هلال شوال، غروب جمعه در سراسر کشور قابل رویت است

براساس محاسبات نجومی یک رصدگر مجرب هلال ماه‌های جوان، هلال ماه «شوال» در غروب روز پنج شنبه 25 تیرماه در هیچ نقطه ای از قاره اروپا، آسیا، اقیانوسیه، ایالات متحده، کانادا و همچنین قاره افریقا به جز منتهی الیه جنوب غربی کشور افریقای جنوبی قابل رویت نمی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و پژوهشگر و رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۰۵:۵۵ بامداد پنج شنبه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۴ خورشیدی برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۳۶هجری قمری و ۱۶ جولای ۲۰۱۵ خواهد بود. در غروب روز پنجشنبه، هلال ماه شوال تنها در امریکای مرکزی - با ابزار اپتیکی - و در امریکای جنوبی - با چشم غیر مسلح - رویت خواهد شد. همچنین رویت این هلال در منتهی الیه جنوب غربی افریقای جنوبی با ابزار اپتیکی قوی محتمل است.

وی خاطرنشان کرد: هلال ماه شوال در غروب روز جمعه ۲۶ تیرماه برابر با ۳۰ رمضان ۱۴۳۶ و ۱۷ جولای ۲۰۱۵ میلادی در سراسر قاره‌های آفریقا، اقیانوسیه و امریکا و در جنوب و مرکز اروپا با چشم غیر مسلح و در مناطق شمالی تر اروپا با ابزار اپتیکی قابل رویت خواهد بود. البته در کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند و شمال کشور نروژ از جمله اسلو هلال ماه زودتر از خورشید غروب خواهد کرد.

قاضی میرسعید تصریح کرد: هلال ماه شوال در در غروب روز جمعه در سراسر آسیا به جز شمال آن با چشم غیر مسلح قابل رویت میباشد، اما در مناطقی مثل شمال کشور ژاپن برای دیدن هلال در غروب روز جمعه به ابزار اپتیکی نیاز است.

رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان تصریح کرد: عوامل متعددی باعث شده که هلال ماه شوال ۱۴۳۶ به راحتی در نیم کره شمالی زمین که ساکنانش چه مسلمان و چه غیر مسلمان از نیم کره جنوبی بیشتراست سخت تر دیده شود. یکی از مهمترین علل آن، عوامل عرض دایره البروجی منفی ماه است. این منفی بودن برای نقاط بالای خط استوا عامل مهمی است که هم ارتفاع هلال از افق و هم مکث هلال را کم می کند.

وی در بیان اهمیت عرض دایره البروجی ماه در رویت هلال به مختصات جغرافیایی تهران اشاره کرد و گفت:

در این مختصات جغرافیایی هلال ماه در لحظه غروب خورشید در روز پنجشنبه حدود نیم درجه ارتفاع دارد که غیر قابل رویت است و درغروب روز جمعه ۷ درجه و ۱۱ دقیقه قوسی ارتفاع خواهد داشت و قابل رویت خواهد بود. اگر منطقه ای با عرض جغرافیایی یکسان و طول جغرافیایی برعکس تهران را در نیمکره جنوبی زمین در نظر بگیریم،

ارتفاع ماه در لحظه غروب خورشید در شامگاه پنج شنبه به ۵ درجه و ۳۸ دقیقه قوسی از افق می رسد که ۵ درجه بیشتر از ارتفاع ماه در تهران است. البته به دلیل درخشش بسیار کم، هلال ماه در غروب پنجشنبه در چنین منطقه ای نیز حتی با ابزار قوی رویت نخواهد بود و در شامگاه روز بعد با ارتفاع ۱۵٫۳۰ درجه از افق به راحتی دیده می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید