وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ادامه مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در حاشیه اجلاس حقوق بشر در ژنو برگزار می‌شود.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف که به عراق سفر کرده است در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود افزود: گفت‌وگوهای سه روز گذشته ما در ژنو، ادامه مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل منطقی و مبتنی بر احترام متقابل بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهتمامی که برای رسیدن به راه حل سیاسی از طریق گفت‌وگو و براساس منطق و عقل و کمک به تقویت نظام عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در جهان دارد این بار پیشنهاد کرده بود که این دور از مذاکرات با حضور بالاترین متخصصان در حوزه هسته‌ای شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در مذاکرات این دور، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا نیز حضور داشتند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ در این دور از مذاکرات مقداری پیشرفت در موضوعات مختلف داشتیم اما هنوز موضوعاتی نیازمند به ادامه گفت‌وگوست.

وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس مشترک گفت:‌ایران در کنار دیگر کشورهایی که به عراق در مقابله با داعش کمک می‌کنند به این روند ادامه خواهد داد.

وی در خصوص مشارکت ایران در عملیاتی که قرار است به زودی در شهر الانبار علیه داعش انجام شودف اظهار کرد: ما معتقدیم مسئول اصلی کنترل جنگ علیه داعش در عراق دولت این کشور است. البته هم‌اکنون بسیاری از کشورها سعی دارند به عراق در این باره کمک کنند و ایران نیز همین روند را ادامه خواهد داد.

وی گفت:‌ معتقدیم جامعه جهانی باید به طور جدی‌تر با داعش و تروریسم مبارزه کند و مهمترین بخش این ماجرا جلوگیری از رسیدن کمک های نظامی و مالی به داعش است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که دولت عراق مسئول اصلی این عملیات است و هر کشوری باید با دولت عراق صرفا همکاری کند.

ابراهیم جعفری نیز با تاکید بر لزوم برقراری امنیت در کل منطقه گفت: ترکیه ، ایران ، عربستان ، کویت و کشورهای دیگر در منطقه‌ای حضور دارند که اگر تنشی ایجاد شود به نفع هیچ یک از آن‌ها نیست.

وی افزود: ترکیه قربانی تروریسم بوده که یکی از مصادیق این موضوع، اشغال کنسولگری این کشور است.

وی گفت: ما اقدام کشورهایی را که از تروریسم حمایت مالی، تجهیزاتی، رسانه‌ای و فکری کرده و باعث ورود تروریست‌ها به منطقه شده‌اند ، محکوم می‌کنیم.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک هوایی به تروریست‌های داعش افزود: موضع ما درباره تروریسم ثابت است اما متأسفانه برخی کشورها به طور صریح و آشکار از تروریسم حمایت می‌کنند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از بعد انسانی و دیگر ابعاد پس از تشکیل ائتلاف علیه داعش به ما کمک کرده است. حمایت از عراق بدان معنا نیست که نیروی پیاده نظام اعزام کنند؛ چراکه نیروهای مسلح عراق خود توانایی دارند در کنار نیروهای مردمی و در مسیر مبارزه، صحنه جنگ را مدیریت کنند.

وی گفت:‌ موضوع کمک هوایی به داعش آن‌طور که در رسانه‌ها مطرح شده است هنوز ثابت نشده که کشوری خاص این کمک ها را انجام داده باشد و دلیل مشخصی نیز در این زمینه نداریم اما اگر این کمک‌ها ثابت شود از نظر ما محکوم است و به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی عراق دخالت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.