یا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده اند. عده ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می دانند.

آیا انسان فقط همین جسم است و غیر از این ساحت، ساحات وجودی دیگری ندارد؟ این سؤال البته معرکه ی آراء گوناگون بوده است و متفکران و اندیشمندان، نظرات متفاوتی را درباره آن بیان کرده‌اند. عده‌ای به تک ساحتی بودن انسان معتقدند و حتّی ذهن را بخشی از بدن و به تعبیری همان مغز می‌دانند.

به گزاش خبرنگار جماران به نقل از پرتال امام خمینی، عده‌ای دیگر، با اعتقاد به چند ساحتی بودن انسان، از مراتبی چون ذهن (mind) که همان آگاهی است، نفس (soul) که فاعل آگاهی است و روح(spirit) که ساحت عدم تفرّد آدمی است، نام می‌برند. امام خمینی نیز به کراّت در آثار خویش درباره ابعاد وجودی انسان سخن برزبان رانده است. مسلّماً کسی که پیرو یکی از ادیان الهی است نمی‌تواند انسان را موجودی تک ساحتی محسوب کند. امام بارها درصدد توضیح و تشریح مراتب وجودی انسان بر آمده است.

ساحاتِ وجودی انسان از نظر امام خمینی(س)/بدن و نفس

امام خمینی(س) در یک تقسیم‌بندی کلی، برای آدمی دو ساحت و مرتبه ذکر می‌کند. این دو ساحت در نگاه امام عبارتند از: بدن یا همان نشئه ظاهره ملکیه دنیویه و نفس یا همان نشئه باطنه غیبیه که متعّلق به عالم دیگر است (شرح چهل حدیث ص5).

برای مطالعه این مقاله که به بررسی انسان شناسی عرفانی امام خمینی و مباحثی چون مراتب انسان، دلایل تحرد نفس،روح، سرّ و بدن پرداخته است، این جا را کلیک کنید.

بدن قشر انسان است و در انسانیت انسان مدخلیتی ندارد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.