حجت الاسلام رفیعی با بیان این که همه شهدای کربلا واقف بر مسؤولیت خود بودند، گفت: امروز لازم است مسؤولان دولتی و مردم هر یک مسؤولیت خود را به درستی بشناسند، زیرا اگر افراد شناخت کافی نسبت به مسؤولیتی که پذیرفته‌اند داشته باشد همه امور درست خواهد شد.

به گزارش جماران، سومین شب عزاداری ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، شب تاسوعای حسینی با حضور رهبر انقلاب اسلامی، مسؤولان نظام و عموم مردم عزادار در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام ناصر رفیعی در حضور رهبر انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شب تاسوعا منصوب به حضرت ابوالفضل(ع) است.

وی افزود: ایشان در دنیا صاحب لوا و تمام عسکر اباعبدالله الحسین(ع) بود و در قیامت به عنوان برگزیدگان محشر به شمار می‌رود به حدی که شهدا به منزلت و درجه ایشان غبطه می‌خورند، این مدالی است که خداوند به حضرت عباس(ع) عطا کرده است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه مسؤولیت پذیری از ویژگیهای حضرت ابوالفضل(ع) است، بیان داشت: حس مسؤولیت پذیری به معنای آن است که هر شخصی با توجه به شرایط زمانی و مکانی مسؤولیت خود را بداند، بشناسد و بپذیرد و سپس آن مسؤولیت به درستی ایفا کند، انسان یک موجود عاقل، مختار، قدرتمند و غیره است و این امور انسان را مکلف به انجام وظایفی می‌کند و این تعهد انجام وظیفه را می‌توان حس مسؤولیت تعریف کرد.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی با بیان اینکه در هر حس مسؤولیتی سه رکن سائل، مسؤول و مورد سؤال کننده وجود دارد، ابراز کرد: به عنوان مثال برای دانش آموز در مدرسه سائل و پرسش‌گری معلم، مسؤول و پرسش شونده‌ خود دانش آموز و مورد سؤال هم درسی است که به عهده دارد، پس باید ما توجه داشته باشیم که آنهایی که از ما اموری را طلب می‌کنند و می‌خواهند چه کسانی هستند و ما چه مسؤولیتی نسبت به آنان داریم و موضوع مسؤولیت ما کدام است.

وی افزود: بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و گرفتاریهای خانوادگی اعم از موضوعات مختلف در زمینه‌هایی همچون طلاق، پرونده‌های قضایی، انحرافات دینی و سیاسی در ادوار مختلف همه ناشی از نشناختن این حس مسؤولیت است، گاهی هم مشاهده می‌شود برخی به جای آن که مسؤولیت خود را بشناسند مدام مسؤولیتهای دیگران را شناسایی و به رخ آنان می‌کشند و طلبکار مسؤولیت‌های دیگران هستند، امام راحل در این زمینه فرمودند: برخی مدام از انقلاب توقع دارند در حالی که نمی‌دانند انقلاب از آنان چه توقعی دارد.

وی افزود: در مجمع البیان روایتی آمده است که در قیامت برخی از افراد به سبب عدم انجام مسؤولیت از برادر، اولاد، پدر و مادر فرار می‌کنند تا آنان این مهم را به رخ او نکشند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه کربلا سراسر صحنه حس مسؤولیت پذیری است، گفت: اگر امام حسین(ع) در شب عاشورا برای اقامه نماز، دعا و قرآن از دشمن مهلت خواست، اما باید توجه داشت که هدف ایشان تنها انجام این امور نبود بلکه اگر شب عاشورا اشقیا حمله می‌کردند کار خاندان رسول خدا(ص) را تمام می‌کردند و امام و یارانش را به شهادت می‌رساندند نه تنها قاتل آن عزیزان مشخص نمی‌شد بلکه رجزها نیز در تاریخ معلوم و ضبط نمی‌شد به همین دلیل حضرت سیدالشهدا(ع) جنگ را به صبح کشاند تا قاتل و مقتول بر همگان آشکار شود.

این خطیب مشهور ادامه داد: همه شهدای کربلا واقف بر مسؤولیت خود بودند، امروز لازم است مسؤولان دولتی و مردم هر یک مسؤولیت خود را به درستی بشناسند، زیرا اگر افراد شناخت کافی نسبت به مسؤولیتی که پذیرفته‌اند داشته باشد همه امور درست خواهد شد.

عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل(ع) مطیع محض امام زمان(ع) خود بود، تصریح کرد: حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا هرگز به اینکه من فرزند امیرمؤمنان(ع) هستم ابراز وجود نکرد، بلکه ایشان مطیع محض امام خویش و مظهر مسؤولیت پذیری بود.

منبع: رسانیوز

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.