یک استاداقتصاد گفت: در 25 سال پیش امام خمینی روی این زمینه نامه‌ای را داد که اگر آن سرلوحه کار مسئولان قرار می‌گرفت اکنون می‌توانستیم خودی نشان دهیم.

دکتر بهمن آرمان در گفتگو با جماران اظهار داشت: تاکید امام در بخش کشاورزی بسیار کلیدی بود اما توجه کافی به این بخش نشد. هدف ایشان دال بر این بود که وابستگی ایران به نفت کاهش پیدا کند اما هر روز شاهد افزایش وابستگی به این طلای سیاه بودیم.

وی با بیان اینکه در دولت نهم و دهم یک فرصت طلایی را از دست دادیم، گفت: ما در حال حاضر در بخش کشاورزی یک و نیم میلیون هکتار در مورد ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری عقب هستیم.

آرمان اضافه کرد: از طرفی در سال گذشته 7 میلیون تن گندم وارد کردیم و این در حالی است که ایران زمانی جشن خودکفایی گندم را گرفته بود. در خصوص ذرت و دانه‌های روغنی هم وضع به همین شکل است.

این استاد دانشگاه گفت: شواهد موجود بیانگر این است که به فرمان امام خمینی(س) توجه شده و تا حدودی از این وابستگی‌ها کاهش یافته اما آن‌طور که به معنای واقعی باید عمل می‌شد عمل نکردیم.

وی صنعت کشور را رو به رشد دانست و اظهار داشت: در مورد صنعت گام‌هایی برداشته شد اما آنچه که انتظار می‌رفت عمل نشد. کشور ما کشور فقیری نیست و فقط باید از منابع آن درست استفاده شود. اکنون صنعت خودرو شدیدا وابسته است امید داریم که در آینده‌ای نزدیک یکی از خودروسازان جهان باشیم. اکنون رابطه با غرب برقرار شده و می‌توان انتظاراتی را از دولت داشت. به این دلیل که چرخه‌های اقتصادی یک کشور بدون تعامل با دیگران نمی‌چرخد.

وی تاکید کرد: اقتصاد ایران شدیداً به نفت وابسته شده و ما باید سال به سال از این اقتصاد فاصله می‌گرفتیم. در دولت‌های قبل از دولت نهم رییس‌های دولت عملکردهای معقول‌تری داشتند اما در دولت نهم و دهم به دلیل افزایش درآمدهای نفتی فرصت ایران برای استفاده از دیگر کشورها در جهت رشد و توسعه اقتصادی از دست رفت.

آرمان در پایان گفت: در این میان دولت یازدهم تلاش بهتری از دولت‌های قبل دارد و انتظار می‌رود که اقتصاد کشور و وضعیت معیشت مردم بهتر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.