از مسافران عازم خارج از کشور تنها وجوهی که سابقا دریافت می شد، در آینده وصول می شود.

پایگاه خبری جماران: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه در جریان بررسی جزییات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ماده ۳۳ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و خزانه‌ واریز کند.

براساس این ماده سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره ۳ این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تبصره یک این ماده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند را از پرداخت این نوع مالیات مستثنی کرده است.

دومین تبصره این ماده نیز گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری – صنعتی که صرفا از مبداء این مناطق به خارج از کشور عزیمت می‌کنند مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه می داند.

بر اساس ماده 35 لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز مالیات و عوارض موضوع این فصل به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نمی شود. مالیات و عوارض موضوع مواد ۳۰ و ۳۲ این قانون به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.

اما بعد از تصویب این لایحه در مجلس موجی از واکنش در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. بسیاری از این واکنش ها حول آن بود که مجلس دو سال پیش هم برای خروج از کشور مسافران عوارض تعیین کرده بود. 

 

گویا می خواهند دور کشور سیم خاردار بکشند

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، کارشناس امور مالیاتی هم در گفت و گو با خبرنگار جماران مالیات بر سفر خارجی را یک مالیات مضاعف دانست و گفت: خود عوارض خروج از کشور یک مالیات است. همه جای دنیا عوارض خروج از کشور یک مالیات است. ضمن آنکه هیچ جای دنیا چنین رقم بالایی را دریافت نمی کنند. این الان یک مالیات دوبل است. گویا هدف عده ای این است که دور مملکت سیم خاردار و دیوار بکشند که کسی بیرون نرود؛ اینگونه می شویم کره شمالی.

کرد زنگنه افزود: مالیات بر سفر خارجی آنقدر درآمدزایی ندارد. همه کسانی که از کشور خارج می شوند با هدف تفریح نمی روند. حتی برای تفریحی بروند، چه اشکالی دارد؟ چین کمونیست این همه توریست به دنیا می فرستد. همه کشورها ارسال توریست را تشویق می کنند. اما ما عوارض خروج از کشور را در نظر گرفتیم که کافی است، مالیات مضاعف یعنی چه؟

 

اما برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که مالیات سفر خارجی همان عوارض خروج از کشور است و فقط نامش عوض شده است.

 

مالیات خروج از کشور همان عوارض خروجی است

سیدفرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در توییتر خود نوشت: مالیات خروج از کشور پایه جدید مالیاتی نیست، همان عوارض خروجی است که قبلا تعریف شده است. چون عوارض باید به شهرداری ها پرداخت شود، صرفا نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود. همچنین برخی معافیت های ضروری که در قوانین به صورت پراکنده تعریف شده، در این قانون مجتمع شد.

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به خبرگزاری ایسنا گفت: مالیات خروج از کشور پیش از این با عنوان عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست. حضرتی با اشاره به مصوبه روز گذشته مجلس در لایحه مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر اخذ مالیات خروج مسافران ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی گفت: این همان عوارض خروج از کشور است که پیش از این هم از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست.

نماینده تهران ادامه داد: ما در لایحه مالیات بر ارزش افزوده موارد عوارض و مالیات را تجمیع کرده‌ایم و قرار است همه اینها به خزانه واریز شود و مجموعه درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض به صورت ۵۰-۵۰ بین شهرداری و دولت پرداخت شود.

 

اینکه مالیات جدیدی بر سفرهای خارجی وضع شده کذب است

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هم گفت: از مسافران عازم خارج از کشور تنها وجوهی که سابقا دریافت می شد، در آینده وصول می شود.

مسیحی با اشاره به ابهاماتی که پس از تصویب ماده 33 اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس در اذهان عمومی شکل گرفته گفت: این مالیات همان وجوهی می باشد که از گذشته و در حال حاضر از مسافران عازم خارج از کشور مطابق ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‎گردد.

وی تاکید کرد: بنابراین مصوبه ای که اخیرا مجلس نهایی نموده است، همان وجوهی است که مطابق روال قانونی قبل وصول می گردید که البته معافیت‎هایی هم برای برخی اقشار از جمله دانشجویانی که برای تحصیل عازم خارج از کشور هستند، بیمارانی که جهت درمان به خارج از کشور سفر می کنند و همچنین مسافرانی که در اربعین حسینی عازم عراق می شوند، در نظر گرفته شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: بدیهی است این برداشت که علاوه بر وصول وجوه قبلی بابت خروج ازکشور، مالیات جدیدی بر سفرهای خارجی وضع شده، برداشت ناصواب و کذب است.

 

انتظار نداشته باشید تمهیداتی ایجاد شود که دافعه به وجود بیاید

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مجلس در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: فکر می کنم دریافت عوارض برای سفرهای غیرضروری - یعنی اینکه با هدف درمان یا تحصیل نباشد – مثلا تفریحی باشد که برای کشور هزینه هایی دارد مشکلی ایجاد نمی کند. البته ارقام آن نباید به گونه ای باشد که این به ذهن برسد که کشور با این چیزها مثل سفر به خارج مخالف است.

این نماینده مجلس تاکید کرد که  اگر رقم مالیات برای خروج از کشور خارج از عرف باشد در صحن تصویب نمی شود.

این نماینده مجلس گفت: وقتی فرد دارد از کشور خارج می شود باید برای داخل کشور خودمان برنامه ریزی کنیم. گردشگری که به داخل می آید تسهیلاتی ایجاد کنیم  که راغب شود به کشور بیاید و تمهیداتی را ایجاد کنیم که در داخل سفر صورت بگیرد نه خارج از کشور. من فکر می کنم این اقدام، اقدام درستی است. نباید از کشور انتظار داشته باشید که تمهیداتی را ایجاد کنند که به جای جذب دافعه به وجود بیاید.

جعفرزاده ایمن آبادی درباره نظر شخصی خود نیز گفت: این کار درآمد خیلی خاصی برای کشور ندارد. من نظرم این است که باید درباره کارهایی که برای کشور درآمد زیادی ندارد هزینه فایده کنند. و از کارهایی که هزینه شان در ایجاد نارضایتی بسیار زیاد است صرف نظر کنند. این کار برای کشور آنقدر درآمد ندارد که ما الان بیاییم یک نارضایتی به نارضایتی دیگر اضافه کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.