شگفت آور این که در اوایل همین ماه جاری است که علی اصغر فانی، درباره بیمه آتیه سازان می گوید: "؛ ما مدتی است که به روش صندوقی، خدمات درمانی به معلمان ارائه می کنیم و دیگر مانند قبل شرکت خاصی طرف قرارداد ما نیست" در واقع در این سخن، فانی منکر قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ شده است و سخنی بر خلاف سخنان پیشین مسئولینش می زند. او می گوید: " امسال روش کار بیمه طلایی را عوض کردیم و به شکل صندوقی بیمه را اداره می کنیم؛ بدان معنا که فرهنگیان هزینه درمان را پرداخت می کنند، سپس این هزینه ها را مستقیماً به آنها پرداخت می کنیم "

رضا نهضت - بیش از یک سال است که از قرارداد آموزش و پرورش با بیمه آتیه سازان حافط می گذرد؛ بیمه ای که به ناگاه و در مدت یک هفته و برخلاف گفته های قبلی مسئولین آموزش پرورش، جانشین بیمه ایران شد.

انتخاب بیمه ی آتیه سازان حافظ در یک هفته

آخرین بار، در بیست و و سوم اردیبهشت ماه سال نو و دو است که فرشید سیاری،مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پروش، به تبع سخنان قبلی علی اصغر فانی، خبر از توافق مجدد با بیمه ایران می دهد: " قرارداد بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان (بیمه طلایی) با شرکت بیمه ایران به مدت چهارسال در حال اجراست.» وی ادامه می دهد: «برای سال جاری نیز توافقات اولیه با شرکت بیمه ایران برای اجرای قرارداد حاصل شده و امید است با همکاری مناسب شرکت بیمه ایران از اول خردادماه جاری این قرارداد اجرا و تمامی فرهنگیان متقاضی بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

هنوز یک هفته از این سخن فرشید سیاری نگذشته است که به ناگاه، مدیر عامل شرکت آتیه سازان حافظ، خیر از انعقاد قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ می دهد: " مدیرعامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ ضمن اعلام خبر انعقاد قرارداد با آموزش و پرورش و پوشش بیمه طلایی فرهنگیان، گفت که تاریخ شروع این قرارداد از ساعت ٢٤ روز پنجشنبه اول خرداد است.» وی ادامه می‌دهد: «عینک در تعهدات بیمه طلایی فرهنگیان است اما خدمات دندانپزشکی حذف و طبق این قرارداد قابل پرداخت نیست. "

هنوز هم معلوم نیست که در این یک هفته چه گذشته است که مسئولین آموزش و پرورش، به ناگاه و در کمترین فرصت کارشناسی، و برخلاف گفته های گذشته خود، روی به بیمه آتیه سازان حافظ آوردند.

دلایلی که قانع کننده نیست

دو روایت از عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران و تغییر مسیر به بیمه ی آتیه سازان حافظ شده است. در روایت اول، علی اصغر فانی علت عدم تمدید قرار داد را این گونه بر می شمارد: " شرکت بیمه گزار قبلی حق بیمه ای به مراتب بیشتر از شرکت فعلی از آموزش و پرورش مطالبه کرد و با رایزنی‌های فشرده‌ای که صورت گرفت، قرار داد جدید با کمترین سقف حق بیمه نهایی شد. " در این روایت، فانی پذیرفته است که این قرار داد با رایزنی های فشرده به ثمر نشسته است و رایزنی های فشرده، که همان مدت هفت روز است، نشان از آن دارد که انتخاب بیمه اتیه سازان حافظ، فاقد کار کارشناسی مکفی و درخور بوده است.

اما این همه ماجرا نیست. بیمه ایران چه مبلغی را مطالبه کرده بود که مسئولین آموزش و پرورش تصمیم گرفتند در مدت یک هفته به بیمه ی دیگری روی آورند؟ کیارشی، معاون وقت پشتیبانی، این گونه روایت می کند: "مبلغ بیمه طلایی شرکت بیمه ایران سال جاری به ازای هر کارمند مبلغ ٥١ هزار تومان اعلام شده بود که به هیچ عنوان قابل پذیرش آموزش و پرورش نبود "

وقتی آقای وزیر، فراموش کار می شود

این که فانی و معاون وقت پشتیبانی، بالابردن قیمت خدمات را علت اصلی لغو قرار داد با بیمه ی ایران ذکر می کند، قابل قبول نیست؛ گو این که علی اصغر فانی و معاونش، سخنان قبلی وزیر را فراموش کرده اند: فانی، در هفتم اردیبهشت سال 93، یعنی سه هفته مانده به انعقاد قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ، چیز دیگری می گوید. او از توافق با بیمه ایران به مبلغ 26 هزارتومان برای هر نفر خبر می دهد: " با وجود افزایش تعرفه‌های درمان، بیمه ایران با توجه به احترامی که به جامعه فرهنگیان قایل است، مقرر شد خدمات بیمه ای سال ٩٣ به ازای هر نفر ٢٦ هزار تومان ارایه شود که این رقم نسبت به مبلغ اولیه پیشنهادی، کمتر است. قرارداد جدید بیمه از اول خردادماه، اجرایی خواهد شد.»

چنان که می بینم، گویا علی اصغر فانی سخنان سه هفته قبل خود را به فراموشی سپرده است. مگر می شود در عرض دو هفته بیمه ایران توافقش را بر هم بزند و مبلغی تقریبا دو برابر مبلغ اولیه تقاضا کند؟

روایت بدهی آموزش و پرورش به بیمه ایران

اما به غیر از این دلیل، که البته ناموجه می نماید، دلیل دومی هم برای عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران ذکر می کند. جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می گوید: " آموزش و پرورش، حدود ۲۶۰ میلیارد تومان به بیمه ایران بابت بیمه طلایی فرهنگیان بدهی دارد از این رو انعقاد قرارداد بیمه طلایی با بیمه ایران دچار مشکل شده است و مسئولان به دنبال انعقاد قرارداد با شرکت بیمه‌گر دیگری هستند." علی اصغر فانی نیز بر این دلیل صحه می گذارد و عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران را، بدهی آموزش و پرورش به این بیمه ذکر می کند. البته در باره میزان این بدهی نیز میان مسئولین بیمه ایران و مسئولین آموزش و پرورش اختلاف است.

دولت، حق را به بیمه ایران می دهد

محمد حیدری، معاون فنی شرکت بیمه ایران، میزان بدهی وزارت آموزش و پرورش به این شرکت را 430 میلیارد تومان بر می شمارد و از اختلاف این بیمه با وزارت آموزش و پرورش خبر می دهد: " با این حال وزارتخانه آموزش و پرورش میزان بدهی خویش به بیمه ایران را 300 میلیارد تومان می‌داند. " وی از جانب داری دولت از بیمه ایران در این اختلاف پرده بر می دارد: " با وجود این اختلاف نظرمعاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری حق را به شرکت بیمه ایران دانست. "

تناقض در سخنان مسئولین آموزش و پرورش

به هر حال، هر دو دلیل ذکر شده برای عدم تمدید قرارداد با بیمه ایران، پذیرفته نیست، که اصلا این دو دلیل، با یک دیگر تناقض دارند. در روایت اول، این آموزش و پرورش است که به خاطر بالا رفتن نرخ بیمه، از ادامه کار با بیمه ایران انصراف داده است. در واقع در این جا، آموزش و پرورش فاعل است و بیمه ی ایران، قابل. اما در روایت دوم، این بیمه ی ایران است که به علت بدهی 430 میلیاردی آموزش و پرورش به خود، از ادامه قرارداد، انصراف می دهد. در واقع در روایت دوم، بیمه ایران فاعل است و آموزش و پرورش قابل. چنان که می بینیم میان این دو روایت تناقض است و این دو نمی توانند با هم جمع شوند. جالب این که هر دوی این روایات متناقض، بر زبان علی اصغر فانی جاری شده است.

هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم، معلوم نیست که چه عاملی سبب روی آوردن آموزش و پرورش به بیمه ی آتیه سازان حافظ شده است.

اختلاف آموزش و پرورش و بیمه ایران؛ دودی که به چشم معلمان می رود

شاید در بادی امر، به نظر آید که تغییر بیمه تکمیلی، از یک شرکت به یک شرکت دیگر، کار چندان سختی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد، اما چه می توان کرد که واقعیت، غیر از این است و دود اختلاف آموزش وپرورش با بیمه ایران، مستقیما در چشم معلمان می رود.

بگذارید مثالی بزنم. فرض کنید که شما، در فروردین سال 93 عمل جراحی داشته اید و مجبور به بستری شدن در یکی از بیمارستان های تحت پوشش بیمه ایران شده اید. از اول خرداد سال 93 البته بیمه ایران، دیگر قرار دادی با آموزش وپرورش ندارد. شما در خرداد ماه می خواهید برای گرفتن مدارک پزشکیتان، به بیمه ایران مراجعه می کنید، تا مدارک پزشکی را برای ارائه به بیمه خدمات درمانی خود، که پرداخت 20 درصد فرانشیزی را که بیمه تکمیلی تعهد ندارد، بر عهده گرفته است، ببرید.

به بیمه ایران که مراجعه می کنید، با شماتت و عدم همکاری مسئولین آن جا رو به رو می شوید. وقتی که مدارک پزشکی خود را مطالبه می کنید، از دادن آن استنکاف می ورزند.

تاجیک معاون فنی بیمه ایران شعبه سبزه میدان، در توجیه این اقدام خود، بدهی 430 میلیاردی آموزش و پرورش را یاد آوری می کند و می گوید،" به ما دستور داده شده است که هیچ گونه همکاری ای با آموزش و پرورش نداشته باشیم." یعنی اگر شما می توانستید مبلغ مثلا 16 میلیون تومانی را که بیمه تکمیلیتان تعهد نکرده و بر عهده بیمه خدمات درمانی بوده، بگیرید، دیگر نمی توانید و شانزده میلیون تومان از جیب معلمیتان رفته است. چه بسیار معلمانی که در مسیر بیمه ایران و اداره و وزارت خانه در رفت و آمدند تا بلکه بتوانند مدارکشان را دریافت کنند و متاسفانه، هر بار، به در بسته می خورند و با عدم همکاری بیمه ی ایران مواجه می شوند.

محمد بطحایی، معاون پشتیبانی علی اصغر فانی و مغز متفکر تیم مالی آموزش و پرورش می گوید: " متاسفانه تاکنون موفق به پرداخت مطالبات هزینه های درمانی بیمه طلایی فرهنگیان که پیش از این از طریق بیمه ایران انجام می شد، نشده‌ایم و همچنان به فرهنگیان بدهکاریم. " اما این هنوز پایان ماجرا نیست.

بیمه حوادث و بیمه عمر مصوب هم، از بیمه ی ایران گرفته شد

تا قبل از پیش آمدن اختلافات میان آموزش و پرورش و بیمه ی ایران، این شرکت نه تنها عهده دار بیمه تکمیلی بود، که بیمه حوادث و بیمه عمر مصوب فرهنگیان کشور را نیز بر عهده داشت. بیمه حوادث، همان بیمه ای است که دانش آموزان و معلمان می پردازند، تا در صورت رخ دادِ حادثه، بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. بیمه عمر مصوب اما بیمه ای است که همه کارمندان دولت به اجبار عضو آن هستند و در صورتِ فوت و یا نقص عضو، مبلغی را از بیمه دریافت می کنند.

حال فرض کنید دانش آموز یا معلمی، در اردیبهشت ماه سال 93 و قبل از انعقاد قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ، دچار سانحه شده باشد. اگر در خرداد ماه، برای گرفتن غرامت به بیمه ایران مراجعه کند به در بسته می خورد، چه این که مطابق گفته مسئولین بیمه ایران، انجام هر گونه همکاری با آموزش و پروش تا قبل از پرداخت بدهی 430 میلیون تومانی، ممنوع است.

یا فرض کنید فردی در اردیبهشت ماه، فوت کرده و یا دچار نقص عضو شده باشد. اگر خانواده افراد فوت شده در خرداد ماه یا هر ماهی بعد از اردیبهشت، به بیمه ایران مراجعه کنند، به بن بست می خورند؛ چه این که آموزش و پرورش، بدهی 430 میلیارد تومانی دارد و بیمه ایران از همکاری سرباز می زند.

جالب و درد آور این که مطابق بیمه عمر مصوب، این بیمه فقط یک بار قابل پرداخت است و در صورتی که فردی دچار نقص عضو شده باشد و بخواهد از این بیمه استفاده کند، در صورت فوت، دیگر مبلغی به او تعلق نمی گیرد و البته بعد از دریافت غرامت، حق بیمه ای نیز نخواهد پرداخت. حال فرض کنید فردی در اردیبهشت ماه سال 93 دچار نقص عضو شده است.برای دریافت غرامت نقص عضو به بیمه ایران مراجعه می کند.بیمه ایران از پرداخت غرامت، به دلیل بدهی آموزش و پرورش خودداری می کند.بنابراین این فرد نه تنها به غرامت ناشی از نقص عضوش نمی رسد، بلکه به علت تغییر شرکت بیمه عمر مصوب به بیمه معلم، باید دوباره حق بیمه به این بیمه جدید پرداخت کند.

کار کارشناسی نشده و تبعات آن؛ چه کسی پاسخ گو است؟

در این آشفته بازار، معلمان باید از چه کسی پاسخ بشنوند؟ چه کسی چواب گوی آن ها است؟ آیا از علی اصغر فانی که در دوران سرپرستی بر وزارت آموزش و پرورش، بیمه طلایی را ابتکار خودش معرفی کرده بود و از بهبود آن سخن گفته بود، جواب بگیرند " «نخستین بار که لفظ بیمه طلایی را بنده به کار بردم سال ۱۳۸۴ بود و آن زمان سرپرست بودم و اعتقاد دارم که باید بیمه طلایی با کیفیت بهتر ارایه شود. " یا از معاونت پشتیبانی وزات خانه، که مسئولیت مالی و تنظیم قراردادها با او است؟ به هر حال تا به امروز کسی در این زمینه پاسخ گو نبوده است و معلمان تاوان تصمیمات غیر کارشناسی و شتاب زده مسئولین خود را می پردازند. هنوز هم معلوم نیست که به چه علت و دلایل قانع کننده ای، قرارداد با بیمه ایران لغو شده است؛ به خصوص این که یکی از مسئولین بیمه ایران، از تمایل این شرکت برای تمدید قرار داد خبر داده بود.

بیمه ای که قانونی نیست

ماجرا به همین جا ختم نمی شود. بعد از انعقاد قرداد با بیمه آتیه سازان حافظ، خبر غیر قانونی بون این بیمه منتشر شد. میرزایی معاونت نظارت بیمه مرکزی، با اشاره به این که آتیه سازان حافظ مجوز لازم برای فعالیت‌ در عرصه بیمه های تجاری را از بیمه مرکزی کسب نکرده است، می گوید " این شرکت فاقد مجوز فعالیت است و اگر نزد شرکت‌های بیمه دیگر نیز فعالیت کند، باید مجوز اخذ نماید. طبق مقررات مصوب شورای بیمه گزار هر شرکتی خارج از چارچوب آیین مصوبات بیمه ای پوششی را ایجاد کند باید مجوز آن را از بیمه مرکزی اخذ نماید. "

رضا ادیانی، مدیر عامل بیمه ی آتیه سازان حافظ، منکر سخنان این مسئول بیمه مرکزی نمی شود و اذعان می دارد که هیچ مجوزی از این بیمه ندارند. " ما در حال حاضر مجوزی از بیمه مرکزی نداریم ولی مجوز برای کارکرد خودمان داریم. آنها باید بپذیرند ما هستیم و بیمه تکمیلی نیمی از کشور با ماست "

ادیانی در واکنش به این سخنان مسئول بیمه مرکزی می گوید " هر سال پس از عقد قراردادهای ما، معاونین بیمه مرکزی اظهارنظر می‌کنند و چند بار هم به مراجع قانونی شکایت کرده‌اند اما ما چندین بار از مراجع مختلف نظیر دیوان محاسبات مجوز دریافت کردیم و ضرورتی نداشته است که برای بیمه تکمیلی از بیمه مرکزی مجوز بگیریم."

توجیه معاونت رسانه مرکز آموزش و پرورش

رسول پاپایی در توجیه این عدم مجوز بیمه آتیه سازان حافظ از سوی بیمه مرکزی، که مدیر عامل آن صراحتا اعلام کرده می گوید: " شرکت آتیه سازان حافظ یک شرکت بیمه گذار نوپا و تازه تاسیس نیست، سالها در زمینه بیمه تکمیلی و درمانی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و تامین اجتماعی کار کرده است. این شرکت زیر مجموعه بیمه سلامت است و مجوزهای لازم را از هیئت دولت و مراجع ذیصلاح اخذ کرده است"

به هر ترتیب، پیوند آموزش و پرورش با بیمه ایران گسسته شد و بیمه آتیه سازان حافظ متکفل بیمه طلایی معلمان گردید.

عملکرد بیمه ی آتیه سازان حافظ/بهبود کیفیت بیمه؟!

در گام نخست و با ورود بیمه آتیه سازان حافظ، خدمات دندان پزشکی، که مورد استقبال معلمان قرار گرفته شده بود، حذف شد و این، در حالی بود که علی اصغر فانی از همان اوانِ وزارت، وعده ی بهبود کیفیت بیمه طلایی را داده بود: " آن چه مسلم است، وضعیت بیمه درمانی فرهنگیان بهتر از شرایط فعلی خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرد تا قبل از پایان امسال بیمه طلایی را به جایی برسانند و بیمه‌ای که در آینده خیلی نزدیک در اختیار فرهنگیان قرار خواهد گرفت، بیمه خوبی در مقایسه با بیمه فعلی باشد. "

این امید فانی، البته محقق نشد و مشکلات این بیمه جدید، فقط به حذف خدمات دندان پزشکی محدود نماند. این بیمه به مفاد قرار داد خود، به خوبی و درستی عمل نکرد. به عنوان مثال، مطابق قرارداد امضاشده، هزینه‌های جراحی و بستری بیمه‌شدگان، بدون سقف لحاظ شده بود اما بیمه آتیه سازان حافظ، در تخلفی اشکار، در معرفی نامه‌هایی که برای بیمارستان‌ها صادر می‌کرد، سقف در نظر می‌گرفت. معمولا برای جراحی‌ها، ١٢ میلیون و برای غیر جراحی، شش میلیون را به عنوان سقف در نظر می‌گرفت و این البته خلاف قراداد و نیز بر خلاف رویه ی بیمه ایران بود.

پرداخت ده ها میلیونی، به بیمارستان هایی که تحت پوشش نیستند

مراکز درمانی این بیمه، تقریبا به یک سوم بیمه قبلی کاهش یافته بود و خیلی از بیمارستان هایی که قبلا تحت پوشش بودند، از پوشش خارج شدند. فرض کنید اگر شما برای عمل جراحی در سال 92 به بیمارستانی رفته بودید و این بیمارستان، در قرار داد جدید، تحت پوشش بیمه آتیه سازان حافظ نبود، برای ادامه درمان خود به رنج و تعب می افتادید؛ چه اگر می خواستید ادامه درمانتان را در همان بیمارستان قبلی و تحت پوشش دکتر خودتان دنبال کنید، باید کلیه هزینه های بیمارستان را پرداخت می کردید؛ هزینه هایی که بدون حمایت بیمه تکمیلی، بیشتر از ده ها میلیون می شد و لاجرم باید آن را پرداخت می کردید و یا، ادامه ی درمان را در بیمارستانی دیگر و با دکتری دیگر ادامه می دادید.

البته در صورت انتخاب راه اول، یعنی پرداخت هزینه ده ها میلیونی، بعد از یک ماه، 80 درصد هزینه را دریافت می کردید اما چه می توان کرد که پرداخت همان مبلغ اولیه، کاری سخت و دشوار است و چندان با سبد درآمدی معلمان، همخوانی ندارد. البته می شد که بیمارستان و دکتر دیگری هم انتخاب کرد، این کار اگر چه ممکن است هزینه ی مالی بسیار کمتری داشته باشد، اما ممکن است هزینه ی جانی داشته باشد. به خصوص در عمل های جراحی که معمولا پزشکان، حاضر نیستند کار جراح دیگری را ادامه دهند.

به این مشکلات می توان عدم انعقاد قرارداد با مراکز درمانی معتبر به خصوص بیمارستان ها و پرداخت به موقع هزینه های وارد شده به بیمه شدگان را نیز افزود.

نظارت آموزش و پرورش کجاست؟

وزارت آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی، که مستقیما مسئول بررسی حسن اجرای قرارداد اند، چه کار نظارتیِ بایسته و شایسته ای انجام داده اند؟ همه شواهد نشان می دهد نظارت درخور و شایسته ای براین قرار داد نشده است.

طرحی نو؛ افزایش 270 درصدی سهم معلمان!

در فرودین ماه امسال و قبل از این که به پایان قرارداد یک ساله با بیمه آتیه سازان حافظ نزدیک شویم، محمد بطحایی سخن از طرح جدید در بیمه تکمیلی به میان آورد و به همین منظور، بخش نامه ای به همه مدارس، برای نظرخواهی معلمان، ارسال کرد. در شیوه ی جدید پیشنهادی، دیگر با یک نوع بیمه مواجه نبودیم، بلکه از چهار بسته پیشنهادی سخن به میان آورده شده بود. در هر چهار بسته پیشنهادی، سهم آموزش و پرورش، نسبت به سال گذشته، افزایش نیافته بود و در همان مبلغ سیزده هزارتومان، ثابت مانده بود. این، بدین معنی بود که سهم معلمان در این بیمه افزایش می یابد. در واقع اگر این طزح پیشنهادی، اجرا می‌شد، هزینه بیمه طلایی برای هر فرهنگی تا ٢٧٠ درصد افزایش می‌یافت.

وزیر، سخنان معاونش را رد می کند

این افزایش سهم معلمان، موجب نارضایتی شدید گردید، به طوری که بسیاری در صدد انصراف از این بیمه برآمدند. البته باید توجه داشت که انصراف از این بیمه، از لحاظ مالی به نفع وزارت خانه است و چه بسا در این تنگنای مالی، از آن، استقبال هم کنند. به عنوان مثال، قبل از انعقاد قرار داد با بیمه ی آتیه سازان حافظ، مطابق آمار منتشر شده، یک میلیون و ٨٠٠ تا یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر، تحت پوشش بیمه طلایی بوده‌اند؛ این آمار بعد از انعقاد قرارداد با بیمه آتیه سازان حافظ، به یک میلیون و ٦٠٠ هزار نفر کاهش یافته است و این کاهش دویست تا سیصد هزار نفری از لحاظ مالی به نفع وزارت خانه بوده است.

به هر حال، علی اصغر فانی در دوازدهم اردیبهشت ماه و در برابر دوربین های تلویزیونی، به رد و تکذیب افزایش سهم معلمان پرداخت و همچنان از کمک دولت به میزان برابر با پرداختی معلمان خبر داد.

سرنوشت بیمه در سال جدید

سی و یکم اردیبهشت ماه سال جاری، قراداد یک ساله بیمه آتیه سازان حافظ به پایان رسیده است.آیا آموزش و پرورش قرار دادش را با این بیمه تمدید می کند؟

اخبار ضد و نقیض مسئولین

محمد بداغی، معاونت پشتیبانی استان همدان خبر از تمدید قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ می دهد. وی ابراز می دارد: " بیمه ی تکمیلی درمان ( طلایی ) فرهنگیان به منظور مساعدت در درمان همکاران و رفع دغدغه های آنان در سال های گذشته ایجاد گردید که در سال گذشته با شرکت آتیه سازان حافظ قرار داد منعقد گردید و در سال جاری نیز قرارداد با شرکت فوق منعقد شد و سایر قرارداد های بیمه ای نیز با شرکت بیمه معلم منعقد شده است. " بداغی تاریخ شروع قرار داد را اول خرداد ماه سال نود و چهار ذکر می کند و اعتبار آن را یک سال می داند. مطابق این قرار داد، مبلع حق بیمه برای هر نفر، ماهیانه 30000 هزارتومان است که مبلغ 15000 هزارتومان آن از طریق وزارت متبوع تامین و پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل آتیه سازان حافظ، تمدید قرار داد را تایید می کند

ادیانی، مدیر عامل بیمه آتیه سازان حافظ تمدید قرار داد را تایید می کند و می گوید: " شب گذشته این قرارداد با حضور مسئولان آموزش و پرورش به امضا رسید. مدت این قرارداد یک سال است و فرهنگیان آموزش و پرورش مجدداً به مدت یک سال دیگر، تحت پوشش بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ قرار خواهند گرفت. " وی خدمات سال جاری را مانند سال گذشته عنوان می کند و بیان می دارد که وزارت آموزش و پرورش برای هر فرهنگی، مبلغ 15 هزارتومان به بیمه ی آتیه سازان حافظ پرداخت می کند.

سحنان معاون پشتیبانی وزیر

اما ببینیم سخنان محمد بطحایی، یه عنوان متولی اصلی این امر چیست؟ " به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش، قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان، از اول خرداد امسال به 2صورت 4و ۱۲ ماهه با شرکت آتیه‌سازان حافظ منعقد و ‌بسته شماره ۲ نیز به‌عنوان بسته نهایی بیمه تکمیلی فرهنگیان انتخاب شده است. " طبق این روایت، مدت قرارداد نه به مدت یک سال، که چهار ماهه تمدید شده است. او در گفت و گوی زنده با مجله خبری شبکه اول، از تمدید قرار داد تا مهر ماه خبر می دهد. " در همین ماه است که بطحایی سخن از استفاده از روش صندوقی به میان می آورد.

تمدید قرار داد از مهر 95

مطابق گفته ی ادیانی، " قرارداد با آموزش و پرورش از تاریخ اول مهر 1394 تمدید شده و تا تاریخ 31 شهریور 95 ادامه دارد و حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در این قرارداد بیمه شده اند." مطابق گفته ی ادیانی، در چهار ماه تمدید شده، نحوه ی همکاری بیمه آتیه سازان حافظ، به صورت حق العمل کاری بوده است و و بر این اساس این شرکت به این وزارتخانه کمک می کند که منابع اش را مدیریت کند. "

مطابق این گفته، بیمه آتیه سازان حافظ، تنها حق کارگزاری بابت بررسی مدارک و صدور معرفی نامه ها می گیرد و در سود و زیان احتمالی شریک نیست؛ فقط مقدار مشخصی را بایت این حق العملکاری دریافت می کرده است.

آموزش و پرورش بنگاه اقتصادی است؟

این سخن به این معنی است که آموزش و پرورش، خود راسا به میدان آمده و می خواهد کار اقتصادی انجام دهد. بنابر این سخن، آموزش و پروش 30 هزار تومان از هر عضو را به خزانه خودش می ریزد و احتمالا از سود احتمالی نیز بهره می برد. اما سخن این است که کار اقتصادی، جز رئوس و برنامه های آموزش و پرورش است؟ آیا اموزش و پرورش به زغم این همه مشکلات ریز و درشت آموزشی و تربیتی،می تواند ار عهده این کار برآید؟

هیچ قرار دادی منعقد نشده است!

شگفت آور این که در اوایل همین ماه جاری است که علی اصغر فانی، درباره بیمه آتیه سازان می گوید: "؛ ما مدتی است که به روش صندوقی، خدمات درمانی به معلمان ارائه می‌ کنیم و دیگر مانند قبل شرکت خاصی طرف قرارداد ما نیست"

در واقع در این سخن، فانی منکر قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ شده است و سخنی بر خلاف سخنان پیشین مسئولینش می زند. او می گوید: " امسال روش کار بیمه طلایی را عوض کردیم و به شکل صندوقی بیمه را اداره می‌کنیم؛ بدان معنا که فرهنگیان هزینه درمان را پرداخت می‌کنند، سپس این هزینه‌ها را مستقیماً به آنها پرداخت می‌کنیم "

مطابق این روایت، نه تنها بیمه آتیه سازان حافظ طرف قرار داد آموزش و پرورش نیست، که حتی سخنی از حق العملکاری این شرکت هم به میان نیامده است. بنا به گفته فانی، معلمان در صورت بیماری، باید مستقیما هزینه ها را پرداخت کنند و بعد از مدتی آن را مطالبه کنند!

پایان ماجرای بیمه طلایی؛ وعده ی خوش، پایانی تلخ

و این گونه داستان بیمه طلایی، که فانی وعده به بهبود آن را داده بود، پایان می یابد. در هنگام سرپرستی است که فانی می گوید: "در ماه‌های آتی، فرهنگیان در انتظار خبرهای خوشی باشند؛ چرا که مشاوران اقتصادی ما، درخصوص بیمه طلایی فرهنگیان به راه‌هایی رسیده‌اند که طی هفته آینده اعلام خواهد شد اما تا زمانی که به نتایج قطعی نرسیم نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم"

و چندین ماه آتی گذشت و نه تنها بر کیفیت این بیمه افزوده نشد، که دیگر چیزی از آن باقی نماند و در این میان کسی پاسخ گو نبود.علی اصغر قانی هم نگفت که این روند، چه نسبتی با کیفیت بخشی که به عنوان برنامه اصلی خویش معرفی کرده است، دارد.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.