قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از تدوین چشم‌انداز 10 ساله این مؤسسه در سال 88 خبر داد.

قائم ‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) از تدوین چشم‌انداز 10 ساله این مؤسسه در تابستان سال 88 خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دکتر حمید انصاری که امروز- شنبه - 15 فروردین ماه سال 1388 در جمع معاونان، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) سخن می گفت، ضمن تبریک سال نو، به ارتحال همسر مکرمه حضرت امام به عنوان واقعه اندوه بار آغازگر سال جدید اشاره کرد و این بانوی بزرگوار را مادر نمونه انقلاب اسلامی خواند.
وی ضمن عرض تسلیت به همین مناسبت به همه دوستداران بیت شریف امام، اظهار داشت: مصیبت هجران ایشان، داغ ارتحال امام را در دل‌ها زنده کرد؛ هرچند که اگر در مسیر امام و در راه اوصیای الهی گام برداریم، همواره در محضر ارواح طیبه این بزرگواران خواهیم بود.
انصاری با تأکید بر اینکه «این بانوی مکرمه، حق فراوانی بر گردن تمام نیروهای انقلاب و دوستداران امام دارد»، ادامه داد: باید اذعان داشت که نام این بانوی بزرگ، و جایگاه و شأن والای ایشان در پرتو علو و رفعت مقام امام، تا حدود زیادی از انظار مخفی مانده بود؛ حال آنکه به طور قطع باید گفت که ایشان سهم بسیار زیادی در کنار امام و در موفقیت‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی داشته است.
قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) به صبر و تحمل سختی همراهی و هم‌نفسی با امام به عنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های مرحومه خدیجه ثقفی اشاره کرد و تصریح کرد: اگر بردباری و روحیه بلند و نگاه متعالی این بانو نبود، شاید بسیاری از توفیقات امام محقق نمی‌شد.
وی خاطرنشان کرد: در طول 60 سال زندگی مشترک، از همان اوان وصلت این زوج نمونه جهان اسلام در عصر معاصر، که اسوه‌ای است از زندگی بزرگان دین و تربیت‌شدگان مکتب وحی و همچنین در طول 20 سال هجران این بانو پس از رحلت حضرت امام، ایشان با کمال بزرگ‌منشی همه سختی‌ها و رنج‌ها را تحمل کرد و هرگز شکوه‌ای نداشت.
انصاری تأکید کرد: عظمت کار این بانوی بزرگوار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ایشان به لحاظ موقعیت و مکنت خانوادگی در وضع بسیار خوبی قرار داشتند و شرایط بسیار مطلوبی در منزل پدری داشتند. ایشان از اشراف‌زادگانی بودند که خانواده‌شان از آوازه‌ای بلند برخوردار و خوش‌نام بودند.
وی با اشاره به مقام علمی و دینی خانواده همسر امام(س)، افزود: با این حال، این بانوی مکرمه آگاهانه مسیر پررنج همراهی با مرد بزرگ انقلاب و ذخیره اسلام برای عصر کنونی را انتخاب کرد و در تمام 80 سال زندگی مشترک با امام و زندگی در فقدان امام، هیچ‌گاه لب به شکوه نگشود و مناعت طبع را تا واپسین لحظات عمر ادامه داد.
انصاری اضافه کرد: در مراتب بردباری و شکیبایی این بانو همین بس که در طول 3دهه پیروزی انقلاب، بیش از 10 داغ بزرگ دید و علاوه بر داغ 2 فرزند برومندش، محبوب و معشوق خود را که با تمام وجود به صحت رسالت و راه او ایمان داشت، از دست داد.
وی با بیان اینکه «تقدیر الهی بر این بود که این بانوی مکرمه در ایام تعطیلات رسمی نوروز به دیار حق بشتابد»، افزود: بر این اساس، باید گفت که آنگونه که شایسته بوده نتوانسته‌ایم حق این بانو را به جا بیاوریم و هرچند که مردم شریف در تهران و شهرستان‌ها کمال قدرشناسی را نشان دادند، اما باید از هم‌اکنون برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین ایشان آماده شویم و خلأ رسانه‌ای تعطیلات نوروز را در مراسم چهلم جبران کنیم.
وی در ادامه، به ارزیابی عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در سال گذشته پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: طبق سیاستگذاری‌های سال 87، بنا بود رویکردهای جدید در بخش فرهنگی را در اولویت قرار دهیم. بر این اساس، باید گفت که به صورت نسبی به ویژه در ماه‌های پایانی سال گذشته، توانستیم بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را وسعت ببخشیم.
انصاری به افتتاح سایت مؤسسه و همچنین راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران به عنوان فعالیت‌های بسیار خوب هفته‌های پایانی سال 87 اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت کنونی پورتال مؤسسه اکنون در نقطه قابل اتکا و مطمئنی قرار دارد و امیدواریم در شش ماه آینده بتوانیم محتوای سایت را به سطح مد نظر برسانیم و تا آن زمان این اولویت همچنان مورد تأکید ما است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به داشتن یک رسانه خبری مؤثر، با راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران اضافه کرد: محتوای این دو رسانه را مجموعه فعالیت‌های بخش‌های مختلف مؤسسه تشکیل خواهد داد و بر این اساس، باید همه اجزای موسسه، آمادگی لازم را برای همکاری در این زمینه داشته باشند و آموزش‌های لازم را دیده باشند که این امر مهم نیز در دستور کار قرار دارد.
انصاری همچنین درباره اولویت اصلی بخش‌های مختلف مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) تاکید کرد: لازم است، معاونت پژوهشی و فرهنگی آمادگی برگزاری نشست‌های چندروزه را در تابستان امسال داشته باشد، تا بتوانیم همزمان با بیست سالگی مؤسسه در فعالیت‌های خود نوعی بازنگری داشته باشیم.
وی تأکید کرد که باید اولویت‌های دهه آینده مؤسسه را مشخص کرده و برنامه‌های 10 سال آتی را تعیین کنیم.
قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، همچنین با اشاره به اینکه سال 88 با بیستمین سال ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی مصادف است، تصریح کرد: این موضوع در کنار تحولات داخلی و خارجی کشور و شرایط آغاز دهه چهارم انقلاب ایجاب می‌کند که از فرصت سال جاری و به ویژه ایام ارتحال امام به وجهی وسیع‌تر و غنی‌تر از گذشته استفاده کنیم و از این‌رو، مؤسسه در ماه‌های آینده روزهای پرکاری را خواهد داشت.
انصاری با تأکید بر لزوم فراهم‌آوردن مجموعه‌ای از فعالیت‌های 20 ساله مؤسسه و ارائه آنها در قالب‌های مختلف به افکارعمومی اشاره کرد: باید امسال در نمایشگاه کتاب حضور جدی‌تری داشته باشیم و این حضور باید بر محور بیستمین سال ارتحال امام متمرکز باشد.
وی از برنامه‌های جدید و بدیع مؤسسه در سال جاری و در ایام سالگرد ارتحال امام(س) خبر داد و افزود: در نظر داریم در مجموعه حرم مطهر، یک پایگاه دائمی فرهنگی تدارک دیده تا زائران از برکات آن بهره‌مند شده و توشه‌ای فرهنگی از زیارت حرم امام راحل به همراه ببرند.
انصاری همچنین از انجام مراحل پایانی مجتمع فرهنگی در خمین به همت نمایندگی مؤسسه در خمین و استانداری و دیگر دوایر استان مرکزی خبر داد و افزود: امید واریم با تخصیص اعتبارات مراحل پایانی این طرح، مؤسسه به زودی کل مجموعه را به بهره‌برداری برساند.
وی همچنین به 2 همایش علمی در شش ماهه اول سال 88 اشاره کرد و گفت: این همایش‌ها با همکاری استانداری و همچنین دانشگاه پیام‌نور برگزار خواهند شد که اخبار آن به زودی اعلام می‌شود.
انصاری در بخش دیگری از سخنانش در جمع کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) تأکید کرد که با وجود همه تنگناها و مشکلات موجود در عرصه داخلی و خارجی، خوشبختانه راه امام همچنان باصلابت در مجموعه نظام مستمر است و از سوی رهبری معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تداوم دارد.
وی با بیان این مطلب که «همچنان انقلاب اسلامی کانون بیداری و خیزش اسلامی است»، به انتخابات خرداد 88 به عنوان مهمترین رویداد سال جدید اشاره کرد و گفت: تردید نداریم که خط امام همچنان ملاک سنجش و ارزیابی مردم است و هر یک از کاندیداها که بتواند پایبندی و وفاداری به این راه را به خوبی به اثبات برساند و منادی ارزش‌های خط امام باشد، رأی و نظر مردم را جلب خواهد کرد.
وی این انتخاب دقیق و صحیح را مشروط دانست و در این‌باره توضیح داد: شرط اصلی آن است که آزادی عمل مردم و حق دخالت در تعیین سرنوشت نه فقط در شعار، که در عمل از سوی همه مسئولان و مجریان پاس داشته شود و همه باور داشته باشند که میان جمهوریت و اسلامیت نظام پیوندی ناگسستنی برقرار است آنچنان‌که نمی‌توان یکی را در پای دیگری قربانی کرد.
انصاری تأکید کرد: اسلامی که با دخالت مستقیم مردم در سرنوشت خود مخالف باشد، بی‌شک اسلام ناب محمدی نخواهد بود و جمهوریتی هم که فاقد ارزش‌های الهی و اسلامی باشد، جز تسلط طبیعت حیوانی بر امور بشر چیز دیگری از آن برنمی‌آید.
انصاری در ادامه با اظهار این‌که «به اعتبار جوانی نظام و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، روزبه‌روز بر قدر توجه ملت ایران و دیگر ملت‌ها به اندیشه راهگشای امام راحل عظیم‌الشأن افزوده می‌شود»، افزود: این توجه و نیاز روبه فزونی، مسئولیت ما را در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام سنگین‌تر و دشوارتر می‌سازد.
قائم‌مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) در پایان با اشاره به نامگذاری سال 88، به نام «سال اصلاح الگوی مصرف» تأکید کرد: صرفه‌جویی در وقت و مدیریت زمان چه در شکل فردی و چه در عرصه کلان و اجتماعی، مهمترین و اصلی‌ترین قدم برای اصلاح الگوی مصرف است و همه صرفه‌جویی‌ها از این ناشی می‌شود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.