مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: پدیده لائیتیسه امروز ۹۰ درصد کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند و این در حالی است که بسیاری از سران کشورهای عربی به آن توجه داشته و حتی به آن می‌بالند.

به گزارش جماران به نقل از تسنیم، بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «قران کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی» صبح امروز 27 دی‌ماه با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام، با حضور رئیس جمهور و با سخنرانی آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سالن کنفرانس سران اجلاس کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه نمایندگان مرجعیت عالی شیعیان در قم و نجف، تعدادی زیادی از مفتیان جهان اسلام، برخی از شخصیت‌های برجسته الازهر مصر و 380 شخصیت علمی و دینی از 58 کشور جهان در این کنفرانس حضور داشتند. پس از سخنرانی رئیس جمهور آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و چند تن دیگر از نمایندگان کشورهای اسلامی، پیام برخی از مراجع تقلید قم و نجف به این کنفرانس قرائت شد و سپس میهمانان کنفرانس در نماز جمعه تهران شرکت کردند.

بعد از ظهر روز گذشته در نخستین روز کنفرانس، سه کمیسیون جهان عاری از خشونت، کمیسیون اتحادیه جهانی زن مسلمان، کمیسیون ویژه تجار و بازرگانان و نیز کمیته مساعی حمیده تشکیل جلسه داد.

کمیته مساعی حمیده

کمیته مساعی حمیده دیروز تشکیل جلسه داد و مشکلات و بحران‌های کشورهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، عبدالرحیم علی، مشاور رئیس جمهور سودان، جعفر عبدالسلام، رئیس اتحادیه دانشجویی دانشگاه‌های جهان اسلام و شمس‌الدین عبدالغنی، رئیس مجمع علمای مالزی و برخی دیگر از علمای جهان اسلام حضور داشتند.

آیت‌الله تسخیری در ابتدای این نشست با اشاره به مناقشات جهان اسلام در جنوب شرق آسیا در مالزی و میانمار، اندونزی و... بر لزوم بررسی مشکلات موجود در منطقه تأکید کرد و گفت: برای حل این بحرانها جلساتی با رهبران اقلیت های مسلمان در سریلانکا، رهبران بوداییان و حتی رهبر برمه داشته‌ایم.

در ادامه بیانیه‌های پیشین این کمیته که سال‌های پیش در بیروت و استانبول برگزار شده بود، قرائت شد. پس از قرائت بیانیه‌ها جعفر عبدالسلام، رئیس اتحادیه دانشجویی دانشگاه‌های جهان اسلام گزارشی از اوضاع فعلی مصر و فعالیت‌های اخوان المسلمین و همه‌پرسی اخیر این کشور ارائه داد و بر لزوم تشکیل یک کمیته فرعی در مصر برای نزدیک شدن دیدگاه‌های احزاب مختلف و حل مشکلات جهان اسلام تأکید کرد. شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی سوریه هم در این نشست به اختلاف بین احزاب سوریه و تلاشهای قبلی حافظ اسد؛ رئیس جمهور پیشین این کشور برای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: علمای جهان اسلام باید برای بررسی بحرانهای فعلی به طور منظم جلسه تشکیل دهند.

شمس‌الدین عبدالغنی، رئیس مجمع علماء مالزی نیز دیگر سخنران این نشست بود که با تأکید بر وجود احزاب مختلف در این کشور به برخی مشکلات موجود مانند تحت فشار بودن شیعیان و حامیان آنها و همچنین برخی مشکلات سیاسی اشاره و پیشنهاد داد کمیته‌ای متشکل از اعضای عالی مجمع تقریب مذاهب و با هدف بررسی مشکلات موجود در مالزی ایجاد شود. دکتر رحیم علی از سودان نیز با اشاره به درگیری‌های موجود میان سودان شمالی و سودان جنوبی، این درگیری‌ها را رو به کاهش توصیف کرد و افزود: جنگ‌های قبیله‌ای در سودان خونین‌تر از درگیری‌های سیاسی هستند و علی‌رغم این که ما خواسته‌ایم با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را از این درگیری‌ها برحذر داریم، تاکنون به راه حل مشخصی نرسیده‌ایم.

کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان

کمیسیون اتحادیه جهانی زنان مسلمان، با حضور دکتر طوبی کرمانی، دبیر کل این اتحادیه، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و بانوان مسلمان از 20 کشور تشکیل جلسه داد. آیت‌الله تسخیری در این کمیسیون گفت: معتقدم زن مسلمان لااقل باید نیمی از مسئولیت کل جهان اسلام را بر عهده بگیرد؛ چرا که خداوند عزوجل، ولایت را متبادل قرار داده و این ولایت، ولایت اجتماعی است میان زن و مرد. به این معنا که این ولایت، ولایت عامه است و نه ولایت خاصه. این مسئله، مسئله‌ای اجتماعی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است؛ همچنان که قرآن از امت اسلامی می‌خواهد ولایت عام و کلی را در مقابل دشمنان داشته باشند که باید بین تمام ملت اعم از زن و مرد شکل بگیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: اگر ما این ولایت را در مقابل دشمنان شکل ندهیم، فتنه‌ای شکل می‌گیرد و دنیای اسلام را مستعد تجزیه و تکه‌تکه شدن می‌کند. پدیده لائیتیسه امروز 90 درصد کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند و این در حالی است که بسیاری از سران کشورهای عربی به آن توجه داشته و حتی به آن می‌بالند. آنها از معارف اسلام دور شده‌اند و به خود می‌بالند که لائیک هستند. منظور آنها این است که ما قواعد دین را نمی‌پذیریم، مگر در امور شخصی و خانوادگی. ما امروز نیازمند برنامه‌ریزی هستیم و باید بدانیم چگونه می‌توانیم جهان اسلام را به معارف حقیقی قرآن و سنت برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به دو دلیل به وحدت نیاز داریم: نخست برای ایستادگی در مقابل چالش‌های جهانی که نیرو و قوت ما را به چالش طلبیده‌اند و دوم محقق ساختن وظایفی که اسلام به دوش مسلمانان اعم از زن و مرد نهاده است و نمی‌توانیم این دو هدف را محقق کنیم، مگر اینکه تمام توان‌ها برای رسیدن به این هدف بزرگ متحد شوند. جهان اسلام امکانات طبیعی و نیروهای انسانی قدرتمندی دارد که اگر همه یکی شوند، آنگاه به تحقق آرمانهای جهان اسلام نزدیک خواهیم شد. تقریب مقدمه‌ای برای وحدت است و اگرچه از لحاظ اندیشه نمی‌توان با کسی متحد شد، اما در عین اختلاف آرا می‌توان در عمل متحد بود.

کمیسیون جهان عاری از خشونت

در کمیسیونی که بعد از ظهر دیروز تشکیل شد، کمیسیون جهان عاری از خشونت در کنفرانس وحدت بود که به بررسی طرح پیشنهادی رئیس جمهور به سازمان ملل پرداخت. این کمیسون به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی برگزار شد و در آن دکتر شیخ شادی المصری نماینده مفتی اعظم لبنان در سخنانی گفت: قرآن حبل المتین، عروة‌الوثقی و باعث هدایت همه مسلمانان است و امت اسلامی باید با چنگ زدن به آن باهم متحد باشند. بخصوص امروز که فتنه‌های بسیار گرداگرد جهان اسلام را فراگرفته است و جهان اسلام از هر جهت با توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و عمال آنها یعنی گروه‌های تروریستی تهدید می‌شود.

دکتر صلاح‌الدین، ربانی رئیس شورای صلح افغانستان دیگر سخنران این کمیسیون بود که درباره مسئله جهان عاری از خشونت به ارائه سخن پرداخت و گفت: یکی از مشکلات جهان اسلام دامن زدن به مسائل فرقه‌ای است که تاکنون پیامدهای ناگواری را برای جهان اسلام به همراه داشته است که مجمع تقریب در مقابله با آن نقش مهمی بر عهده دارد. ترویج اندیشه همزیستی باید در جوامع اسلامی نهادینه شود. علمای اسلام باید در برابر پدیده تکفیر و افراط گرایی موضعی ثابت و محکم اتخاذ کنند.

در ادامه این نشست، دکتر محمد العاصی، امام جمعه سابق واشنگتن و عضو شورای عالی مجمع تقریب در اظهاراتی گفت: پدیده تکفیر پدیده ای است که جهان اسلام را به خطر انداخته و جهان اسلام به جایی رسیده که قائلان لا اله الا الله و محمد رسول الله را با اتهام کفر تکفیر می‌کنند و این پدیده بسیار مذموم و ناپسند است. دکتر طلال عتریسی، استاد دانشگاه لبنان دیگر سخنران این همایش بود که طی سخنانی گفت: قرآن ما را از اختلاف و خشونت نهی و تاکید کرده که در برابر دشمنان اسلام متحد باشیم قدرتمند باشیم. جریان تکفیری ساخته و پرداخته غرب است و در نهایت با دستان خود، خود را نابود خواهد کرد. دکتر آصف قاضی فعال اجتماعی از پاکستان، دکتر اوزهان اصیل ترک رهبر حزب ملی گوروش ترکیه، دکتر نور الاقطاب صدیقی اندیشمندی از انگلستان نیز از دیگر به ارائه مقالات خود در این کمیسیون پرداختند.

جشن میلاد پیامبر(ص)

همچنین مراسم باشکوه جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) با حضور آیت‌الله محسن اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مهمانان بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی دیشب جمعه 27 دی‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. آیت‌الله دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن شادباش و مبارک دانستن میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت بار دیگر بر اهمیت و ضرورت وحدت میان مذاهب اسلامی تاکید کرد.

این مراسم با برنامه‌های متعددی از جمله شعر خوانی صابر خراسانی و اجرای موسیقی سنتی و مقامی توسط گروه‌هایی از هنرمندان و برادران اهل تسنن همراه بود که مورد استقبال حاضران و مهمانان بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی واقع شد.

مراسم جشن میلاد پیامبر که یکی از ویژه‌برنامه‌های بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی بود با حضور و استقبال چشمگیر مردمی همراه بود به طوری که شبستان مصلای تهران در حین برگزاری این جشن پر از جمعیت عاشقان پیامبر و اهل‌بیت(ع) بود.

دیگر کمیسیون‌ها و برنامه‌های کنفرانس وحدت صبح امروز 28 دی‌ماه پیگیری خواهد شد و بعد از ظهر امروز نیر اعضای هیئت رئیسه تشکیل جلسه خواهند داد. زیارت مرقد امام راحل(ره)، بازدید از بیت امام و حسینیه جماران و دیدار میهمانان با مقام معظم رهبری و بهره‌گیری از بیانات ایشان را از جمله برنامه‌های جانبی بیست و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی است. در مراسم اختتامیه که بعد از ظهر فردا 29 دی‌ماه برگزار خواهد شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخنرانی خواهد کرد.

همچنین در مراسم اختتامیه این کنفرانس از 3 شخصیت تقریبی شهید العوطی روحانی سوری، آیت‌الله معرفت و قاضی حسین‌احمد رئیس جماعت اسلامی پاکستان تکریم خواهند شد و از تعدادی کتب تقریبی نگاشته شده در این حوزه و صاحبان آنها تقدیر خواهد شد که یکی از آنها کتاب «محمد(ص)» است که از نویسنده و ناشر انگلیسی آن تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.