنوان هیئت مدیره برداشت نمی‎گیرد. یکی از شرایط ما این است که هیئت مدیره حق برداشت ندارد. بنده رئیس هیئت مدیره هستم و مؤسس درمانگاه را آیت‎الله العظمی سیستانی تعیین کرده‎ایم.

این درمانگاه از نظر امکانات و تجهیزات چقدر بهروز است؟

بخش‎های مختلف درمانگاه از نظر امکانات و تجهیزات کاملاً به‎روز هستند. اخیراً دو مرتبه دستگاه سونوگرافی جدید خریداری کردیم. مسئلة مهم‎تر مسئلة عکس‎برداری که بسیار پیشرفته است. بخش آزمایشگاه ما تقریباً به‎روز است. هر وقت دستگاه جدیدی در این زمینه به بازار می‎آید تلاش می‎کنیم که آن را خریداری کنیم. یا اگر دستگاه بهتری بیاید، دستگاه قدیمی را به مرکز دیگری واگذار می‎کنیم و دستگاه جدید را نصب می‎کنیم. به نظرم می‎آید که از نظر تجهیزات عقب نباشیم.

مشکلات و دغدغههای پیش روی شما در درمانگاه کدام است؟

مسئله‎ای که تا حدودی برای ما نگران کننده است مسئلة بیمه‎ها است. تا دو سه سال پیش مسئلة بیمه سلامت مطرح بود و مردم مراجعه می‎کردند و کاملاً از این بیمه راضی بودند؛ اما به هر دلیلی که بود بیمه سلامت را برای مراکز غیردولتی باطل کردند و مردم از این لحاظ اذیت شدند. نکتة بعدی اینکه در این ایام بعضی از داروها و وسایل ممکن است پیدا نشود. امیدواریم که همة این‎ها به مرور زمان حل بشود. ان‎شاءالله بتواند این مسائل را رفع کند و آنچه به مردم وعده داده را در حد توان عملی نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.