نشانه های غیر معمول کمبود آهن

ریزش تقریباً 100 تار مو در روز یک امر طبیعی است، اما اگر ریزش مو در شما بیش از این اندازه بوده و موهای ریخته شده دوباره رشد نمی کنند، ممکن است کمبود آهن داشته باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت جی پلاس، کمبود آهن رایج ترین نقصان تغذیه ای در دنیا به حساب می آید. آهن در تمامی سلول های بدن انسان حضور دارد و چندین وظیفه حیاتی را در بدن ایفا می کند. یکی از مهم ترین وظایف آهن، انتقال اکسیژن به بافت های بدن از شش به عنوان جزء اصلی پروتئین هموگلوبین است. در صورتی که بدن مقادیر کافی برای انجام متابولیسم های خود دریافت نکند، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد که یکی از شایع ترین آنها کم خونی است. اما از کجا بدانیم بدن مان به مقدار کافی آهن دریافت نمی کند؟ همانند بسیاری از بیماری ها، کمبود آهن نیز علائمی دارد که شناخت این عوامل می تواند به پیشگیری عواقب بعدی آن به ما کمک کند. برخی از نشانه های کمبود آهن در بدن عبارتند از:

  1. احساس خستگی مفرط
اصلی ترین نشانه ای که بدن به مقدار کافی آهن دریافت نمی کند، احساس خستگی مفرط است. این نشانه یکی از رایج ترین علائم کمبود آهن است، چرا که احساس خستگی بدین معنی است که بدن در حمل اکسیژن به سلول های بدن با مشکل روبرو است، در نتیجه بر میزان انرژی بدن تأثیر می گذارد. افرادی که میزان آهن در بدن شان کافی نیست، اغلب احساس تنبلی، ضعف می کنند و قدرت تمرکز کردن ندارند. با این وجود، احساس خستگی می تواند نشانه بیماری های مختلفی باشد. در صورتی که این مشکل با استراحت کافی بر طرف نشود، میزان آهن بدن خود را بررسی کنید.
  1. عفونت های مکرر
آهن نقش کلیدی را در داشتن یک سیستم ایمنی سالم ایفا می کند، بنابراین مقادیر پایین این ماده معدنی در بدن می تواند فرد را در ابتلا به عفونت های مختلف آسیب پذیر تر کند. گلبول های قرمز خون در انتقال اکسیژن به طحال بدن را یاری می کنند. طحال بخشی از بدن است که در آن با عفونت ها مبارزه می شود. گلبول های قرمز موجود در خون همچنین کار حمل اکسیژن به غدد لنفاوی را نیز دارند که زیستگاه گلبول های قرمزی است که با عفونت ها مبارزه می کنند. زمانی که فرد دچار کمبود آهن باشد، گلبول های سفید به مقدار کافی تولید نشده و به دلیل کمبود اکسیژن به اندازه قوی نیستند تا با عفونت ها مبارزه کنند. در نتیجه، فرد بیشتر مستعد عفونت خواهد بود.
  1. رنگ پریدگی
اگر چه این مورد همیشه نمی تواند درست باشد، اما رنگ پریدگی اغلب با نوعی بیماری مرتبط است و دلیل خوبی برای آن است. هموگلوبین باعث سرخی پوست می شود، اما در صورت پایین آمدن این پروتئین در بدن رنگ پوست روشن تر می شود. زمانی که میزان آهن در گلبول های قرمز پایین می آید، آنها کوچک تر و رنگ پریده تر می شوند، بنابراین پوست بدن هم دچار رنگ پریدگی می شود. تشخیص این نشانه در افرادی که رنگ روشن تری دارند، آسان تر است، اما فارغ از رنگ پوست اگر قسمت زیرین پلک پایینی چشم روشن تر از حد معمول به نظر برسد، می تواند نشانه ای از کمبود آهن باشد.
  1. تورم زبان
فقدان اکسیژن همچنین می تواند باعث متورم شدن ماهیچه ها و ایجاد احساس درد در آنها شود. در واقع، این اتفاق برای تمامی ماهیچه های بدن رخ می دهد، اما زبان تنها ماهیچه ای است که می توانیم این نشانه را در آن احساس کنیم. همچنین ترک خوردگی اطراف دهان هم یک نشانه رایج در میان افرادی است که دچار کمبود اکسیژن هستند.
  1. سندرم پای بی قرار
در برخی از افرادی که دچار کمبود آهن می شوند، سندرم پاهای بی قرار ایجاد می شود؛ یک اختلال که باعث می شود فرد اصرار زیادی برای تکان دادن پاهای خود دارد. این انگیزه برای تکان دادن پاها اغلب در پی بروز احساس ناخوشایند، احساس مورمور و گزگز در پا ایجاد می شود که می تواند خواب فرد را دچار مشکل کند.
  1. پیکا
در افرادی که مبتلا به کمبود آهن هستند، ممکن است تمایل زیادی به خوردن مواد غیر غذایی مانند خاک، گچ یا چرک ایجاد شود. این وضعیت با عنوان بیماری پیکا شناخته شده است. دانشمندان هنوز در پی یافتن دلیل تمایل افراد مبتلا به کمبود آهن برای خوردن این گونه مواد هستند، اما تسلیم تمایل خود شدن و خوردن این مواد می تواند مضر باشد. خاک، گچ و چرک می توانند واقعاً با جذب آهن تداخل داشته باشند.
  1. ریزش مو
کمبود آهن به ویژه زمانی که به کم خونی مبتلا می شود، می تواند باعث ریزش موها شود. زمانی که به فولکیول های مو به مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی کند، آنها وارد مرحله استراحت شده و به دنبال آن موجب ریزش مو می شود و تا زمانی که بیماری کم خونی درمان نشود، موها ترمیم نخواهند شد. ریزش تقریباً ۱۰۰ تار مو در روز یک امر طبیعی است، اما اگر ریزش مو در فرد بیش از این اندازه بوده و موهای ریخته شده دوباره رشد نکنند، ممکن است فرد دچار کمبود آهن باشد. اگر هر کدام از این علائم را دارید و فکر می کنید دچار کمبود آهن هستید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک قادر خواهد بود به شما کمک کند تا راه هایی برای مصرف غذاهای غنی از آهن پیدا کنید و در صورت نیاز به مکمل های آهن، آن را برای شما تجویز کند. برگرفته از: Yahoo Health

دیدگاه تان را بنویسید