بهمن کشاورز وکیل دادگستری و رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در اعتماد نوشت:

1- جناب آقای رییس جمهور در بیانات خود به مناسبت هفته قوه قضاییه، مطالب مختلفی را مطرح فرمودند که بحث در مورد همه آنها مجالی وسیع را می طلبد. نکته یی که به طور موکد به آن اشاره شد و حایز اهمیت بسیار و درخور بررسی ویژه است، موضوع امنیت جامعه و احساس امنیت، همین طور احساس اجرای عدالت و بالاخره احساس وجود سلامت در دستگاه ها بود. ایشان فرمودند: «مهم ترین کاری که قاضی انجام می دهد انطباق آن چیزی است که واقع شده با آنچه که در قانون آمده. در مقوله عدالت نکته مهم این است که مردم احساس کنند عدالت اجرا شده است. در مورد امنیت هم این گونه است. گاهی احساس امنیت از خود امنیت بالاتر است.»
2- مساله رابطه امنیت با قوه قضاییه و عملکرد آن چند جنبه دارد: اولاوجود قوه قضاییه یی که مردم به سلامت آن ایمان داشته باشند، باعث می شود که در سرمایه گذاری و تولید و اقدامات عمرانی بی باک شوند. زیرا اطمینان دارند اگر قواعد بازی - یعنی قانون - را رعایت کنند هیچ کس متعرض آنان نخواهد شد و با انباشت سرمایه در نتیجه فعالیت و تحولات اقتصادی شرکای فاقد سرمایه اما پرزور پیدا نخواهند کرد و اگر کسی یا شخصی مزاحم آنها شود قوه قضاییه سالم و مقتدر از آنان حمایت خواهد کرد.ثانیا وجود قوه قضاییه یی که با کمال بی طرفی و سلامت با مجرمان و اهل فساد برخورد کند، باعث می شود مردم عادی نیز احساس امنیت داشته باشند البته مشروط به آنکه قانون به طور یکسان در مورد همگان با رعایت سرعت و دقت، اجرا شود. ثالثا چهره دیگر امنیت قضایی آن است که مردم مطمئن باشند در دعاوی مدنی (حقوقی) خواسته به هر میزان که باشد تاثیری در جهت گیری دادگاه و تشکیلات قضایی ندارد. به عبارت دیگر به دعوایی با خواسته پنج میلیون تومان همان گونه رسیدگی می شود که با دعوایی با خواسته 500 میلیارد تومان و مراحل دادرسی و امکان استفاده از این مراحل در این دو حالت یکسان خواهد بود.
3- بحث سلامت در دستگاه های حکومتی و دولتی به طور کلی مطرح است اما این موضوع در قوه قضاییه اهمیت بیشتر و ویژه یی دارد. زیرا قوه قضاییه است که باید با انحرافات و کج روی های دیگر دستگاه ها برخورد کند. رسیدن به نقطه سلامت قابل قبول مستلزم آن است که از یک سو موجبات رفاه قضات در حد اعلافراهم شود (همان چیزی که در فقه لزوم ارتزاق قاضی از بیت المال نامیده می شود و در نظام های قضایی دیگر به پرداخت حقوق قاضی با چک سفید تعبیر می شود) و از دیگر سو پس از ایجاد رفاه کامل با کسانی که منحرف می شوند با نهایت شدت و بی رحمی برخورد شود و در جوار آن البته رسیدگی به وضعیت معیشت کارمندان اداری قوه قضاییه نیز لازم است.
4- بالاخره سلامت و امنیت قضایی مستلزم وجود یک سیستم دفاعی کاملامستقل از دولت و حکومت و قوه قضاییه است که همگان بدانند همواره می توانند برای دفاع از حقوق خود به آن پناه ببرند و استقلال و خودگردانی آن باعث می شود که در مقابل، قوه قضاییه و دستگاه حکومت بدون ترس و ملاحظه به دفاع از آنان بپردازد و این همان کانون وکلای مستقلی است که وکلای مستقل وابسته به آنند و به دفاع از حقوق مردم می پردازند.
حضور رییس جمهوری حقوقدان که با وکالت نیز بیگانه نیست، باعث خواهد شد همه موارد گفته شده در دستور کار قرار بگیرد و پیگیری و محقق شود. والله اعلم .

منبع: اعتماد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.