دبیرخانه سومین مسابقه عکس و پوستر دل‌دیده که به مناسبت بیست‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) برگزار می‌شود، اسامی راه‌یافتگان به این مسابقه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این جشنواره که به همت ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، اهدافی چون معرفی ابعاد معنوی و شخصیتی امام، نمایش جلوه‌های حضور علاقه‌مندان امام در مراسم‌های بزرگداشت ایشان، نمایش محبوبیت حضرت امام(س) نزد مردم و تجلیل از هنرمندانی که در ترسیم سیمای حضرت امام به مردم نقش داشته‌اند را دنبال می‌کند.

پس از داوری آثار رسیده به دبیرخانه این مسابقه که با موضوع «سیمای امام» و «امام و مردم» برگزار می‌شود، 36 پوستر و 45 عکس برای ارایه در نمایشگاه پایانی و همچنین نمایش بر روی پرتابل‌های شهری تهران انتخاب شدند.

هیأت داوران بخش پوستر متشکل از آقایان علی وزیریان، مسعود نجابتی و کوروش پارسانژاد بودند که از میان آثار رسیده 36 پوستر را جهت شرکت در نمایشگاه و نمایش در سطح شهر تهران انتخاب کردند.

هیأت داوران بخش عکس هم متشکل از آقایان ایرج تقی‌پور، رسول اولیازاده و امیرعلی جوادیان بودند که از میان آثار رسیده، 45 عکس را جهت شرکت در نمایشگاه و نمایش در سطح شهر تهران انتخاب کردند.

اسامی راه‌یافتگان به نمایشگاه در بخش پوستر به این شرح است: سعید ولی‌نژاد و میثم خالوندی (سه پوستر)، حامد محمدیان، مهرداد خاکزادزمانی، داود قورچایی، محمد مکاریچیان، مرتضی رحمتی،احمد عزیزپور،ب هادر رسولی و مهدی مرادی (دو پوستر)، نصیر بشیری، معصومه ناظمی، داود رحیمی، فرشاد عیسی پور، قاسم رشیدی، حامد سهرابی، حسین یوزباشی، جواد ساروخانی، مسعود شکیبایی، محمد فلاحتدار، پانته‌آ علیزاده، سید مهدی موسوی، وحید بهرامی، وحید حسین‌خانی(یک پوستر)

اسامی راه‌یافتگان به نمایشگاه در بخش عکس هم به این شرح است: عطا رنجبرزیدانلو (3 عکس)، احمدرضا کریمی، امیر پورمند، داود قهردار، منصوره معتمدی، مرضیه سلیمانی، معصومه فریبرزی و خدابخش مالمیر (2 عکس)، سید مجتبی خاتمی، محمد هادیان، عبداله حیدری، علی فرشادمهر، علی کریمی، علیرضا گودرزی، اردلان حسنعلی‌زاده، اعظم نصرتی، ابراهیم کوچکی، فاطمه خشایار، اسحاق آقایی، مهدی هادی‌پور، حامد فرج‌اله، حمیدرضا حبیبی، حمیدرضا بازرگانی، هاشم شاکری، جمشید فرجوندفردا، محمدحسن باقری، مرضیه حیدرزاده اقدم، مازیار اسدی، مهدی عباسی، مهدی قانونی، مونا غفاری، پرویز گلی‌زاده، رضا نجفلو، صادق سوری، یوسف اکبری پایبندی و سیده نیلوفر محمودیان (یک عکس)

در هر کدام از بخش‌های عکس و پوستر، نفر اول تندیس مسابقه، لوح افتخار و پانزده میلیون ریال جایزه نقدی؛ نفر دوم تندیس مسابقه، لوح افتخارو ده میلیون ریال جایزه نقدی و نفر سوم تندیس مسابقه، لوح افتخارو پنج میلیون ریال جایزه نقدی را دریافت خواهد کرد.

بابت امتیاز نمایش و چاپ آثار در کتاب و انتشارات مربوط به نمایشگاه هم به هر یک از آثار انتخاب شده مبلغ یک میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

آیین افتتاح نمایشگاه و معرفی برگزیدگان سومین مسابقه عکس و پوستر «دل‌دیده» یازدهم خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و آثار برگزیده علاوه بر خانه هنرمندان ایران؛ در نیمه نخست خرداد ماه سال جاری بر روی پرتابل‌های شهری تهران نیز به نمایش درخواهند آمد.

در حاشیه مراسم داوری این جشنواره؛ علی وزیریان عضو هیأت داوران در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص کیفیت آثار ارسالی گفت: بنده اطلاع ندارم که کار اطلاع رسانی جشنواره چطور بوده است اما کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بهتر بود و انتخابی ما نیز آسان تر شده بود که ان شاء الله سال بعد هم اینگونه باشد. با این وجود، با توجه به موضوع جشنواره و شناختی که از جامعه طراحان کشور وجود دارد، توقع بیشتری در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: باید در بخش اطلاع رسانی جشنواره قوی تر کار کرد، زیرا بسیاری از طراحان از جشنواره مطلع نیستند و شرکت کنندگان فعلی نیز معمولا شامل دو دسته هستند؛ دسته اول افراد حرفه و دسته دوم نسل جوان هستند که معمولا در سایر نمایشگاه های دارای موضوعات مذهبی هم شرکت می کنند.

کوروش پارسانژاد دیگر داور جشنواره در مورد دلیل انتخاب آثار مفهومی توسط هیأت داوری گفت: دلیل این مسئله آن است که ملاک ما، برقراری ارتباط آثار با مردم است؛ این آثار در نمایشگاه گذاشته نمی شوند بلکه در فضای شهری به نمایش در می آیند و در داوری نیز همین موضوع ارتباط با مورد ملاک نظر بود.

مسعود نجابتی دیگر عضو هیأت داوران جشنواره عکس و پوستر دل دیده نیز در این خصوص افزود: زیبایی برخی پوسترهای ارسالی صرفا به دلیل عکسی بود که در آن مورد استفاده قرار گرفته بود و طراح در آن نقشی نداشت، ضمن آنکه اگر آن نوع پوسترها انتخاب می شد به دلیل همین موضوع، بار حقوقی نیز به همراه داشت.

وی پیشنهاد کرد که برای تقویت محتوای جشنواره و آثار ارسالی باید یک دبیر هنری برای آن تعیین شود تا با هنرمندان مختلف ارتباط داشته باشد و برای آنها دعوت نامه ارسال کند.

شعاری شدن موضوعاتی همچون امام خمینی، انقلاب اسلامی و... در آثار هنری دیگری سوالی بود که جماران درباره آن از اعضای هیأت داوری جشنواره دل دیده پرسید؛ کورش پارسانژاد در این مورد گفت: یک دلیل به خود طراحان برمی گردد؛ آنها فقط لایه رویی موضوع را می بینند و همین باعث شعاری شدن کار می شود که در برخی جشنواره های مذهبی هم نمونه آن دیده می شود و این در حالی است که هنرمند باید به خود زحمت بدهد و آثار عمیق تری ارائه کند. دلیل دوم این مسئله هم دانشجویی بودن آثار است و در آنها از هنرمندان حرفه ای و باسابقه استفاده نمی شود.

مسعود نجابتی نیز در این خصوص گفت: اگر این جشنواره می خواهد آثار حرفه ای داشته باشد، باید دبیر هنری داشته باشد. ضمن آنکه هنرمندان با سابقه ای که اکنون در بخش جنبی جشنواره شرکت می کنند می توانند در ارتقاء آثار کمک کنند و اصولا در جشنواره های حرفه ای از هنرمندان بخش جنبی استفاده فراوان می شود و حتی آثار از از آنها خریده می شود.

وی افزود: عمده شرکت کنندگان فعلی دانشجویانی هستند که الگوی مشخصی برای کار ندارند و ابتدا به ساکن طراحی می کنند، در حالی که می توانیم آثار هنری ابتدای انقلاب را جمع آوری کنیم تا طراحان نسل جدید با آنها آشنا شوند.

در ادامه، علی وزیریان تأکید کرد که جشنواره باید یک شوزای سیاستگذاری داشته باشد تا در خصوص موضوعات ویژه هر دوره در آن بحث و بررسی صورت گیرد.

نجابتی هم در این مورد پیشنهاد داد که این کار با همکاری انجمن های مربوطه انجام شود.

پس از داوری در خصوص پوسترهای ارسالی، نوبت به بررسی عکس های ارسال شده رسید.

در پایان داوری، ایرج تقی پور عضو هیأت داوران در گفت و گو با جماران، نقدهایی در خصوص نحوه نگهداری و نمایش آثار مربوط به امام خمینی را مطرح کرد و گفت: ما نمادهای مربوط به امام را به گونه ای در جامعه نمایش می دهیم که انگار ایشان در حاشیه زندگی ما قرار داشته اند و دلمان برایشان تنگ نمی شود؛ زیرا آثار را به درستی انتخاب نمی کنیم و به خوبی به نمایش نمی گذاریم. این در حالی است که در یک مقایسه ساده می بینیم که عکاسان خارجی که مدت کوتاهی هم از امام عکاسی کرده اند درک صحیح تری از موضوع داشته اند، اما ما ایرانیان متاسفانه درک سیاسی اجتماعی خوبی نداریم.

وی افزود: ما معرفی امام را تاکنون به گونه ای انجام داده ایم که جذابیت ندارد و شخصیت ایشان بطور مفهومی دوست داشتنی نیست؛ برای حل این موضوع باید یک شیوه نامه معرفی امام خمینی توسط موسسه تنظیم و نشر آثار ایشان تدوین شود به تمام موسسات و ادارات دولتی ابلاغ شود تا بطور مثال شهرداری بداند که در ساختمانهای مرتفع یا اماکن ادارای تابعه، چگونه نمادهای مربوط به امام را بکار ببرد.

تقی پور یادآور شد: ما نمونه این شیوه نامه ها را هم در کشورهای بلوک شرق سابق و هم آمریکا می بینیم؛ در آمریکا برای هر رئیس جمهور، بعد از اتمام دوره، یک بودجه مخصوص جهت تاسیس موزه اختصاص داده می شود تا هرکس برای آشنایی با آن فرد، به موزه مراجعه کند. ضمن آنکه این موزه ها محلی برای فروش هدایا و یادمان های مربوط به آن روسای جمهور هم هست.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.