مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: دو زلزله به فاصله دو ثانیه به مرکزیت دو منطقه اینچه‌برون گنبدکاووس و آق‌قلا صبح امروز در استان به وقوع پیوست.

به گزارش جماران، قاسم سمیعی صبح امروز در گفت‎و‎گو با فارس اظهار داشت: زمین‎لرزه اول در مقیاس 1/3دهم ریشتر در ساعت 18: 7:26 دقیقه صبح امروز به مرکزیت منطقه مرزی اینچه‌برون از توابع شهرستان گنبدکاووس روی داده است.

وی خاطرنشان کرد: زلزله دوم دو ثانیه بعد راس ساعت20: 7:26 در مقیاس 8/2 دهم ریشتر در 33 کیلومتری شمال غرب شهرستان آق‎قلا اتفاق افتاد.

سمیعی با اشاره به گزارش فرمانداری‎های تابعه استان از خسارات احتمالی تصریح کرد: با توجه به میزان شدت زمین‎لرزه، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر وارد شدن خسارت احتمالی به این اداره کل اعلام نشده است.

وقوع سه زمین‎لرزه طی روز گذشته در استان گلستان

وی ادامه داد: وقوع سه زلزله در حوالی بعدازظهر روز گذشته در سه نقطه از استان و زلزله‎های امروز، نشان از فعال‎تر شدن گسل‎های زلزله در گلستان دارد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان متذکر شد: دیروز دو زلزله به فاصله چند ثانیه در بندرترکمن و جنوب علی‎آبادکتول راس ساعت 13:28 دقیقه و زلزله دیگر نیز راس ساعت 15:39 در فاضل‎آباد، شهرستان علی‎آبادکتول، ساکنان این مناطق را وحشت‎زده کرد.

سمیعی ادامه داد: شدت مقیاس زلزله بندرترکمن چهار ریشتر، جنوب علی‌آبادکتول 9/3 ریشتر و فاضل‌آباد علی‎آبادکتول نیز 3 ریشتر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تکرار زلزله‎ها در استان به منزله هشدار محسوب می‎شود، تصریح کرد: وجود گسل‎های فعال در استان، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان در ساخت‎و‎سازها و وجود بافتهای فرسوده و غیر مقاوم در سطح شهرها و روستاها از عواملی است که آسیب‎پذیری استان را در موضوع زلزله دوچندان می‎سازد.

سمیعی اذعان داشت: در سال‎های اخیر تلاش‎های بسیار مناسبی برای مقاوم‎سازی اماکن مسکونی روستایی و شهری انجام پذیرفته که ضریب ایمنی استان را در این حوزه افزایش داده اما بازهم کار بسیاری در این بخش داریم.

حساسیت بیشتر بر رعایت قوانین ساخت و ساز در گلستان ضروری است


این مسئول گلستانی اضافه کرد: تمامی دستگاه‎های اجرایی و عملیاتی استان به ویژه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان موظف هستند، ضمن تشکیل مرتب کارگروه تخصصی زلزله، راهکارهای مناسب برای مقابله با زلزله را پیش‎بینی و با تمام ظرفیت اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

سمیعی یادآور شد: کشور ما کشور زلزله‎خیزی است و گسل‎های فعال زیادی کشور ما را تهدید می‎کند و تقریبا هر سه سال یکبار زلزله مخربی در کشور به وقوع می‎پیوند، بنابراین با توجه به وضع قوانین مناسب، باید در ساخت‎و سازها حساس‌تر بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.