پایگاه خبری جماران: نمایندگان مجلس اخیرا با افزایش 5 تومانی هر نخ سیگار مخالفت کردند. در بند الحاقی 3 تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 آمده بود: دولت مکلف است به ازای هر نخ سیگار، مبلغ 50 ریال اضافه دریافت و منابع حاصله از آن را به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. منابع حاصله از محل ردیف هزینه ای مربوط به‌صورت یک دوازدهم ماهانه به سازمان بهزیستی و سازمان بسیج مستضعفین به منظور کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها با اولویت پیشگیری و درمان معتادین متجاهر اختصاص می‌یابد.

 

تصمیم اخیر نمایندگان در حالی است که برخی معتقدند افزایش قیمت سیگار، می تواند کاهش مصرف آن را به دنبال داشته باشد. اما با وجود آنکه قیمت سیگار نسبت به گذشته بسیار بالاست و قیمت یک بسته سیگار تولید داخل بیشتر از پنج هزار تومان است، قیمت پنج تومانی برای هر نخ سیگار افزایش قیمت چندانی به حساب نمی آمد. هر بسته سیگار اعم از تولیدی، مشترک و وارداتی فقط 100 تومان گران تر می شد. به این ترتیب حتی کسانی که روزانه یک بسته سیگار مصرف می کنند در پایان هر ماه باید سه هزار تومان پول بیشتر برای سیگار خود می پرداختند.

 

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار جماران ، توضیح می دهد: طی بررسی های صورت گرفته این بند دو ایراد داشت. اول اینکه تولید سیگار در داخل تقریبا دارد تعطیل می شود. تا کنون بخش عمده ای تعطیل شده است و اکثرا سراغ قاچاق یا واردات رفته اند. دوم آنکه کسی که اهل سیگار است بالاخره سیگارش را می کشد و با گرانی سیگار او از خرج خانواده و زن و بچه می زند. پس برای ترک سیگار باید راه های دیگری پیدا کرد. با خشونت و جریمه تعیین کردن مشکل حل نمی شود.

 

طرح دیگری برای  افزایش قیمت سیگار در دستور کار نمایندگان است

این نماینده مجلس ادامه می دهد: اینگونه هم نیست که همه سیگاری ها درآمد بالا داشته باشند. برای فردی که به سیگار اعتیاد دارد و یک و نیم تا دو میلیون تومان حقوق می گیرد این افزایش قیمت سیگار سنگین است. البته شرکت دخانیات هم حرفهایی داشت و گفت راهکار این نیست که شما هر سال قیمت سیگار را گران کنید و هیچ نتیجه ای هم از کاهش اعتیاد به سیگار نگیرید. متاسفانه اعتیاد به سیگار به مدارس کشیده شده است و باید فکر اساسی تری کرد.

 

یوسفیان ملّا همچنین می گوید: افزایش قیمت سیگار امسال دو بار در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. یکی همین مورد افزایش قیمت 5 تومانی برای هر نخ سیگار بود که نمایندگان دیروز با آن مخالفت کردند. طرح دیگر نیز در کمیسیون بحث شده و قرار است ورزش و جوانان و بهداشت و درمان از هزینه افزایش سیگار سهم بگیرند. البته این طرح هنوز در صحن مطرح نشده است.

 

دخانیاتی ها بر دولت و مجلس هم اثر گذارند

محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران ، می گوید: ما هم در دولت و هم در کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهادات متعددی برای افزایش مالیات سیگار در بودجه 98 را داشتیم. هرچند که در قانون برنامه ششم نحوه دریافت مالیات بر دخانیات با شفافیت اعلام شده است اما ظاهرا تولیدکنندگان دخانیات بسیار فعال و اثرگذار هستند، حتی بر دولت و مجلس. به طوری که مجلس در حوزه هایی مثل آب، برق و انرژی پیشنهاداتی برای افزایش قیمت داشته و دولت هم با این موارد موافقت کرده اما نتوانسته ایم در دخانیات یک ریال مالیات مازاد بر آنچه در قانون برنامه وجود داشته دریافت کنیم.

 

قربانی ادامه می دهد: الان مالیاتی که از دخانیات گرفته می شود فقط در چارچوب قانون برنامه است. پیشنهاد این بود که به ازای هر نخ سیگار پنج تومان مالیات مازاد بر قانون برنامه دریافت شود و در بحث های فرهنگی، اقتصاد مقاومتی هزینه شود. اما متاسفانه با سر دادن شعارهای اشتغال و تولید کمترین مقدار مالیات بر دخانیات در کشورهای دنیا را دریافت می کنیم. شاید فقط افغانستان در زمینه مالیات دخانیات مالیات کمتری دریافت می کند. در حالی مالیات بر دخانیات باید از خرده فروشی ها دریافت شود نه از کارخانه.

 

سیگار بسته ای پنج هزار تومان گران می شود اما به مالیاتش یک ریال هم اضافه نمی شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: هر پاکت سیگار تولید داخل 5 هزار تومان افزایش قیمت پیدا می کند اما به آن یک ریال مالیات اضافه نمی شود. این نشان می دهد امروز  همه فعالان عرصه دخانیات در بسیاری از مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور دخالت دارند. از هر 5 مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی کشور سه بیماری ناشی از مصرف دخانیات است. شاید روزانه بالغ بر 12 تا 13 میلیارد تومان هزینه درمان کسانی را می پردازیم که دخانیات استعمال می کنند. نمی توان به مردم گفت سیگار نکشید، اما این فرهنگ باید به وجود بیاید که هرکسی که سیگار می کشد بیمه مصرف دخانیات آن را نیز بپردازد و نمی شود از جیب بیت المال برای درمان کسانی بپردازیم که دخانیات مصرف می کنند.

 

او درباره مخالفت های افزایش 5 تومانی هر نخ سیگار می گوید: مخالفان به قانون برنامه استناد می کردند. طبق قانون برنامه ما باید برای تولید داخل از هر نخ سیگار 10 ریال، تولید مشترک 30 ریال و سیگار وارداتی 40 ریال مالیات دریافت کنیم که البته همین مالیات هم لحاظ نمی شود. پیشنهاد دیروز چون خلاف قانون برنامه بود باید دو سوم رای می آورد. اما استدلال دیگر آقایان این بود که تولید داخل ما با مشکلاتی رو به رو می شود و نمی تواند  به فعالیت خود ادامه دهد. به نظر من این استدلال منطقی نیست؛ ما در سال 86 مالیات دخانیات را افزایش دادیم که در آن سال کمترین قاچاق را شاهد بودیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.