افغانستان، سوریه و عراق امسال شاهد مهمترین تحولات سیاسی خواهند بود و انتظار می رود بحران های خاورمیانه در سال 2016 تشدید شود.

آمریکا در حال حاضر همچون گذشته در بحران های افغانستان، سوریه و عراق مداخله می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی نوشت: مانورهای نظامی گسترده واشنگتن در خاورمیانه از 11 سپتامبر سال 2001 تا حد زیادی شکست خورده و فجایعی به مراتب بدتر در خصوص تلفات انسانی برای مردم و کشورهای منطقه به بار آورده است و دلیل کمی وجود دارد که گمان کنیم شرایط در سال 2016 بهتر خواهد شد.

در واقع با وجود مذاکرات سازمان ملل در شهر «وین» اتریش در اواخر این ماه به منظور برقراری آتش بس موقت در سوریه، شرایط می تواند بسیار بدتر این شود. قطع ناگهانی روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی، در کنار تشکیل یک ائتلاف سنی جدید با ادعای مبارزه با تروریسم و مانورهای جدید توسط ترکیه قاطعانه می تواند درگیری های موجود در منطقه را تشدید کند.

در اینجا یک نگاه مختصر به سه جنگ بزرگی می اندازیم که آمریکا در حال حاضر عمیقا در آنها درگیر است:

افغانستان

در افغانستان، طالبان است در ولایت «هلمند» به شدت با نیروهای افغان درگیر است. داعش نیز در حال حاضر با حضور رو به رشدی در کشور مواجه است. القاعده - بهانه ای که «جورج دبلیو بوش» به واسطه آن در اکتبر 2001 به افغانستان حمله کرد - در حال باز گشتن است.

چند روز پیش روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت: «گرچه در حال حاضر مقابله با داعش و طالبان در افغانستان ضروری است، دشمن قدیمی نیز بار دیگر در این کشور ظهور کرده است و آن القاعده است.»

یک روز پیش از این گزارش، روزنامه «یو اس ای تودی» گزارش داد که امروز وضعیت امنیتی افغانستان به قدری شکننده است که فرماندهان ارشد آمریکا می خواهند تا سال 2016 تا حد امکان نیروهای بیشتری را در افغانستان حفظ کنند. اکنون تقریبا 10 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان وجود دارد و قرار بود نیمی از آنها در پایان سال 2016 این کشور را ترک کنند اما «جان کمپبل» فرمانده آمریکا - ناتو در افغانستان، پیشنهاد افزایش نیروها را مطرح کرده و شاید نیروهای بیشتری در افغانستان باقی بمانند.

جنگ آمریکا در افغانستان 14 سال و چهار ماه به طول انجامیده است و انتظار می رود برای بیش از یک سال دیگر نیز ادامه یابد. روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد هزینه مالیات دهندگان آمریکا تا کنون است بیش از 1 تریلیون دلار بوده و هزینه نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. تنها پیروزی آمریکا در این جنگ در بخش صنایع تسلیحاتی ایالات متحده است.

عراق

در عراق، جنگ فاجعه بار واشنگتن از مارس 2003 نزدیک به 13 سال طول کشید؛ به استثنای دو سال و نیمی که به جنگ با داعش در اوت سال 2014 باز می گردد. داعش نیز خود محصول جنگ اول عراق است. «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا مداخله دوم در این کشور را پس از اشغال «موصل» دومین شهر عراق در ژوئن سال 2014 آغاز کرد. در اواخر ماه گذشته نیروهای عراقی با حمایت نیروی هوایی آمریکا شهر کلیدی «رمادی» را بازپس گرفتند. نبرد برای پس گرفتن موصل نیز ممکن است امسال آغاز شود.

با این حال، بسیاری از منابع در داخل و خارج از کنگره اینگونه استدلال می کنند که تنها یک جنگ زمینی می تواند در نهایت داعش را در عراق و سوریه شکست دهد. این جنگ می تواند سال ها طول بکشد. گذشته از 3،500 نظامی آمریکایی در عراق، اوباما هیچ تمایلی به شرکت در عملیات زمینی در هر دو کشور ندارد. اگر فشار سیاسی او را وادار به استقرار نیروهای زمینی زیادی در این کشورها در سال جاری نکند، احتمال دارد که جانشین او در سال 2017 این اقدام را صورت دهد. صرف نظر از این اقدام، جنگ عراق در سال 2016 شدید تر خواهد شد.

سوریه

درگیری های سوریه پس از گذشت تقریبا پنج سال به مرحله گذار سیاسی رسیده است. تا کنون بیش از 200 هزار تن از هر دو طرف کشته و میلیون ها نفر از مردم سوریه آواره شده اند.

خصومت ها ادامه دارد اما اقدام ناگهانی نظامی روسیه در اواخر ماه سپتامبر به طور چشمگیری چشم انداز ژئوپولیتیکی در این کشور را تغییر داده است.

آمریکا خواستار تغییر نظام در سوریه است؛ گرچه نیروهای خود را برای پیوستن به جنگ داخلی این کشور اعزام نکرده است. قابل اطمینان ترین حامیان اوباما در منطقه، عربستان سعودی، ترکیه، پادشاهی های حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای سنی هستند که آنها نیز به دنبال براندازی نظام سوریه اند. همه این کشورها از تروریست های سوریه پشتیبانی سیاسی و مالی به همراه تجهیزات نظامی به عمل آورده اند.

هدف آمریکا و متحدانش جایگزینی دولت علوی متحد ایران، عراق و روسیه با یک رژیم سنی متحد خود است.

به نظر می رسد اقدامات ضد اسد این کشورها و تلاش های آنها برای تجهیز تروریست های این کشور در سال 2016 نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.