راهی برای تبدیل سدیم بر‌چسب مواد غذایی به نمک

بر روی مواد غذایی بر چسب اطلاعات غذایی وجود که برخی از ترکیبات همچون سدیم در آن عنوان شده که شما می‌توانید با یک ضرب ساده آن را به نمک تبدیل کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر زهرا‌عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص این که چگونه می‌ توان نمک مصرفی خود را کاهش دهیم گفت: اولین کار این است که هنگام طبخ غذا مقدار نمک کمتری اضافه شود و این اضافه کردن باید در مراحل پایانی پخت باشد. قدم دوم حذف نمکدان از سر سفره است باید این موضوع را با فرهنگ سازی در جامعه جا بیندازیم.

وی ادامه داد: غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بهینه بندی شده و آماده دارای مقدار زیادی نمک هستند. به همین دلیل بهتر است که مصرف اینگونه مواد غذایی محدود شود.

عبدالهی، برای جایگزین کردن‌ نمک‌ ها توصیه کرد: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزیجات تازه، سیر، آب لیمو ترش، آب نارنج، آویشن، شوید استفاده کنید.

وی با بیان این که متاسفانه آجیل‌ های مصرفی مردم هم اکثرا شور و پر نمک است و مردم تمایل به مصرف آجیل‌ های نمکی دارند، اظهار داشت: مردم باید بدانند که اگر آجیل بی نمک خام بسیار مغزی‌ تر از بو داده است اما زمانی که آجیل پر نمک مصرف می کنند نه تنها از مواد مغذی این آجیل‌ ها بهره‌ ای نمی‌ برند بلکه مقدار زیادی نمک دریافت می کنند که برای سلامتی بدن مضر است.

وی به مردم توصیه کرد: مردم باید هنگام خرید محصولات غذایی برچسب اطلاعات مواد غذایی روی محصول را مطالعه کنند و از محصولی که نمک کمتری در آن استفاده شده است خریداری کنند باید توجه داشت که در برچسب برخی از مواد غذایی مقدار سدیم موجود در ۱۰۰ گرم از آن ماده غذایی ذکر شده است که برای تبدیل آن نمک باید عدد سدیم را در عدد ۲٫۵ ضرب کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید