نسخه موبایلی وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (س) در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم دکتر حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، حجت الاسلام والمسلیمن کمساری معاون فرهگی و هنری موسسه تنظیم و نشر امام خمینی، مافی رئیس کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام، حجت الاسلام والمسلمین موسوی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام و اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه حضور داشتند.

دکتر حمید انصاری در این مراسم گفت: یکی از برنامه های با اولویت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در سال های اخیر، استفاده از فضای مجازی و ابزار و رسانه های جدیدی است که الحق والانصاف تأثیر فراوانی در تحولات فرهنگی نسل جوان نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهان داشته است. طبعاً برای تبلیغ و ترویج دین و اندیشه بزرگان دین از جمله امام خمینی، باید از این بستر استفاده شود و مؤسسه بر این مبنا، طراحی وصیت نامه امام را در برنامه خود داشته و الحمدلله به نتیجه رسیده است.

وی افزود: همچنین مؤسسه در این راستا، طراحی پرتال امام خمینی را در برنامه داشته که به زبان های مختلف فعال است و طرح های توسعه فراوانی هم برای تسهیلات بیشتر در پرتال امام خمینی پیش بینی شده است و هم زمان پایگاه اطلاع رسانی جماران برای اطلاع رسانی از رخدادهای علمی، فرهنگی و پژوهشی در سطح جامعه فعال است و از رسانه های خوب و فعال در این عرصه است.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ادامه داد: بحث ما بر اهمیت وصیت نامه حضرت امام به عنوان پیام جاودانه و ابدی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و وظیفه ای که مؤسسه و نهادهای مختلف فرهنگی در ارتباط با تأمین و توسعه فرهنگ وصیت نامه با استفاده از ابزارهای مختلف در متن حیات جامعه اسلامی بر عهده دارند، متمرکز است.

انصاری به فعالیت های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برای تکثیر نوشتاری و دیجیتالی وصیت نامه اشاره کرد و گفت: در زمینه نشر مکتوب، تاکنون میلیون ها جلد از وصیت نامه توسط مؤسسه تکثیر و به حدود سی زبان مختلف ترجمه و منتشر شده است، اما در زمینه استفاده از بستر مؤثر فضای مجازی در رسانه ها ی دیجیتال حرکت های خوبی در سال های اخیر انجام شده است. لوح فشرده وصیت نامه به صورت چندرسانه ای آماده و تقدیم به علاقه مندان شده و در مراسم امروز شاهد رونمایی از نسخه اندروید این وصیت نامه خواهیم بود که مطمئناً می تواند در توسعه تسهیل دسترسی به متن وصیت نامه امام برای کاربران نقش فروانی داشته است.

وی با بیان اینکه وصیت نامه حضرت امام در حقیقت مبین چکیده تمامی اصول اعتقادی، سیره عملی و اندیشه های سیاسی، اجتماعی و اخلاقی امام است، خاطرنشان کرد: جا دارد آحاد پیروان امام آن را به عنوان نسخه سعادت بخش زندگی شخصی و اجتماعی خود همواره نصب العین خود قرار دهند.

انصاری افزود: رهبر معظم انقلاب نیز بارها در سخنرانی ها به اهمیت این وصیت نامه و جایگاه آن در ماندگارسازی یاد و نام و اندیشه امام در جامعه و تسریع و سلامت حرکت آحاد پیروان امام بر مبنای متن وصیت نامه تأکید فرموده اند و حتی برنامه ریزی نهادها و وزارتخانه ها را بر مبنای شاخص های امام در وصیت نامه، تکلیف شرعی دانسته اند. در حقیقت این حرکت ارزنده در جهت تحقق این بخش از فرموده های رهبری نیز تلقی می شود.

وی در تشریح مراحل نگارش و بازنگری وصیت نامه امام گفت: نگارش وصیت نامه حضرت امام در بهمن 1361 به پایان رسید و به صورت مهر و موم شده چند ماه بعد تحویل اولین دوره مجلس خبرگان رهبری گردید. امام با توجه به اتفاقات سال های بعد صلاح دید بخش هایی از وصیت نامه را بازنگری کنند و نسخه بازنگری شده آن هم در سال 1366 به جمعی از مسئولان عالی نظام تحویل شد و یک نسخه از آن در اختیار دبیرخانه مجلس خبرگان و نسخه دیگر در اختیار کتابخانه آستان قدس رضوی قرار گرفت و بعد از رحلت امام در 15 خرداد متن وصیت نامه توسط رهبر انقلاب اسلامی قرائت شد.

وی با بیان اینکه وصیت نامه حاصل تجربه نزدیک به یک قرن حضرت امام و اطلاعات عمیق کارشناسانه و مجتهدانه ایشان در باب اصول اعتقادات ادیان توحیدی، حقانیت دین مبین اسلام و تجربه های عینی امام در متن نهضت، مقابله با رژیم و پدیده انقلاب اسلامی و مسائل بعد از انقلاب است، تصریح کرد: هر کسی بخواهد برای شکستن بن بست های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ایران و جهان نسخه ای شفابخش داشته باشد؛ این نسخه خطوط فکری و استراتژی کار را تعیین کرده است.

انصاری ادامه داد: پشتوانه هر یک از بندهای وصیت نامه، اندیشه عمیق دینی و سیاسی و تجربه های علمی و عملی امام است. امام در آن بر اصول اعتقادات اصیل تأکید کرده و افتخارات مکتب اهل بیت را در مقدمه بیان کرده است و در ضمن بندهای هفده گانه که برحسب حروف ابجد آمده، پس از تذکر در باب اهمیت انقلاب اسلامی و پدیده مبارک حکومت اسلامی به ارکان جمهوی اسلامی و ملت شریف ایران و مردم آزاده جهان مطالبی را فرمودند که امیدواریم جامعه و پیروان امام موفق به مطالعه مکرر و مرور دائمی آن شوند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه وصیت نامه امام نیازمند مفسر است، اظهار کرد: وصیت نامه امام علیرغم تفصیل نسبی به دلیل اینکه گستره وسیعی از آیین اعتقادی مکتب حق، راه حل های سیاسی و عملی و سعادت بخش زندگی فردی را در بردارد؛ نیازمند شرح و تفسیر و تبیین است. می توان گفت در وهله اول، مستندترین مفسر وصیت نامه، متن سایر آثار امام است که امیدواریم در فاز بعدی این حرکت، ارتباط و لینک بخش این وصیت نامه با دیگر آثار حضرت امام را در برنامه های آینده خود داشته باشیم.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام سید فرج الله موسوی، رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام، امام خمینی (س) را تحفه ای برای امت اسلامی و مجدد اسلام ناب محمدی(ص) دانست و گفت: هدف ما از این برنامه تنویر افکار عمومی به وسیله نشر اندیشه های حضرت امام بود. از وظایف مهم و کلیدی ما این است که اندیشه های امام را همانطور که هست نشر دهیم و مدافع آن باشیم.

به گزارش جماران، این نرم افزار در دسته نرم افزارهای ترویجی و تبلیغی دسته بندی می شود و از امکانات این نرم افزار می توان به بیوگرافی، نمایش متن وصیت نامه، لینک متن و صوت، نمایه، جستجو در متن، پرسش و پاسخ، گالری تصاویر و راهنمای کاربری اشاره کرد.

همچنین در پایان این مراسم، سه محصول غیرفارسی نیز به حاضرین معرفی شد.

ـ نرم افزار مجموعه آثار حضرت امام به زبان انگلیسی که با مشارکت معاونت بین الملل مؤسسه در قالب لوح فشرده در سال 93 تولید شده است.

ـ مجموعه تولیدات مؤسسه به زبان عربی برای مخاطبین عرب زبان.

ـ چهل حدیث صوتی حضرت امام به زبان انگلیسی که در سال 93 با مشارکت معاونت بین الملل موسسه تهیه شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.