رییس جمهوری، مهمترین کار برای کمک به راه خداوند را ˈتبیین و ترویج دین خدا برای حقˈ عنوان کرد و گفت: رسالت علما در این زمینه بسیار سنگین و پر افتخار است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در جمع علما، فضلا و طلاب استان سیستان و بلوچستان، افزود: خداوند هیچ نیازی به انسان ندارد اما وقتی از ما کمک می خواهد احساس می کنم شرف و بزرگی را به انسان ها داده ایم و راه آن کمک به حق و مسیری است که رضای خدا در آن است.

رییس جمهوری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع علمای شیعه و سنی افزود: کار علما رسالت بسیار سنگین و بسیار پر افتخاری است؛ شما همه از بزرگان دین، محققان اسلامی و قرانی هستید.

وی ادامه داد: خدا این توفیق را به شما داد تا مردم را به راه راست هدایت و دین خدا را ترویج کنید؛ به مدارس دینی رفتید و بدون واهمه راه و مسیر حق را بیان کنید.

روحانی افزود: ما در شرایطی در دنیا قرار گرفته ایم که ضمن بر دوش داشتن این بار سخت و سنگین، حساسیت جهانیان به ویژه قدرت های جهانی نسبت به قدرت اسلام از هر زمان دیگر بیشتر است.

وی اضافه کرد: اسلام دینی است که علاوه بر معنویت، وظایف عبادی، مسیر تعالی و پیشرفت مادی را نیز در پیش پای انسان می گذارد.

وی با بیان اینکه قدرت های بزرگ از دو دیدگاه از اسلام می هراسند، خاطرنشان کرد: اسلام یک دین معمولی شبیه دین هایی است که در غرب هستند.

روحانی گفت: در بسیاری از کشورهای اسلامی که مردم با انگیزه دینی و قرآنی بر ضد استعمار قیام کردند از جمله هند و آفریقا، نقش مهم اسلام به خوبی آشکار است.

رییس جمهوری با بیان اینکه اسلام دینی تمدن ساز، قدرت ساز و فرهنگ ساز است، خاطرنشان کرد: امروز دنیا تشنه فرهنگی است که بتواند بشریت را در مسیر سعادت قرار دهد.

روحانی اضافه کرد: خیلی از فرهنگ ها آمدند و امروز دچار شکست شده اند؛ اسلام جاذبه های بسیاری دارد؛ سنت پیامبر، کلام خدا و راهی که بزرگان اسلام در طول تاریخ پیموده اند، همه جاذبه های اسلام است.

وی ادامه داد: برای اینکه مقابل این جاذبه ها بایستند، توطئه های زیادی انجام شده که یکی از آنها ˈایجاد تفرقه در دنیای اسلامˈ و از آن بالاترˈرودرروی هم ایستادن و همدیگر را متهم کردنˈ است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از این تفرقه ها، قدرت های اسلامی دست داشتند و امروز هم دست دارند، خاطرنشان کرد: ˈنمی دانید قدرت های استعمارگر و توطئه گرها چقدر خوشحالند که مسلمانی، مسلمانی را بکشد و به خاطر این جنایت خود را بهشتی بداند.ˈ

رییس جمهوری گفت: هیج ظلمی بالاتر از این نیست که راه حق را منحرف و وارونه به مردم معرفی کند؛ امروز خداوند یک نعمت بزرگ در ایران اسلامی و این استان عزیز به ما داده است. در سیستان و بلوچستان، استان مرزی قهرمان ما - آن چه میان شیعه و سنی می بینیم یک نعمت بزرگ است؛ باید در برابر این نعمت، شکرگذار باشیم.

روحانی با یادآوری اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در این استان نماینده ای با کفایت، عالم و علیم را انتخاب کرده اند، ادامه داد: ˈمردم چه گناهی کرده اند که نعوذبالله ما علما و طلبه ها بخواهیم روبروی هم بایستیم؛ این همه مشترکات داریم؛ دو جا اختلاف نظر داریم که همه جای دنیا همینطور است؛ در جمع خانوادگی هم گاهی اختلاف هایی وجود دارد.ˈ

وی با تاکید بر اینکه ˈنزاع بد است و اختلاف نظر اگر به معنی تضارب آرا باشد مشکلی نداردˈ، گفت: مردم ما دلشان نمی خواهد روزی را ببینند که علمایشان روبروی هم ایستاده اند.

روحانی افزود: اگر امروز پیامبر اکرم(ص) در میان ما بود، از ما چه می خواست؟ از ما وحدت نمی خواست؟ اخوت و برادری و تعاون نمی خواست؟ به هم کمک کنیم؛ همدیگر را یاری کنیم؛ خداوند این نعمت را به شما در این استان و سایر مناطق کشور داده است و الحمدلله می بینییم که چتر وحدت بالای سر همه است؛ چتر اسلام و ایران و قانون اساسی بالای سر همه است.

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز در سایه قانون اساسی، ایمان و اعتقاد را می بینیم؛ این چتر که آمد برادری و اخوت می آید و تنوع هم زیبا می شود.

روحانی افزود: ما گلستانی در ایران داریم با 75 میلیون گل، گل های متنوع، آنهایی که خار هستند تعدادشان خیلی اندک است که امیدواریم آنها هم تبدیل به گل شوند؛ بوته خار هم می توانند در شرایطی گل دهند.

وی ادامه داد: باید به خاطر این نعمت وحدت و اتحاد شکرگذار باشیم؛ حس می کنم اگر شیعه و سنی به یکدیگر سلام کنند ثواب آن بیشتر از این است که یک سنی به سنی و یک شیعه به شیعه سلام می کند. وقتی یک شیعه به سنی یا یک سنی به شیعه سلام می کند به جهت اینکه سنت پیامبر است، به سمت وحدت و برادری رفتیم.

رییس جمهوری ادامه داد: امروز در شرایطی نیستیم که روی جزییات بحث کنیم؛ امروز در دنیا دشمنانی داریم که با اصل اسلام، قرآن و پیامبر اکرم(ص) مخالفند؛ یک خانواده هم ممکن است با هم اختلافاتی داشته باشند ولی وقتی می بینند دشمن بزرگی می خواهد همه خانواده را نابود کند، همه متحد می شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز مسیر حق، دشمنانی در دنیا دارد که باید خود را در برابر آنها مجهز کنیم؛ ضمن اینکه در طول تاریخ در ایران، شیعه و سنی در کنار هم بودند، بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مراحل مختلف همه دست به دست هم داده ایم.

رییس جمهوری با بیان اینکه عده ای به صورت منحرف اسلام را تبلیغ می کنند که اسلام واقعی نیست، گفت: آنهایی که مسیر تکفیری و سلفی را پیمودند، در ˈاسلام افراطیˈ گام نهادند.

روحانی ادامه داد: ما به دنبال اسلام معتدلیم، همان اسلامی که سیره پیامبر عظیم الشان اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت بود، همین اعتدال و تعادل را نشان می دهد؛ همه زندگی پیامبر(ص) عدل و اعتدال بود و در آن افراط و تفریطی وجود نداشت.



** برای ایجاد توسعه و امنیت باید همه مردم در صحنه حضور یابند

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم همه اقوام در این استان راحت تر و آرام تر زندگی کنند؛ باید استان را توسعه دهیم، گفت: این توسعه باید جامع؛ مادی و معنوی همراه با توسعه اخلاق، ایمان و عبادت الهی باشد.

وی با بیان اینکه برای همه ما افتخار است که کشور اسلامی ما آباد شود، ادامه داد: این استان استعدادهای زیادی دارد؛ استان بسیار مهم و استراتژیکی که یک بخش آن به اقیانوس وصل است.

رییس جمهوری افزود: این استان با کشورهای مختلفی مرز آبی و زمینی به طوری که نزدیک به یک هزار و 200 کیلومتر آن مرز زمینی و 300 کیلیومتر آن مرز آبی است. همسایگان ما مسلمانند و این استان می تواند از نظر فرهنگی و معنوی نیز برای دنیای اسلام، منطقه و همسایگان الگو و نمونه باشد.

روحانی گفت: اگر می خواهیم در این استان و سایر مناطق کشور توسعه و امنیت برقرار شود، وظیفه مردم است که به صحنه بیایند زیرا وظیفه دولت نیست؛ دولت امانتدار و خدمتگزار مردم است و می تواند زمینه را آماده و کمک کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در بحث یارانه از مردم استمداد طلبیدیم، اگر امروز شما آرامش را در بازار می بینید، فراز و نشیب های بسیار تند نمی بینید به دلیل حمایت و حضور و امید مردم است؛ تدبیر هم تدبیر شماست؛ ملت ما درانتخابات راه اعتدال را در پیش گرفت.

روحانی با یادآوری نامگذاری امسال به ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ، گفت: فرهنگ، امنیت، مسایل اجتماعی و اقتصادی به دست مردم انجام می شود.



** ظرفیت بزرگ معادن در استان سیستان و بلوچستان

رییس جمهوری اضافه کرد: ما در شرایطی هستیم که نیازمند حضور مردم، علما و حوزه های علمیه هستیم. اگر می خواهیم در کشور آمار طلاق و اعتیاد کاهش یابد، باید همه دست به دست هم دهیم.

رییس جمهوری تصریح کرد که توسعه، بدون کار فرهنگی و حضور علما، نخبگان، فرهیختگان، خردمندان جامعه و دانشگاهیان امکانپذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه همه باید کاری کنیم که مخاطب آیه ˈیا ایها الذین آمنوا کونوا انصاراللهˈ باشیم، گفت: بسیاری از گناهان در نتیجه فقر است. برای آنکه فقر ریشه کن شود و کشور توسعه یابد، باید همه مردم به صحنه بیایند.

رییس جمهوری به ظرفیت بزرگ معادن در استان سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد و گفت: در بخش شرقی استان معادن بسیار غنی وجود دارد که باید سرمایه گذاری بزرگی با حضور بخش خصوصی انجام شود.

روحانی افزود: در این زمینه هشت گروه اکتشاف شروع به فعالیت کرده اند که آنها را تقویت و گروه های جدیدی هم اعزام خواهیم کرد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که سخنان امروز به فراموشی سپرده نمی شود و همه آنها جزء برنامه های مطالعه شده است، ادامه داد: این طرح ها، برنامه های مصوب است و در سال جاری و سال آینده اجرای آن را خواهید دید.

روحانی با بیان اینکه در شورای اداری استان نیز برنامه ها را بررسی می کنیم، افزود: پروژه های تعیین شده، در سال جاری و 6 ماه نخست سال 94 اجرایی و عملیاتی می شوند.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم امروز استان سیستان و بلوچستان از نظر مادی و معنوی جایگاه خود را پیدا کند و به نقطه ای برسد که رضای خدا و مردم در آن باشد، باید همه مردم بویژه علما باید کمک کنند.

رییس جمهوری در ادامه افزود: دولت تصمیم های خوبی برای توسعه کشاورزی، معادن، راه آهن و گازرسانی در این استان در نظر دارد که انشا الله قدم ها را برخواهیم داشت.

روحانی مشکل آب را مشکل کل کشور دانست و گفت: برای مساله آب از جمله سدهای مرزی، تصمیم های خوبی اتخاذ خواهیم کرد.

رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد: با حمایت دولت و حضور مردم، علما، بزرگان، فضلا، طلاب و مبلغان دینی و با وحدت و یکپارچگی، در آینده نزدیک شاهد شادابی و شکوفایی ایران عزیز باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.