پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در دومین همایش «زنده باد مرگ بر آمریکا» با عنوان «قیام عاشورا درس مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت» عنوان شد:

اجمالی/مناظره کواکبیان، بذرپاش، بلوکات و شکوری راد در دانشگاه تهران

پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران ـ در دومین همایش «زنده باد مرگ بر آمریکا» با عنوان «قیام عاشورا درس مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت» که عصر امروز در سالن اجتماعات شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان شد: کربلا مجالی برای مذاکره و مقاومت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، دکتر محمد حسین رجبی دوانی در دومین همایش «زنده باد مرگ بر آمریکا» با عنوان «قیام عاشورا درس مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت» در ابتدای مناظره ای بلند مدت گفت: پیامبر اکرم (ص) به سبب اینکه حرکت خود را در قالب قیام و انقلاب در جامعه ای منتسب به مشرکان آغاز کرد، به مذاکره با آن ها نیاز داشت زیرا حاکمیت متعلق به آن ها بود و پیامبر اکرم (ص) قیامی را علیه شرک و بت برستی در محدوده و قلمرو آن ها به وجود آورده بود.

وی ادامه داد: امام علی (ع) نیز هنگامی که به خلافت رسید، برای ممانعت از بروز جنگ داخلی بین مسلمانان در برابر سه فتنه ای که در حکومت ایشان وجود داشت، بنا را بر این موضوع استوار کرد که می تواند با مذاکره جلوی بروز جنگ را بگیرد اما به دلیل اینکه در این زمینه موفقیتی به دست نیاورد و آن ها نیز بر جنگ اصرار داشتند، با طرفین وارد جنگ شد اما موقعیت امام حسین (ع) با آن تفاوت دارد.

وی تصریح کرد: به سبب ملاحظاتی که معاویه از آن ها برخوردار بود و پرده دری های علنی انجام نمی داد، تکلیف امام حسین (ع) و امام حسن (ع) اختیار کردن سکوتی بود که این دو بزرگوار مدت 20 سال به آن استوار بودند اما به دلیل همراهی نکردن مردم کوفه، امام حسن (ع) این وجود مقدس مجبور شد برای بقای اسلام، گزینه صلح را بپذیرد و اگر این امام معصوم صلح را نمی پذیرفت، اسلام نابود می شد.

وی افزود: امام حسن (ع) پیش از پذیرفتن صلح به صراحت اعلام می کنند معاویه ما را به چیزی می طلبد که خیر و صلاحی در آن نیست. اگر رضایت خدا را می طلبید به سمت جلو حرکت کنید و به جنگ بپردازید اما اگر به دنیا علاقه دارید، پیشنهاد صلح او را بپذیرید.

رجبی دوانی تشریح کرد:

در بخش بعدی این برنامه که به آغاز مناظره اختصاص پیدا کرد، مصطفی کواکبیان دبیر حزب مردم سالاری اظهار داشت: در عنوان « قیام عاشورا درس مذاکره و تعامل یا اصول مقاومت»، من با کلمه یا مشکل دارم زیرا این واژه چنین مفهومی را القا می کند که مذاکره و مقاومت دو مفهوم در مقابل یکدیگر هستند و نمی توانند با یکدیگر جمع شوند در حالی که بنده معتقدم در کربلا هم مقاومت و هم مذاکره وجود داشت.

وی ادامه داد: طبق اطلاعاتی که از پیش داریم، امام حسین (ع) اساسا برای جنگیدن به کربلا نیامد که در این باره چند نظریه مطرح است که نظریه نخست پیش از انقلاب نیز وجود داشت که آقای صالحی نجف آبادی در این حوزه کتاب «شهید جاوید» را چاپ و در آن اعلام کرده است امام حسین (ع) برای تشکیل حکومت دینی به کربلا آمد که پس از آن، آقای صافی گلپایگانی کتابی را با عنوان «شهید آگاه» چاپ کرد که این اثر ثابت می کند امام حسین به منظور تحقق امر به معروف و نهی از منکر به کربلا وارد شد و این دو اتفاق باعث شد در ان زمان دو جریان شهید جاویدی و شهید آگاهی به راه بیفتد.

وی تبیین کرد: تصور می کنم می توان نظریه تکلیف را در بحث عاشورا مطرح کرد به این معنا که امام حسین تابع تکلیف بود و در این راستا هم برای مذاکره و هم برای مقاومت به کربلا رفت و این موضوع به تکلیف ایشان بستگی داشت. بر اساس نظریه تکلیف هیچ منافاتی وجود ندارد در جایی که ضرورت اقتضا می کند، مقاومت و در جای دیگر مذاکره انجام داد.

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین سخنران در این مذاکره اظهار داشت: در بخش عنوان با آقای کواکبیان موافق هستم و با اینکه بسیاری از افراد اصرار دارند تا فضای سیاسی را به فضای ایدئولوژیک ربط بدهند مخالف هستم.

وی ادامه داد: در اینکه امام حسین (ع) به دشت نینوا وارد شد و هدف خود را امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد، تردیدی وجود ندارد و باید توجه داشته باشیم ایشان سعی کرد بر مردم اتمام حجت کند اما باید توجه کرد که مفهوم اتمام حجت باید با مفهوم مصطلح آن که مورد استفاده قرار می گیرد، مشخص شود.

وی ادامه داد: اینکه مباحثی این چنینی و از این جنس در کشور داریم که در بین سیاسیون تجلی بیشتری دارد، دلیل بر این است که ما انقلاب اسلامی را داشتیم که با الگوی تعریف شده ای که همه آن را قبول داشتند تعریف شده است و در این میان برخی اصرار دارند رقابت های سیاسی را در قالب گفتمان های اصلی وارد کنند.

علی شکوری راد نماینده مردم تهران در مجلس ششم و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در این مناظره گفت: مناسبت برگزاری چنین جلسه ای، 13 آبان بوده که در این روز در سال 1358 دانشجویان پیرو خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند و حرکتی را رقم زدند که مورد پسند همه قرار گرفت و انقلاب دوم نامیده شد.

وی ادامه داد: از بین 400 نفری که چنین حرکت بزرگی را انجام دادند،5 نفر عضو شورای مرکزی بودند که ابراهیم اصغرزاده و رضا سیف الهی از جمله این افراد هستند.

مهدی بلوکات دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان چهارمین سخنران در این مناظره تصریح کرد: مناظره محل شفاف شدن اطلاعات و دیدگاه ها است. مشکلی که طی 17 سال اخیر داشته ایم این بوده که پست اجرایی ریاست جمهوری به محلی برای حل شدن بسیاری مناسبات تئوریک تبدیل شده است که در این مورد می توان از رؤسای جمهوری چون آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و آقای روحانی نام برد.

مشروح خبر متعاقبا ارسال خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.