شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک بین و باهوش، مومن، متفکر، عارف و متوکل علی الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی ­نظیر همه مسایل را مدیریت می­ کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مدیران، سفرا و کارداران سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف که به دنبال ملاقات وزیر و معاونان وزارت خارجه به دیدار آمده بودند، با اشاره به اهمیت دیپلماسی در جهان امروز، گفت: کسانی که از سوی وزارت خارجه به مأموریت­‌های کاری می­روند، سربازان و افسران انقلاب در جبهه خارجی هستند.

به گزارش جماران به نقل از روابط عمومی دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، آیت الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از فضای سیاسی کشور در سال­های قبل از انقلاب، گفت: اگر چه ماهیت انقلاب مردمی بود، اما پس از پیروزی، امام (س) با تأکید بر لزوم روابط دولت با دولت­ها، اهمیت سیاست خارجی را برجسته کردند.

ایشان اظهار نگرانی بعضی از دولت­های عربی منطقه از تکرار انقلاب اسلامی در کشورهایشان و نا امیدی غرب از نابودی یا به انحراف کشاندن انقلاب از طریق مصادره مسؤولیت­‌های مهم را دلیل حمایت از حزب بعث دانست که حکومت اقماری نظام کمونیستی بود و با اشاره به اجماع غرب، شرق و ارتجاع برای تحریک صدام در شروع جنگ، گفت: میدان داری­های سیاسی و نظامی ایران، حامیان حزب بعث را نا امید و نسبت به الگوپذیری ملت­ها از ایران نگران کرد و مستقیماً وارد جنگ با ایران شدند.

آیت­الله هاشمی رفسنجانی با بیان بعضی از اقدامات سیاسی برای جلوگیری از جنایات صدام، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه اوج قساوت غرب و شرق در قتل عام مردم دانست و گفت: از قسی القلبی مثل صدام بعید نبود که این جنایت را در شهرهای ایران هم تکرار کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جلسات سران قوا و حضور وزیر امور خارجه در بعضی از جلسات، گفت: وقتی قرار بر پذیرش آتش بس شد، تیم دیپلماسی ایران چنان میدان­داری کرد که سند پیروزی سیاسی ایران در سازمان مللی تصویب شد که قدرت­هایش تمایلی به این کار نداشتند.

فرمانده دفاع مقدس با بیان چند برنامه دیپلماسی در طول 8 سال جنگ تحمیلی، ماجرای مک فارلین را یکی از نکات قوّت و برجسته عملکرد مسؤولین نظام دانست و گفت: با کاری منسجم و تلفیقی از شیوه­‌های پنهان و پیدای دیپلماسی، هم نیازهای نظامی جبهه­‌ها در آن مقطع حساس دفاع مقدس را تأمین کردیم و هم نگذاشتیم ابهت انقلاب اسلامی در نگاه جهانیان مخدوش شود که موجب افتخار ایران و رسوایی و بحران در آمریکا شد.

آیت‌­الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحث­‌های غیر منصفانه­‌ای که این روزها درباره این موضوع می­‌شود، گفت: کسانی که بعضاً آن روزها در جریان امور دفاع مقدس و کشور نبودند، امروزه با اغراض سیاسی، تحلیل­های تخیّلی می­‌کنند و با تحریف تاریخ در صدد برجسته کردن نقش نداشته خویش در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «منتقدین ماجرای مک فارلین همیشه هیاهو می­‌کردند»، گفت: در آن زمان که 8 نماینده مجلس می­‌خواستند از وزیر امور خارجه در این باره سؤال کنند و در مطبوعات اعتراض می­‌کردند، امام(س) در بیانیه­‌ای معروف «این تذهبون!؟» گفتند و بر آنان نهیب زدند که: حرف­هایی را که شما می­‌زنید، رادیو اسرائیل جرأت نمی­‌کند بگوید.

ایشان افزود: چون امام از اول تا آخر در جریان مسئله مک فارلین بودند و بارها در مسیر راهنمایی­‌های موثری داشتند، مطمئن بودند که افرادی درصدد شبه افکنی­‌اند و با آن بیانیه آنها را به خوبی از میدان بدر کرد.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر جایگاه و نقش امام (س) در همه مراحل انقلاب گفت: شخصیتی عالم به زمان، فیلسوف بی نظیر، فقیهی واقعی و افقه، باریک بین و باهوش، مومن، متفکر، عارف و متوکل علی الله، با آن سلامت نفس، انقلاب را آسیب ناپذیر کرده بود و با تدبیر بی‌­نظیر همه مسایل را مدیریت می­‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان امتیازات و ویژگی­‌های تاریخی، جغرافیایی طبیعی و فرهنگی ایران، مکتب اهل بیت(ع) و مردمی پاک و مخلص را سرمایه نظام دانست و گفت: متأسفانه در بعضی از مقاطع کسانی که بویی از مبارزه و انقلاب نبرده بودند، مفسّر جمهوریت و اسلامیت نظام می‌­شوند که به خاطر افکار تند، در داخل باعث نگرانی جوانان و زحمت کشور و در خارج باعث خوشحالی دشمنان انقلاب می‌­شوند.

ایشان با بیان شباهت و تفاوت­های عملکرد تیم دیپلماسی ایران در سال­های پس از جنگ و پرونده هسته­‌ای گفت: با منطق دیپلماسی دنیا را قانع کردیم که پس از 8 سال حمایت از ارتش بعث، در سازندگی پس از جنگ، طرح­های بزرگ ایران را فاینانس کنند و امروز نیز با همان صلابت باید برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط زمانی در اتخاذ تصمیمات سیاسی، با اشاره به مذاکرات هسته­‌ای و حواشی داخلی و خارجی آن، گفت: همین­که دنیا فهمید که با ایران باید در فضایی برابر و محترمانه مذاکره کنند، یک پیروزی سیاسی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر از تلاش­های فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماسی، گفت: وزارت خارجه با مدیران مجرّب و منطقی خویش، عزت، حکمت و مصلحت را به گفت­‌وگوهای سیاسی برگرداند و ذهنیت­های منفی را جبران کرد.

ایشان افزود: اکنون دنیا به منطقی و جدی بودن ایران درمذاکرات واقف شده و راه برای مغالطه و ادعای مخفی کاری ایران بست و هدایت­های رهبری در جریان مذاکرات، کار را در تقابل با تندروها سهل کرده است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش با مقایسه اوضاع اقتصادی امروز کشور با سال­‌های پس از جنگ، گفت: در آغاز سازندگی 51 درصد کسری بودجه، بیکاری خطرناک و تعطیلی کارخانه­‌ها و مراکز تولیدی و کشاورزی در استان­‌های درگیر در جنگ بیداد می­‌کرد، ولی با همدلی و حمایت مردم و اتخاذ تصمیمات منطقی، رونق به تولید برگشت و بیکاری 16 درصدی به 9 درصد رسید و همه کشور تبدیل به کارگاه بازسازی و سازندگی شد و مردم به دلیل رونق تولید و کسب و کار از زندگی مناسب‌­تری برخوردار شدند.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت­‌های ایران، گفت: ترمیم اوضاع اقتصادی و رونق اشتغال، عوامل فراوانی دارد که سیاست خارجی یکی از آنهاست و دولت با اولویت دادن به آن می‌­کوشد تا انحرافات و عقب ماندگی­‌های اقتصادی و سیاسی 8 سال گذشته را جبران نماید.

در آغاز این دیدار جناب آقای موید، یکی از مدیران با سابقه وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارشی از برنامه­های وزارتخانه برای استفاده از سرمایه­‌های انسانی، به یادآوری خاطرات سفرا و کارداران در سال­های اوّل انقلاب اسلامی، مخصوصاً 8 سال دوران سازندگی پرداخت که دنیا پس از یک دوره تقابلی، روی به تقویت همکاری­‌ها آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.