پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در مصاحبه با عباس عالی، شهردار ناحیه 4 منطقه یک شهرداری تهران مطرح شد:

کار کردن در این ناحیه به دلیل وجود بیت مبارک حضرت امام برای هرکس یک توفیق است

شهرداری تهران، سالیان متمادی، همواره در برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) نقش مهمی را بر عهده داشته و به منظور پذیرایی از زائران عاشق و مشتاق رهبر کبیر انقلاب، که هر ساله از اقصی نقاط کشور به حرم مطهر و جماران سرازیر می‌شوند، اقدامات فراوانی را به عمل آورده است.

در همین راستا و به منظور تشریح اقدامات به عمل آمده و پذیرایی از زائران جماران و برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت امسال با شهردار ناحیه 1 منطقه 4 به گفت وگو نشستیم و سوالات خود را با ایشان در میان گذاشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، عباس عالی، شهردار ناحیه 4 منطقه یک شهرداری تهران، با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شهرداری طی سالیان گذشته و استفاده از تجربیات به دست ‌آمده از برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) افزود: اداره فنی و عمرانی و ترافیک شهرداری، فعالیت‌های خود را با روکش کردن و لکه‌گیری آسفالت‌های محله جماران، که با گذشت زمان مستهلک شده بود، از چندی پیش آغاز کرد و به منظور جلوگیری از آسیب رسانی به درخت‌ها منطقه، مرمت جداول نیز در دستور کار قرار گرفت و پیگیری شد.

وی افزود: در مجموع 240 تن آسفالت جدید در منطقه کار شده است و برطبق پیش‌بینی‌ها، عملیات آسفالت محله تا 2 الی 3 روز دیگر به پایان خواهد رسید.

عالی در توضیح سایر اقدامات صورت گرفته در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) در جماران به «خط کشی مسیر اتوبوس‌های خیابان جماران»، «خط‌کشی خطوط عابر پیاده خیابان جماران»، «خط کشی محوری طولی سطح محدوده به مساحت 1000 متر مربع»، «نصب کتیبه در خیابان حسنی‌کیا»، « اصلاح‌ هندسی گلوگاه‌ها ترافیکی محله»، «نصب تابلوهای «حمل با جرثقیل» و «پارک ممنوع» در خیابان یاسر و کوچه حسنی کیا»، نصب تابلوی «عکس‌برداری ممنوع» در کوچه حسنی کیا و خیابان جماران و «حذف تیرهای برق و انتقال آنان به داخل زمین» اشاره کرد.

شهردار ناحیه 4 منطقه یک همچنین در تشریح اقدامات انجام گرفته در زمینه زیباسازی و فضای سبز شهری در سطح منطقه به «رنگ‌آمیزی 10000 مترمربع از جداول شهری»، «سیاه پوش کردن ورودی خیابان یاسر و حسنی کیا در مقیاس 3000 مترمربع»، «نصب کاور مخازن زباله در خیابان جماران» که به دلیل اقدامات غیرقانونی گروه‌های تفکیک زباله از مبداء، این مخازن از مکان‌های تعبیه شده خارج می‌شدند و موجب ترافیک و نازیبا شدن محله می‌گردید، «نصب بنر تمثال مبارک امام مقابل ساختمان ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)» که بعد از گذشت چندین سال مستهلک شده بود، «تعویض تابلوی ستاد مرکزی بزرگداشت» و «رنگ‌آمیزی نرده‌ها، درب و بعضی از قسمت های ساختمان ستاد مرکزی»، «درخت‌کاری، گل‌کاری و ترون کاری دو طرف کوچه حسنی‌کیا بخصوص از ورودی خیابان یاسر به مساحت 50 مترمربع»، «چمن‌زنی و گل‌کاری بوستان حصارک به مساحت 50 متر مربع»، «نظافت و تعمیر سرویس بهداشتی بوستان حصارک»، «نظافت باغچه‌های منتهی به خیابان جماران»، «خشکه زنی و هرس درختان به صورت ویژه در محور کوچه حسنی کیا» و «باز کردن تشتکی درختان به منظور آب‌رسانی بهتر» اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به جلسات مشترک برگزار شده بین مسئولین شهرداری و رؤسای ستاد بزرگداشت حضرت امام افزود: این جلسات به منظور هماهنگی بیشتر و رسیدگی به مسائل پیش آمده، از جمله آزادسازی محورهای پیاده‌ روی خیابان یاسر و داخل کوچه حسنی‌کیا، برگزار شده است. همچنین بر روی محتویات بسته‌های فرهنگی و اجتماعی توافق صورت گرفت.

شهردار محله جماران با اشاره به طرح «سنگ‌فرش کردن» کوچه‌های منتهی به حسینیه جماران افزود: بازپیرایی، کف‌سازی و جداره‌سازی کوچه‌های منتهی به حسینیه جماران، در راستای طرح جامع جماران انجام می‌شود که قصد آن تبدیل محله جماران به یک قطب فرهنگی است.

وی افزود: این طرح از خرداد سال گذشته آغاز شده که برای سنگ‌فرش‌ کوچه‌ها، از سنگ‌های نفیس با ضخامت 10 سانتی‌متر و ایجاد بسترهای بتونی مناسب برای عبور وسایل نقلیه و سهولت دسترسی به بیت امام و بیمارستان قلب، مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین تعداد شش لوله انتظار برای مصارف آتی سازمان‌های آب، برق، تلفن و ... در زیر سنگ فرش پیش‌بینی شده است تا مانع از کندن مجدد سنگ‌فرش ها شود.

عباس عالی در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری اهالی منطقه و تاکیدی که حضرت امام در توجه به رضایت اهالی جماران داشتند، افزود: البته در حین اجرای پروژه موانعی پیش می‌آمد، از جمله آنان بارندگی و باریکی معابر است. امکان برطرف کردن این مشکلات بدون همکاری شورا‌یاری محله و اهالی جماران ممکن نبود.

وی همچنین افزود: جلساتی با حضور بزرگان محله، آیت الله امام جمارانی و یگان حفاظت بیت حضرت امام برگزار شد که در این جلسات، علاوه بر دریافت نقطه نظرات، نسبت به رفع موانع اقدام شود.

شهردار ناحیه ادامه داد: جلساتی با حضور سید حسن آقا خمینی و شهردار تهران نیز به منظور دریافت نقطه نظرات کارشناسانه ایشان برگزار گردید و شهردار تهران، به طور تنگاتنگی پروژه را دنبال می‌کردند و حتی بیش از 10 مرتبه هم از محل بازدید کردند. این امور به روشنی در پیشرفت کار تاثیر بسزایی داشته‌اند.

عالی در توضیح بیشتر طرح جامع جماران و طرحی موسوم به «خورشید جماران» افزود: دو باغ خسروشاهی و انوشیروانی، در شمال و جنوب بیت حضرت امام، در سال گذشته به تملک شهرداری درآمد که قرار است طبق طرح خورشید جماران، تا آنکه از کاربری شخصی خارج شده در اختیار عموم قرار گیرد. این دو باغ به عنوان مدخل ورودی زائران و استراحتگاه آنان قبل از ورود به محوطه بیت و به عنوان قدمگاه و باغ موزه زیبایی همراه با باغچه‌کاری، بعد از خروج از بیت مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی افزود: این پروژه محله‌ای و منطقه‌ای نیست، بلکه یک پروژه فرامنطقه‌ای است و هدف آن تبدیل جماران به یک محله شاخص است. هزینه‌ای که برای این محله شده است، تقریبا بیش از 20 برابر مناطق دیگر بوده که البته همه این موضوعات، در نهایت به نفع اهالی خواهد بود و علاوه بر افزایش قیمت منازل آنان، در رفت‌وآمد آنان نیز تسهیل خواهد شد.

عباس عالی در تشریح فعالیت‌های اداره امور اجتماعی شهرداری تهران در جهت خدمت رسانی به زائرین به «برپایی 8 غرفه فرهنگی در ضلع جنوبی بوستان حصارک اشاره کرد و افزود: با توجه به فعالیت‌های اجرا شده در سنوات گذشته، فعالیت هایی در هشت غرفه به ترتیب شامل غرفه «عفاف و حجاب»، «نقاشی کودکان»، «پخش فیلم و سخنرانی حضرت امام»، «ایستگاه آموزش شهروندی»، ایستگاه سلامت برای ارائه خدمات اولیه بهداشتی از جمله «بررسی قند و فشار خون»، ایستگاه ورزش و غرفه محصولات فرهنگی شامل پوستر و بنر و نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای خواهد بود. همچنین اعضای جشنواره شمسه به همراه 5 خوشنویس و انتقال مفهومی زندگی حضرت امام به زائرین ارائه خواهد داد. این برنامه‌ها از تاریخ 10 الی 13 خرداد ماه در محدوده حسینیه و کوچه حسنی‌کیا برقرار خواهد بود.

وی افزود: همچنین به منظور پذیرایی مناسب از زائرین حسینیه جماران، مقرر گردید «ایستگاه‌های صلواتی» از تاریخ 6 الی 15 خرداد ماه مستقر شوند.

عباس عالی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی-هنری ارائه شده به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(س) افزود: مقرر گردید از تاریخ 10 الی 13 خرداد ماه، با همکاری گروه‌های مردمی و با تجربه‌ بدست آمده در همکاری‌های پیشین با گروه شمسه، نسبت به برپایی نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی در طول کوچه حسنی‌کیا اقدام به عمل آید.

درنهایت، عباس عالی در توصیف نگاه خود به مدیریت شهری محله جماران اظهار داشت: کار کردن در این ناحیه برای هرکس یک توفیق است و دلیل آن هم وجود بیت مبارک حضرت امام است. این را از صمیم قلب عرض می‌کنم. زمانی که من وارد این ناحیه شدم، هرچند مسئولیت سنگینی بود ولی، سادگی و ساده‌زیستی حضرت امام یک پیام به انسان منتقل می‌کند و آن این است که در عین ساده‌زیستی می‌توان یک ارتباط جهانی داشت و یک فرصت را برای کشور ایجاد کرد. فضایی که حضرت امام پذیرای بالاترین مقام‌های جهانی بودند، بسیار ساده و زیبا است. ما می‌توانیم این درس را بیاموزیم که در عین ساده زیستی، خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهیم.

وی افزود: با توجه به تمرکزی که در این منطقه وجود دارد، اگر از فرصت پیش آمده استفاده نکنیم به تهدید بدل می‌شود. برای من اینجا یک فرصت معنوی است، یک توفیق معنوی. اگر هر شخصی بتواند بازه‌ای را که در اینجا خدمت می‌کند، قدمی در جهت استقبال از زائرین بردارد، توانسته است تهدیدها را به فرصت بدل کند. اگر نیت انسان پاک باشد خدا هم کمک خواهد کرد.

عالی ادامه داد: مدیریت این محله کار خطیری است، خصوصا اینکه بافت اینجا یک بافت روستایی است و معابر کوچک هستند و ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، اعتراضاتی هم ممکن است پیش بیاید. ولی به هر شکل باید مدیریت شود و البته خدا هم کمک کرده است. اگر بتواند در این مسیر رهرویی باشم و خدمات کوچکی در شان شهروندان انجام دهم، به نظرم توانسته ام حداقل وظیفه خود را انجام دهم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.