بر اساس آنچه مسئولان می گویند به احتمال زیاد آواربرداری تا فردا به پایان خواهد رسید

به گزارش جماران، با توجه به درجه حرارت بسیار بالای زیر آوار تعداد روزهای عملیاتی آتش‌نشانان در ساختمان پلاسکو به عدد هفت رسید اما عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد. این ساختمان با قدمت بیش از 50 سال پنج‌شنبه 30 دی‌ماه چند ساعت پس از وقوع آتش‌سوزی فرو ریخت. تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان عادی زیر آوار گرفتار شدند که تاکنون پیکر 13 نفر زیر آوار کشف شده است. از این تعداد 10 نفر آتش نشان و 3 نفر از شهروندان عادی هستند.

گزارش روزهای اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم حادثه پلاسکو را با کلیک بر روی روزهای مشخص شده بخوانید.

چینش اخبار جدید از بالا به پایین است:

-  آواربرداری در حالی ادامه دارد که درجه حرارت در زیر آوارها آنقدر بالاست که بیل‌های مکانیکی بجای آوار، آتش جابجا می‌کنند.

- تاکنون ۱۲۰۹ کامیون بارگیری شده است که از این میزان ۳۵۰ کامیون آهن آلات و مابقی بتن و خاک و نخاله بوده است.

- سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه جست‌و جو ها برای یافتن پیکر پنج آتش نشان دیگر ادامه دارد، گفت: احتمال دارد پیکرهای دیگری را در محدوده غرب، شمال و شمال غرب منطقه پیدا کنیم.

- پیکر ٤ نفر دیگر از جانباختگان حادثه پلاسکو امروز بعد از ظهر به پزشکی قانونی مرکز کهریزک تحویل داده شد. این ٤ پیکر متعلق به شهدای آتش آنشان است.قابل ذکر است اقدامات تخصصی و کارشناسی در حال انجام است و با اخذ DNA و تطبیق آن‌ها با نمونه هویت جانباختگان احراز می‌شود.تا این لحظه تعداد کل اجساد تحویلی به پزشکی قانونی با احتساب فرد ارجاع شده از بیمارستان ١٢ نفر است.

- به گزارش جماران به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، در این مسابقه شاهد رقابت نفس‌گیر شهید حسین‌زاده هستیم که نوروز امسال از شبکه پنج پخش و به پاس شهدای آتش نشان از دوم بهمن ماه ساعت ۲۱ دوباره در جدول پخش شبکه پنج سیما قرار گرفت.

- امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد که کسانی که در حادثه پلاسکو بیمه نبودند بیمه می شوند.

- پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد: از جمع شهدایی که امروز از زیر آوار خارج شده‌اند، چهار پیکر برای تعیین هویت و انجام بررسی‌های تخصصی به مرکز پزشکی- آزمایشگاهی کهریزک منتقل و ارجاع شدند.

- ملکی: پیکر 8 تن آتش نشان شهید پلاسکو(از صبح تاکنون) از زیر آوار خارج شد. تاکنون 10 شهید از زیر آوار خارج شده اند که با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان شهید شد، تعداد شهدای آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو به 11 نفر رسید.

- پیکر دهمین شهید آتش نشان حادثه پلاسکو لحظاتی پیش کشف و از زیر آوار خارج شد.

- پیکر نهمین آتش‌نشان شهید از زیر آوار خارج شد.

- تاکنون ۱۲۰۹ کامیون بارگیری شده است که از این میزان ۳۵۰ کامیون آهن آلات و مابقی بتن و خاک و نخاله بوده است.

مجتبی یزدانی با اعلام این مطلب افزود: در مکان نزدیک به محل حادثه در زمین ۷ هکتاری برای بازبینی مجدد تخلیه شده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود تا فردا کار به اتمام خواهد رسید.

- پیکر هشتمین آتش‌نشان شهید از زیر آوار خارج شد.

- با احتساب کشف هفتمین شهید آتش نشان و شهادت یکی از آتش نشانان در بیمارستان در مجموع تاکنون هشت آتش نشان به شهادت رسیده اند.

- کشف پیکر هفتمین شهید آتش نشان؛ با تلاش نیروهای جستجوگر پیکر یک شهید آتش نشان دیگر در محل کشف شد و امدادگران در حال تلاش برای خروج این پیکر مطهر هستند.

- پیکر ششمین آتش‌نشان شهید از زیر آوار خارج شد.

لحظاتی پیش پیکر ششمین آتش نشان شهید از زیر آوار خارج و برای انتقال به پزشکی قانونی به آمبولانس منتقل شد. در حال حاضر تجهیزات کشف شده از آتش نشانان شهید در محل مدفون شدن آنها، در حال خروج از محل است.

- دقایقی پیش پیکر دو تن دیگر از آتش نشانان از زیر آوار خارج شد.

- پیکر پنجمین آتش‌نشان از زیرآوار خارج شد.

- معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: با توجه به موافقت خانواده شهدای آتش نشان و درخواست آنها برای تعویق مراسم تشییع و با در نظر گرفتن اینکه  16 آتش نشانان در این حادثه شهید شدند، مراسم فردا کنسل و به تعویق افتاد.
وی افزود: به دنبال برگزاری مراسم باشکوه برای همه شهدا هستیم.
عبدالهی با بیان اینکه مکان تشییع، دانشگاه تهران خواهد بود، تاکید کرد: با توجه به کشف 2 پیکر دیگر از شهدای آتش نشانان، مراسم تشییع شهدا با 2 تا 3 روز تاخیر انجام می شود.

- تراژدی پلاسکو در حالی به روز هفتم رسید که حدود ۸۰ درصد از آوار ساختمان برداشته و به بیرون منتقل شده است و به نظر می‌رسد اگر مراحل آواربرداری با همین سرعت ادامه داشته باشد این فرآیند تا پایان هفته به اتمام برسد.

- سرمای هوا همچنان در اطراف محل پلاسکو حکمفرماست اما خبری از بارش باران و برف نیست. نیروهای پلیس نیز که از نخستین دقایق وقوع حادثه در محل حضور داشتند، همچنان در محل مستقر بوده و نسبت به تأمین نظم اقدام می‌کنند.

- پاساژ کویتی‌ها در مجاورت ساختمان پلاسکو نیز که شماری از کسبه نگران تخریب و آسیب‌دیدگی آن بودند تاکنون آسیبی ندیده و به نظر نمی‌رسد که در روزهای باقی‌مانده از عملیات نیز آسیبی به این ساختمان وارد شود.

- تاکنون بیش از ۷۵ گاوصندوق از سوی آتش‌نشانان از زیر آوار خارج شده که به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در گنجینه پلیس آگاهی نگهداری شده و تاکنون نسبت به تحویل گاوصندوق به حدود پنج نفر به مالکان اقدام شده است.

- رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیشنهاد تغییر نام چهارراه استانبول به شهدای آتش‌نشان خبر داد.

- اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید اخیر جمعی از اعضای شورای شهر تهران از محل آوار پلاسکو، گفت: شب گذشته تونلی از ضلع شرقی آوار پلاسکو حفر شد اما پس از مدتی اعلام شد که اجسادی در این تونل حفر شده وجود ندارند.

- شاکری با توجه به برداشته شدن حجم عظیمی از آوار قرار است محدوده پلاسکو، نیوجرسی و فنس پوشانده شود، گفت: بامداد امروز با ابوالفضل قناعتی، مرتضی طلایی، اعضای هیات رییسه و مهدی چمران رییس شورای شهر تهران بازدیدی از روند آواربرداری داشتیم که در این بازدید، پیشنهاد شد زمین ساختمان پلاسکو با بنیاد مستضعفان تهاتر شود تا شهرداری بتواند ایستگاهی به نام شهدای آتش‌نشان در این محل بسازد.

- رییس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاداتی مبنی بر تغییر نام چهارراه استانبول به نام شهدای آتش‌نشان مطرح شده است که قطعا این موضوع در کمیته‌های مربوطه شورای شهر بررسی می‌شود.

- از صبح امروز عملیات جست‌وجو در محل ادامه دارد اما همزمان با توجه به اینکه بناست در اولین زمان ممکن خیابان جمهوری بازگشایی شود، تعدادی از عوامل شهرداری، در حال ترمیم سطح پیاده‌رو و خیابان جمهوری که طی مراحل آواربرداری و جست‌وجو آسیب دیده بود هستند و به همین دلیل اقدام به سیمان‌کشی و بتن‌کشی در بخشی از این خیابان کرده‌اند .

- سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو نیز از بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه خبر داد و  با اشاره به اینکه از ساعاتی دیگر با استفاده از نیوجرسی محل حادثه ساختمان پلاسکو از خیابان جمهوری جدا خواهد شد و به وسیله فنس‌ها جداسازی و ایمن‌سازی انجام خواهد شد، افزود: از صبح روز شنبه خیابان جمهوری به طور کامل بازگشایی خواهد شد.

- نخاله‌های پلاسکو در محدوده هرندی در حالی دپو شده است که منطقه با 10 دوربین نظارتی کنترل می‌شود.

- احمد مسجدجامعی صبح امروز در بازدید از سکوی دپوی نخاله‌های پلاسکو در هرندی، گفت: در این مرکز هفت هکتاری نماینده شهرداری منطقه 12، نماینده دادستان، نماینده پلیس و نماینده حراست شهرداری حضور داشتند.

- مسجد جامعی: جالب است که ستون‌های آهنی به جای مانده از پلاسکو از نوع آهن بلژیکی که در صنعت ریل سازی برای راه‌آهن استفاده می‌شود که با جوش دادن آنها کنار هم قرار گرفته و پیکره ساختمان پلاسکو و نما را ایجاد کرده بودند.

- بوی دود و گرد و غبار در سکوی دپوی نخاله و آوار پلاسکو بیداد می کند و هنور هم می‌توان به وضوح بوی سوختگی را استنشاق کرد.

- سگ‌های جسد یاب در یک کانکس مستقر هستند تا بتوانند بعد از خنک شدن نخاله های جدید به جستجوی بپردازند. پای دو سگ باندیچی شده بود چراکه براثر راه رفتن بر روی آوار داغ پایشان تا حدودی سوخته بود.

- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، طی اطلاعیه‌ای، ضمن عرض تسلیت به کلیه هموطنان مصیبت‌دیده در حادثه ساختمان پلاسکو، اعلام کرده است که با حضور افتخاری جمع کثیری از روانشناسان و مشاورین خود، آماده ارائه خدمات روان‌شناسی در کلیه حوزه‌های فردی و خانوادگی به صورت کاملاً رایگان به هموطنان مصیبت‌دیده در حادثه ساختمان پلاسکو است.

- حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: وجود انبوه الیاف آزبست موجود در محوطه پلاسکو و استنشاق این ماده خطرناک توسط صدها نیروی آتش نشان و امدادگر حاضر در این محل که جان آنها را تهدید می کند را می توان یک فاجعه زیست محیطی نامید که مستقیماً با جان انسان ها سر و کار دارد و لذا بیش از این سکوت در باره آن را جایز نمی دانم.

- نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه «نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان از همان لحظه‌های آغاز حادثه به پی گیری‌ها، تشکیل جلسات و بازدیدها پرداختند» گفت: نتایج کارشناسی این پیگیری‌ها در اولین روز کاری هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

- سفیر سوریه در تهران صبح امروز با حضور در محل ساختمان تخریب شده پلاسکو با مردم ایران ابراز همدردی کرد. وی با تاکید بر این‌که «شهدای حادثه ساختمان پلاسکو نمادی از انسانیت بودند که جان‌های خود را برای نجات دیگران اهداء کردند»، خاطرنشان کرد: قطعا فردا از طرف ملت سوریه در مراسم تشییع پیکرهای این شهدا حضور خواهیم داشت.

- غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا این لحظه حدود 70 درصد از ضایعات از منطقه خارج شده است،گفت: پیش‌بینی اولیه ما این بود که چیزی نزدیک به 12 هزار تن ضایعات در اثر ریزش این حادثه جمع شده است و به ناچار باید این ضایعات را مدیریت می‌کردیم. تا این لحظه نیز رقم قابل توجهی از این ضایعات از منطقه خارج شده و روی آنها مدیریت خوبی صورت گرفته است چراکه ممکن بود اموال مردم در این ضایعات باشد.

- مراسم تشییع شهدای جان بر کف آتش‌نشان، فردا پنجشنبه (هفتم بهمن ماه) به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

- دکتر علی اکبر پورفتح الله مدیرعامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در مواقع عادی کمتر از پنج درصد اهداءکنندگان خون زنان و حدود 95 درصد اهداءکنندگان آقایان بودند، اما در روزهای 30 دی و اول بهمن ماه و در پی حادثه پلاسکو مراجعه زنان به اداره کل انتقال خون استان تهران جهت اهدای خون به میزان 17 درصد افزایش یافت که این موضوع نشان دهنده حس مشارکت بیشتر زنان نسبت به مردان به دنبال بحران پلاسکو بوده است.

- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک شهدای آتش‌نشان عزیز که با شجاعت و شهامت در راه نجات هموطنانمان به شهادت رسیدند، با حضور مردم شهیدپرور و قدرشناس فردا پنجشنبه از ساعت 8:30 دقیقه از  مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود. در این مراسم بعد از اقامه نماز در دانشگاه تهران و تشییع به سمت پل حافظ، پیکر شهدای آتش‌نشان و جانباختگان پلاسکو برای تدفین در قطعه 50 گلزار شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) راهی می‌شود.

- دقایقی پیش پیکر سومین آتش نشان شهید از زیرآوار در ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو کشف شد. با توجه به شهادت بهنام میرزاخانی دربیمارستان در پی حادثه ساختمان پلاسکو، وی چهارمین شهید این حادثه تلخ به حساب می آید که به عوامل مربوطه تحویل داده شد.جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی با تایید این خبر گفت: پیکر یک نفر دیگر از شهدای آتش نشان لحظاتی پیش در شمال غرب پلاسکو از زیر آوار خارج شد و و هم‌اکنون در حال انتقال به پزشکی قانونی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.