در اواخر هفته ای که سپری شد، برخی از هندی ها چالش معروف سطل آب یخ را در فضای مجازی به صورت آنلاین و با ابراز اینکه یک «ضد ملی گرا» هستند و پنج نفر دیگر را دعوت به این چالش می کردند، راه اندازی کردند.

عکس: درگیری پلیس با دانشجویان معترض دانشگاه «جواهر لعل نهرو» دهلی نو در خارج از محوطه این دانشگاه. ۱۵ فوریه ۲۰۱۶

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تعدادی از دانشجویان دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو، چند روز پیش در سالگرد اعدام «افضل گورو» در محوطه دانشگاه تجمع و شعارهای ضد هندی سردادند.
«افضل گورو» به جرم حمله به پارلمان هند در سال 2013 در محوطه زندان «تیهار» در دهلی نو اعدام و جسد وی همان جا به خاک سپرده شد.
به دنبال برگزاری این تجمع، پلیس هند، «کانهایا کومار»، رهبر یک اتحادیه دانشجویی را به اتهام اغتشاش و شرکت در ناآرامی ها دستگیر کرد.
اکنون بیش از ۱۰ روز از زمانی که دانشجوی دانشگاه جواهر لعل نهرو به اتهام اغتشاش دستگیر شد، می گذرد. وی تنها به خاطر اینکه درمحوطه این دانشگاه شعارهایی ضد هند سر داده بود، دستگیر شد.
بعد از این حوادث، تعدادی از استادان دانشگاه جواهر لعل نهرو با پیوستن به تظاهرات دانشجویان در داخل دانشگاه خواستار آزادی کومار شدند.
از آن زمان تاکنون این شعارها و دستگیری ها موجب تفرقه میان هندی ها شده است.
برخی از آنان معتقدند که این اقدام دولت مداخله در آزادی بیان و دموکراسی بوده و بعضی این دانشگاه معتبر را مکانی می دانند که مخالفان ضد ملی گرایی در آن فعالیت می کنند.
این در حالی است که تعدادی از استادان و دانشجویان این دانشگاه با برگزاری تجمعی به اقدام پلیس در دستگیری تعدادی از دانشجویان اعتراض کردند و از مقامات خواستند که این دانشگاه را ضد ملی جلوه ندهد.
در همین حال، «راجنات سینگ» وزیر کشور هند در واکنش به این تظاهرات گفت: راهپیمایی به مناسبت مرگ «افضل گورو» با حمایت «حافظ سعید» رهبر گروه تروریستی لشکر طیبه صورت گرفته است.
این ادعای وزیر کشور می تواند دانشجویان را با عواقب سنگینی مواجه کند.
اما قاعدتا شما فکر می کنید، برچسب «ضد ملی گرایی» که به بسیاری از افراد اکنون در هند نسبت داده می شود، برچسبی مخوف است که بار منفی دارد اما بسیاری از لیبرال‌ها و حامیان دانشجویان دانشگاه جواهر لعل نهرو با افتخار به استقبال عبارت «ضد ملی گرایی» در اقدامی برابر مقامات این کشور رفته اند.
در اواخر هفته ای که سپری شد، برخی از هندی ها چالش معروف سطل آب یخ را در فضای مجازی به صورت آنلاین و با ابراز اینکه یک «ضد ملی گرا» هستند و پنج نفر دیگر را دعوت به این چالش می کردند، راه اندازی کردند.
تهدیدی برای شما در صورت شکستن زنجیره این چالش وجود ندارد. اگر این دعوت را نپذیرید و یا در طی ۲۴ ساعت کسانی را دعوت به آن نکنید، ضد ملی گراها می آیند و سرودهای انقلابی را می خوانند و به سوی شما گل های رز پرتاب می کنند.
برخی نیز در توئیتر نام کابری خود را به «ضد ملی گرا» تغییر داده اند.
این نخستین بار است که یک تظاهرات دانشجویی در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو به تروریسم ربط داده می شود.
همچنین افرادی نیز در روزنامه ها، رسانه ها و وبلاگ ها درباره چرایی آنکه ضد ملی گرایی هستند، می نویسند.
«راجدیپ سر دسای» خبرنگار که از خوردن گوشت گوساله کاری که برای هندوها حرام است لذت می برد و معتقد است که آزادی بیان ربطی به برانگیختن فتنه و اغتشاش ندارد، در ستون روزنامه ای نوشت: باعث افتخار من است که یک ضد ملی گرا باشم.
در حال حاضر دو وبسایت خبری نظرسنجی «آیا شما یک ضد ملی هستید؟» را راه اندازی کرده اند.
«آشوکه پاندیت» فیلم ساز هندی در وبلاگ خود مطلبی با عنوان «ضد ملی گرا بودن؛ مد جدیدی برای لیبرال ها» نوشته است.
وی در این مطلب نوشته است: چه کسی خواهان هجوم دشمنان از سراسر مرزها است؟ در حالی که شما مردمانی دارید که تمام مدت برای دفاع از مرزها کار می کنند.
روز یکشنبه صدها کهنه سرباز ارتش در دهلی نو به منظور «نجات ملت» در مخالفت با ضد ملی گراها راهپیمایی و تجمع کردند.
عکس: واشنگتن پست
مترجم: گلناز سادات غفاری

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.