برای درک اهمیت و ابعاد مختلف مسئله اشتغال زنان باید دقت کرد که درصد زیادی از زنان ما مادر نیستند و در حال حاضر ما با پدیده ی جمعیت جوان بانوان مجردی که هنوز ازدواج نکرده اند، در جامعه مواجه ایم. بنابراین مسئولیت خانواده و به تبع آن مادر بودن را ندارند؛ و از طرفی هم کار برای آنها یک ضرورت و یک حق است. بر این اساس برای حاکمیت یک تکلیف می شود

زهرا شجاعی مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات در گفت وگو با جماران عنوان کرد: حضرت امام حق بزرگی به گردن زنان دارند. همان طور که زنان در پیش بردن انقلاب اسلامی ایران حق بزرگی به گردن انقلاب دارند.
وی افزود: حضرت امام در مورد زنان راه گشا بودند و چهره جدید از زن را به جامعه معرفی کردند. این چهره جدید که حضرت امام معرفی نمودند هم ویژگی های زن مدرن و هم ویژگی های زن سنتی را داشت. امام با بیانات، خطابه ها، افکار و اندیشه هایشان سعی در معرفی این چهره جدید از زن کردند. اما هنوز تا معرفی کامل خواسته ها و تحقق زن تمام عیار که حضرت امام آن را عنوان داشتند، ما راه بسیار طولانی در پیش داریم.
وی در این زمینه یادآور شد: البته قدم های خوبی برداشته شده و پیشرفت هایی حاصل شده است؛ ولی تا حاکم شدن این نگرش که، قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان سازند و همچنین تا رسیدن به این نگرش که حضرت امام حضور زنان را به عنوان مفاخر در وصیت نامه شان نام می برند، هنوز فاصله زیادی وجود دارد.
وی درباره این گزاره امام خمینی که "زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند"، گفت: باید دقت کنیم که ایشان نفرمودند: زنان می توانند، بلکه از لفظ باید استفاده کردند، یعنی حتما این اتفاق باید به وقوع بپیوندد و این منطق باید مبنای عمل مسئولین قرار بگیرد.
این فعال حقوق زنان ادامه داد: براین اساس حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، هیأت دولت، هیأت رییسه مجلس و مابقی مراکز و شوراهای عالی افزایش چشم گیری داشته باشد و زنان نقش خود را در جامعه به خوبی ایفا کنند.
رئیس مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات در ادامه گفت: براین اساس ما هنوز راه طولانی را تا رسیدن به اهداف امام در پیش داریم؛ اما همچنان امیدواریم که تلاش هایی که در حوزه ی زنان می شود نتایج خوبی داشته باشد.
شجاعی با اشاره به این که اشتغال زنان با مادر بودن آن ها منافاتی ندارد. درباره اهمیت این موضوع توضیح داد: گرچه ما هم معتقدیم که مادر بودن یک زن بر اشتغال او اولویت و ارجحیت دارد. اما برای درک اهمیت و ابعاد مختلف مسئله اشتغال زنان باید دقت کرد که درصدی از زنان مادر نیستند و در حال حاضر ما با پدیده ی جمعیت جوان بانوان مجردی که هنوز ازدواج نکرده اند، در جامعه مواجه ایم. بنابراین مسئولیت خانواده و به تبع آن مادر بودن را ندارند؛ و از طرفی هم کار برای آنها یک ضرورت و یک حق است.
شجاعی افزود: در این شرایط دولت باید زمینه اشتغال را برای آنها فراهم کند چرا که نبودن شغل برای این ها آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی زیادی را به بار می آورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.