اهالی روستاهای «مبارکیه سه» و «خضیریات» در شهرستان کارون خوزستان، در اعتراض به عدم استخدام از ساکنان روستاهای مجاور شرکت‌های نیشکر و عمل نکردن این شرکت‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به پیرامون، اعتراض کردند.

پایگاه خبری جماران: اهالی روستاهای مجاور شرکت‌های نیشکر که زمین‌های کشاورزی آن‌ها به این شرکت‌‌ها واگذار شده است، نسبت به عدم استخدام و عمل نکردن به مسئولیت‌های اجتماعی نیشکر اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، اهالی روستاهای «مبارکیه سه» و «خضیریات» در شهرستان کارون خوزستان، در اعتراض به عدم استخدام از ساکنان روستاهای مجاور شرکت‌های نیشکر و عمل نکردن این شرکت‌ها به مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به پیرامون، اعتراض کردند.

ساکنان این روستاها معتقدند شرکت توسعه نیشکر با اخذ زمین‌های کشاورزی روستایان، به تعهدات پیشین خود در به کارگیری افراد بیکار عمل نمی‌کند و در نتیجه جوانان هم کار کشاورزی سابق خود را از دست داده و هم استخدام نشده‌ و بیکار مانده‌اند.

اهالی همچنین اعتراض دارند که شرکت عظیم توسعه نیشکر با داشتن درآمد بسیار بالا هیچ خدماتی به مناطق محروم پیرامون ارائه نمی‌دهند و عملا به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نمی‌کند. این در حالی است که شرکت‌ها و واحدهای وابسته به شرکت توسعه نیشکر سهم بالایی در تخریب طبیعت و آسیب به محیط‌زیست دارند.

امیر باوی یکی از ساکنان روستای مبارکیه سه در گفت‌وگو با خبرنگار جماران اظهار کرد: «در روستای مبارکیه سه و خضیریات نزدیک به شش هزار هکتار از زمین‌های خود را به شرکت توسعه نیشکر داده‌ایم، اما متاسفانه سهمی در اشتغال نداریم.»

وی افزود: «جوانان روستاها فاقد شغل و بیکار هستند، چرا که اراضی کشاورزی خود که محل اشتغال آن‌ها بود به شرکت نیشکر واگذار شد و در آن زمان قول داده شد که جوانان روستا را به کار گیرند، اما چنین چیزی محقق نشد.»

 این ساکن روستای مبارکیه سه گفت: «خانواده ما به تنهایی ۳۶ هکتار زمین کشاورزی به شرکت فارابی وابسته به کشت نیشکر واگذار کرده است که تاکنون حتی پول آن را پرداخت نکرده‌اند. دو سال قبل در جلسه با ناصری مدیرعامل کشت نیشکر گفتم که شما پول را تاکنون نداده‌اید و خود هم قبول دارید، ما حاضریم از پول زمین خود منصرف شویم، اما در قبال آن سه تا چهار نفر بیکار داریم؛ آن‌‌ها را استخدام کنید. مدیرعامل در این خصوص قول داد اما متأسفانه حتی یک نفر هم استخدام نکردند و پولی هم ندادند.»

باوی تصریح کرد: «در ابتدا قرار بود که به کارگیری نیروها در شرکت‌های نیشکر از روستاهای اطراف شرکت انجام شود، اما چنین چیزی صورت نگرفت و در مقابل از مناطق بسیار دورتر نیرو استخدام می‌کنند.»

وی عنوان کرد: «در حدود ۹ ماه پیش، مدیران نیشکر به ما قول دادند که در هر ماه دو نفر را استخدام کنند اما متاسفانه در تمام این ۹ ماه حتی یک نفر را هم استخدام نکردند.»

این ساکن روستای مجاور شرکت توسعه نیشکر گفت: روش به کارگیری و استخدام نیروها در شرکت نیشکر با تبعیض انجام می‌‌شود. در حالی که اراضی کشاورزی که محل اشتغال بسیاری بود را ارزان گرفته‌اند، اما کسی را از این روستاها استخدام نمی‌کنند، در مقابل افراد بسیاری را از جاهای دیگر استخدام می‌کنند.»

باوی با اشاره به ناراضایتی اهالی از شرکت توسعه نیشکر، عنوان کرد: «هر بار جوانان بیکار به شرکت‌ که در مجاورت روستاهای آن‌ها است، اعتراض کرده‌اند با برخورد نیروی نیروانتظامی مواجه شده‌اند.»

وی در خصوص واکنش شرکت نیشکر به خواسته جوانان گفت: «در چند ماه گذشته، جوانان ما به دلیل مطالبه‌گبری و تنها به خاطر اعتراض به وضعیت عدم اشتغال سر از دادگاه درآوردند و با وثیقه‌های ۵۰۰ میلیونی آزاد شدند.متاسفانه شرکت نیشکر در جواب مطالبه‌گری شکایت می‌کند.»

به گزارش جماران، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان با داشتن ۷ شرکت بزرگ و چندین واحد، از بزرگترین صنایع کشور در زمینه کشت نیشکر و تولید شکر، الکل و صنایع جانبی است.

حجم ویدیو: 4.25M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.