به دستور سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است.

به گزارش جماران؛ ۳۰ دانش‌آموز یک دبیرستان دخترانه در قوچان دچار مسمومیت شدند؛ بوی نامطبوع شبیه بوی گاز بوده است.

فرماندار شهرستان قوچان از مسمومیت ۳۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه عطار این شهرستان خبر داد.

عباسعلی صفایی صبح امروز، ۱۵ اسفند، با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: ساعت ۸.۳۰ صبح امروز ۳۰ نفر از دانش‌آموزان دختر دبیرستان دخترانه عطار قوچان با احساس بوی نامطبوع در کلاس درس دچار مسمومیت شدند.

وی اظهار کرد: پس از این اتفاق بلافاصله مدیر مدرسه با شبکه بهداشت و درمان و اداره آموزش‌وپرورش شهرستان تماس گرفت و اطلاع‌رسانی لازم را انجام داد.

فرماندار قوچان افزود: ۱۸ نفر از این دانش‌آموزان که حال مساعدی نداشته و بی‌حال بودند، با چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه پس از معاینات پزشکی این تعداد دانش‌آموز تحت درمان هستند، گفت: خوشبختانه نگرانی وجود ندارد و به‌ زودی دانش آموزان ترخیص خواهند شد.

رییس شورای تأمین شهرستان قوچان گفت: علل اصلی این بوی نامطبوع که شبیه بوی گاز بوده که پس از بررسی توسط عوامل امنیتی نتایج نهایی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با تأکید بر اینکه شایعات مبنی بر وقوع مسمومیت در سه مدرسه کذب است، تصریح کرد: رسانه‌ها از ایجاد تشویش بپرهیزند و همه خبرها از مسیر روابط عمومی فرمانداری و خبرگزاری‌های رسمی منتشر می‌شود./ ایسنا

 

 سریال مسمومیت دانش آموزان به کوهدشت لرستان رسید/ حال دانش آموزان مساعد است

امروز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، تعدادی از دانش آموزان دخترانه مقطع ابتدایی مدرسه ۲۲ بهمن کوهدشت دچار مسمومیت شده اند که بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی(ره) کوهدشت انتقال داده شده اند. بر اساس گزارشات رسیده حال عمومی دانش آموزان مساعد است.

امروز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، تعدادی از دانش آموزان دبیرستان دخترانه کوثر کوهدشت نیز مسموم شده اند که توسط اورژانس به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شده اند. بر اساس گزارشات حال عمومی دانش آموزان مساعد است./ صدای کوهدشت

 

 ۱۷ دانش‌آموز در ۲ مدرسه نیشابور  با علائم مسمومیت راهی مراکز درمانی شدند

سرپرست مرکز مدیریت حوادث نیشابور: امروز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹ و ۴۸ دقیقه تعداد ۱۷ دانش آموز به دلایل نامعلوم در ۲ مدرسه دخترانه در نیشابور دچار علایم مسمومیت شدند که کارشناسان عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور به سرعت آنها را تحت درمان قرار دادند.

از این تعداد ۲ نفر از دانش آموزان به صورت سرپایی در محل درمان و ۱۵ نفر دیگر به بیمارستان حکیم منتقل شدند./ ایرنا

 

 آموزش و پرورش: انتشار گاز فلفل علت بدحالی دانش‌آموزان اصفهان بود

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان: در خصوص اتفاقات روز گذشته مدرسه پیام شاهد مشخص شد که یکی از دانش‌آموزان به‌واسطه انتشار گاز فلفل در فضا باعث بدحال شدن تعدادی از دانش‌آموزان این آموزشگاه شده است.

دانش‌آموز مذکور شناسایی شده و تمامی دانش‌آموزان باحال خوبی روانه منزل شدند.

خانواده بزرگ آموزش و پرورش استان اصفهان به‌ویژه دانش‌آموزان و والدین از توجه به اخبار کذب و شایعاتی که باهدف ایجاد دلهره، استرس و سلب اعتماد از محیط آموزشی در حال انتشار است پرهیز نموده و اخبار مربوط به مدارس را از طریق مسیرهای ارتباطی معتبر پیگیری کنند./ تسنیم

 

 مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در لارستان

محسن سلمانپور، رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان: روز دوشنبه ۱۵ اسفند ماه، در پی اعلام یک رخداد مسمومیت  که در یکی از مدارس شهر لار رخ داد، با توجه به تدابیری که از قبل پیش بینی کرده بودیم و آمادگی که کادر اورژانس داشت به سرعت اقدامات درمانی انجام شد.

عمده دانش آموزان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و در حال حاضر تعداد کمی از دانش آموزان و تحت مراقبت هستند.

با تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود و آمادگی اورژانس و کادر درمانی داشتند، به سرعت اقدامات درمانی انجام شد،  عمده دانش‌آموزان به شکل سرپایی درمان و ترخیص شدند و فقط تعداد کمی از آنان درحال دریافت مراقبت‌های درمانی هستند‌.

هنوز آمار رسمی از سوی مراجع ذیصلاح در خصوص تعداد مدارس و تعداد دانش‌آموزان مسموم شده در این شهرستان منتشر نشده است./ فارس

 

بستری ۱۰ نفر در مراکز درمانی تبریز

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با تاکید بر مساعد بودن حال دانش آموزانی که علایم مشکوک به مسمومیت داشتند، گفت: در حال حاضر ۱۰ دانش آموز در بیمارستان‌های شهر تبریز بستری هستند.

دکتر اصغر جعفری روحی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت دانش‌آموزانی که علایم مشکوک به مسمومیت داشتند، بیان کرد: روز یکشنبه 14 اسفندماه تعدادی از دانش‌آموزان در تبریز، شبستر، مراغه، عجب شیر، اهر و مرند دچار علایم شدند که خوشبختانه مورد بدحال نداشتیم.

وی با بیان این‌که طبق آخرین اطلاعات، در بیمارستان‌های شهر تبریز در حال حاضر ۱۰ نفر بستری و تحت نظر هستند، ادامه داد: خوشبختانه حال عمومی این دانش‌آموزان کاملا مساعد بوده و تحت درمان هستند.

 

مسمومیت دانش‌آموزان این بار در خدابنده

فرماندار خدابنده از مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه فضیلت این شهرستان خبر داد.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع مسمومیت‌ دانش‌آموزان در مدارس، اظهار کرد: تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه فضیلت شهرستان خدابنده امروز دچار مسمومیت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه دانش‌آموزانی که مسموم شده بودند به مراکز درمانی منتقل شدند، ادامه داد: با همراهی مسئولان و مراکز درمانی با سرعت این مشکل مدیریت شد.

فرماندار خدابنده با یادآوری اینکه وضع عمومی دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده بودند مساعد است، تصریح کرد: همه مراکز درمانی، بیمارستان و اورژانس شهرستان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

 

مسمومیت دانش آموزان به سنندج هم رسید/ اعزام ۱۳ نفر به بیمارستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان از اعزام ۱۳ دانش آموز مسموم شده دبیرستان دخترانه شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج به بیمارستان خبر داد.

هاشم ناظمی جلال، در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: امروز در یکی از کلاس های دبیرستان شاهد شهیده مقبل ناحیه یک سنندج، تعدادی از دانش آموزان با احساس بوی گاز از کلاس خارج شده و خود را به حیاط مدرسه می رسانند.

وی افزود: پس از این جریان، مدیر و دبیران به دنبال منشأ این بوی خاص که به گفته مدیر دبیرستان مثل بوی آتش زدن لاستیک و آشغال بوده، می گردند اما هیچ منشأ مشخصی از آن در محوطه مدرسه پیدا نمی شود و گویا خارج از محوطه دبیرستان بوده است.

طبق نوشته ایسنا، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد: متأسفانه عده ای از دانش آموزان، در اولین فرصت مسئولین آموزش و پرورش و تیم فوریت های پزشکی خود را به مدرسه می رسانند و تعداد ۱۳ نفر از دانش آموزان را به بیمارستان منتقل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل هیچ کدام از دانش آموزان حاد نبوده و تحت نظر پزشک، حال عمومی آن ها مساعد است.

 

اعلام استشمام بوی نامطبوع در برخی مدارس فارس

رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش فارس از استشمام بوی نامطبوع توسط شماری از دانش‌آموزان در بعضی مدارس شهرستان‌های این استان،در روز دوشنبه ۱۵ اسفند، خبر داد.

حمیدرضا شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید براینکه، خوشبختانه امروز در شیراز گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم، گفت: در شهرستان‌های اقلید، بیضاء، لارستان، مرودشت و جهرم، مواردی گزارش و بلافاصله اقدامات لازم انجام شده است.

او ادامه داد: تعدادی از دانش‌آموزان در دبیرستان "نگرش" اقلید، "شهید هاشم بانشی" بیضاء، "عدالت" لارستان، "حجاب" در روستای کوشک مرودشت و "فضیلت" در جهرم، نسبت به استشمام بوی نامطبوع گزارش کردند که بلافاصله موضوع از طریق مدیران مدارس به مراکز اورژانس اطلاع‌رسانی می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه شماری از دانش‌آموزان مدارس اعلام شده، با استرس و اضطراب و علائمی مواجه شده بودند، گفت: بعضی از دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر آسم و آلرژی توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

او با بیان اینکه خوشبختانه هیچ یک از دانش آموزان مدارس یاد شده، در بیمارستان بستری نشده‌اند، گفت: اکثر دانش آموزان منتقل شده به اورژانس بیمارستانی، در حال ترخیص هستند.

رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش فارس از خانواده‌ها درخواست کرد که ضمن حفظ خونسردی از انتقال استرس خود به فرزندانشان خودداری کنند.

 

ادامه سریال مسمومیت دانش‌آموزان در همدان/ترخیص ۵۰ درصدی دانش‌آموزان مسموم روزهای گذشته

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از مسمومیت شش دانش آموز در یک مدرسه دخترانه در شهر همدان خبر داد.

دکتر رضا طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این خبر اظهار کرد: امروز -دوشنبه ۱۵ اسفندماه- نیز وقوع مسمومیت در یک مدرسه دخترانه در شهر همدان گزارش شد که ۶ نفر توسط فوریت‌های پزشکی به بیمارستان ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه تقریباً حال عمومی همه این دانش آموزان خوب است، مطرح کرد: بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان مسموم طی روزهای گذشته از بیمارستان مرخص شده اند و مابقی تا ۴۸ ساعت آینده مرخص خواهند شد.

طهماسبی با اشاره به اینکه حال تمام دانش آموزان مسموم مساعد است، خاطرنشان کرد: صرفاً برای آرامش بخشی به خانواده هایشان و اطمینان بخشی روند درمانی به طور کامل با به کارگیری همکاران متخصص و فوق تخصص در رشته های پزشکی چون  تنفسی، گوارشی و مسمومیت انجام می گیرد و در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفته اند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی درباره علامت های شایع در دانش آموزان مسموم بیان کرد: بیماران با علائم تنفسی مراجعه داشته اند و معمولاً گذرا بوده است و با درمان مختصر و علامت درمانی این علائم بهوبد یافته و خوشبختانه بیمار بدحال وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، شنبه ۱۳ اسفندماه ۳۳ دانش‌آموز در مدرسه علاقبندیان شهر همدان و ۴۴ دانش آموز در مدرسه شبانه روزی فاطمه‌الزهرا(س) شهر کبودراهنگ و یکشنبه ۱۴ اسنفدماه نیز  ۴۹ دانش آموز از دو مدرسه همدان و ملایر دچار مسمومیت شدند.

 

بستری ۱۲ دانش‌آموز آبادانی در پی مسمومیت روز گذشته 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان گفت: بعد از اتفاقات روز گذشته در مدارس آبادان تنها ۱۲ دانش‌آموز این شهرستان در بیمارستان تحت‌نظر هستند.

کتر سید محمد صالحی امروز (۱۵ اسفندماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان مدارس آبادان اظهار کرد: بیشتر مراجعه‌کنندگان اتفاق روز گذشته به چهار بیمارستان آبادان، با حال خوب راهی منازل خود شدند.

طبق گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بیشتر دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به بیمارستان علائم اضطرابی و ترس داشتند، افزود: در حال حاضر تنها دو نفر در بیمارستان آیت‎‌الله طالقانی و ۱۰ نفر نیز در بیمارستان شهید بهشتی تحت مراقبت هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان حال این ۱۲ نفر را خوب عنوان کرد و گفت: صرفا به دلیل اینکه این افراد دارای بیماری‌های قبلی زمینه‌ای آسمی و یا قلبی بودند، صلاح بر این بود مدت بیشتری تحت نظر باشند وگرنه شرایط ترخیص را دارند.

صالحی بیان کرد: هیچکدام از مراجعه‌کنندگان روز گذشته علائم مسمومیت پایدار نداشتند و غالبا یا با مشکل تحریک تنفسی و یا اضطراب مواجه شده بودند.

 

مسمومیت دانش‌آموزان به سمنان رسید/ انتقال ۷۵ دانش‌آموز به مراکز درمانی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان از انتقال ۷۵ نفر از دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سمنان‌ با علایم بی‌حالی و ضعف به مراکز درمانی سمنان خبر داد.

احمد ریواده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و قائم مقام شورای اطلاع‌رسانی استان ۱۵ اسفندماه با اعلام این خبر اظهار کرد:  پس از اطلاع به اورژانس پیش‌بیمارستانی ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مبنی بر مشاهده علائم بی‌حالی، ضعف و تنگی نفس دانش‌آموزان در تعدادی از مراکز آموزش متوسطه دوره اول دخترانه شهرستان سمنان، نیروهای امدادی و پیش‌بیمارستانی سریعاً به مراکز اعلام شده مراجعه و پس از حضور کارشناسان در ۵ مرکز آموزشی و یک مرکز ورزشی در شهر سمنان تعداد ۷۵ نفر از دانش‌آموزان با نشانه‌های بی‌حالی، ضعف و علائم تنفسی به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

وی افزود: با توجه به حوادث مشابه رخ داده در طی چند روز گذشته در سطح برخی شهرهای کشور، دانش‌آموزان و برخی اولیا به دلیل بار روانی ناشی از این مقوله دچار اضطراب و تنش روانی شده و اظهار دغدغه‌مندی کردند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان تصریح کرد: اقدامات مورد نیاز توسط کادر درمانی در اسرع وقت برای این دانش‌آموزان انجام شد و اکثریت آن‌ها در حال ترخیص از بیمارستان بوده و تعدادی نیز جهت ادامه درمان در بیمارستان تحت‌نظر قرار گرفته‌اند.

 

ادامه مسمومیت‌های سریالی در گلستان/ آخرین وضعیت دانش‌آموزان گرگانی

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان، آخرین وضعیت مسمومیت دانش‌آموزان دبستان هدف گرگان را تشریح کرد و گفت: در مجموع 13 دانش‌آموز گلستانی تحت نظر هستند.

محمدجواد مقسمی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت دانش‌آموزان دبستان هدف گرگان اظهار کرد: پس از گزارش مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه هدف گرگان، همکاران ما بلافاصله برای بررسی و رسیدگی به وضعیت آنها به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه سردرد و سرگیجه از جمله علائم دانش‌آموزان دچار مسمومیت بود، افزود: در بین دانش‌آموزان ۶ نفر علائم بارزتری داشتند که به بیمارستان طالقانی گرگان منتقل شدند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان تأکید کرد: خوشبختانه در معاینات انجام شده مشکل حادی در دانش‌آموزان وجود نداشت و فشار خون، تنفس، قلب و عروق و فشار اکسیژن شریانی در آن‌ها نرمال بود اما از آنجایی که می‌گفتند تنفس راحتی ندارند با اکسیژن به بیمارستان منتقل شدند.

مقسمی از ترخیص دانش‌آموزان دبستان هدف گرگان تا دو ساعت آینده خبر داد و متذکر شد:  حال عمومی دانش‌آموزان خوب است و در حال حاضر از لحاظ پزشکی هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی به مسمومیت ۱۵ دانش‌آموز گنبدی طی روز گذشته اشاره کرد و یادآور شد: تمامی دانش‌آموزان مسموم شده در روز گذشته مرخص شدند اما در مجموع هشت نفر از دانش‌آموزان مسموم شده در روز گذشته و ۶ نفر از دانش‌آموز مسموم شده در امروز همچنان تحت نظر هستند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان  اضافه کرد: از لحاظ پزشکی هم مشکل خاصی و یا یافته ناراحت‌کننده‌ای در بیماران دارای علائم مسمومیت وجود ندارد اما بیشتر خود بیمار با علائم تنگی نفس یا ناراحتی دیگر مراجعه می‌کند که در صورت مشاهده علائم تنفسی درمان را تا رفع کامل مشکل ادامه می‌دهیم.

مقسمی افزود: معمولاً افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شدند مبتلا به آسم و یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند که برای مراقبت بیشتر تحت نظر پزشک قرار دارند.

 

مسمومیت ۱۳۸ دانش‌آموز در کهگیلویه و بویراحمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مسمومیت ۱۳۸ نفر از دانش‌آموزان سه شهر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

"محمود شهامت" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از مجموع ۱۳۸ دانش آموز مسموم شده ۸۸ دانش آموز در مدارس شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران، ۱۸ دانش آموز در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و ۳۲ دانش آموز نیز در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

وی اظهارکرد: از ۸۸ دانش آموز مدارس شهرستان گچساران دو نفر در بیمارستان شرکت نفت، دو نفر در بیمارستان بی بی حکیمه و ۶ نفر در بیمارستان شهید رجایی این شهرستان بستری هستند، مابقی ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد دانش آموزان مسموم شده دانش آموزان مدارس دخترانه هستند.

شهامت تصریح کرد: ۶ مدرسه دبیرستان و راهنمایی دخترانه بودند و یک مدرسه شرکت نفت گچساران پسرانه بود.

وی ادامه داد: در شهر یاسوج نیز ۳۲ نفر از دانش آموزان چهار دبیرستان شامل؛ فرهنگیان دخترانه و پسرانه، آسیه و بنت الهدی امروز دچار مسمومیت شدند که هم اکنون ۱۸ نفر از این دانش آموزان در مراکز درمانی این شهر بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد:  ۱۸ دانش آموز یک خوابگاه شبانه روزی شهر دهدشت دچار مسمومیت شدند .

شهامت در خصوص علت مسمومیت دانش آموزان در سطح استان اظهارکرد: احتمالا مسمومیت دانش آموزان بر اثر یک گازی است که تصاعد پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان دچار مسمومیت بیشترین استنشاق گاز را در کنار شوفاژها و بخاری های گازی احساس کردند که به نظر می رسد قبل از ورود دانش اموزان بخاری ها و شوفاژها را به ماده ای آغشته می کنند و یا ماده ای را در آن فضا قرار می دهند به محضی که گرم می شوند تصاعد پیدا کرده و بوی استنشاق پیدا می کند و باعث مسمومیت دانش آموزان می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به سه پیشنهاد ارائه شده به مسئولان استان تاکید کرد: پیشنهاد می شود که امنیت مدارس بیرون از مدارس توسط نهادهای امنیتی بیرون از آموزش و پرورش و امنیت داخلی توسط ناظمان و مدیران مدارس تامین شود و رفت و آمدها را بخصوص در زمانی که دانش آموزان در مدارس حضور ندارند چک و کنترل شود.

شهامت اظهارکرد: طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین مشکلات و مسمومیت ها در شیفت صبح مدارس اتفاق می افتد که شب و پیش از صبح را داریم که دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند. نظافت‌چی‌های مدارس صبح قبل از ورود دانش آموزان به مدارس بخصوص پشت و روی بخاری ها و سوفاژها را چک و نظافت کنند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی با بیان اینکه همه علائم دانش آموزان مسموم شده طی امروز با دانش آموزان دچار مسمومیت دیروز در شهر یاسوج و سی سخت مشترک هستند، گفت: شکم درد، ضعف، خستگی و بی حالی، تهوع از جمله علائم دانش آموزان دچار مسمومیت شده، بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: حال همه دانش آموزان مساعد است و احتمالا تا بعداز ظهر دانش آموزان بستری ترخیص شوند.

گفتنی است که روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ نیز ۲۶ دانش آموز در شهرهای یاسوج و سی سخت به دلیل مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

مسمومیت ۱۳۸ دانش‌آموز در کهگیلویه و بویراحمد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مسمومیت ۱۳۸ نفر از دانش‌آموزان سه شهر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

"محمود شهامت" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: از مجموع ۱۳۸ دانش آموز مسموم شده ۸۸ دانش آموز در مدارس شهر دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران، ۱۸ دانش آموز در شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و ۳۲ دانش آموز نیز در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده اند.

وی اظهارکرد: از ۸۸ دانش آموز مدارس شهرستان گچساران دو نفر در بیمارستان شرکت نفت، دو نفر در بیمارستان بی بی حکیمه و ۶ نفر در بیمارستان شهید رجایی این شهرستان بستری هستند، مابقی ترخیص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد دانش آموزان مسموم شده دانش آموزان مدارس دخترانه هستند.

شهامت تصریح کرد: ۶ مدرسه دبیرستان و راهنمایی دخترانه بودند و یک مدرسه شرکت نفت گچساران پسرانه بود.

وی ادامه داد: در شهر یاسوج نیز ۳۲ نفر از دانش آموزان چهار دبیرستان شامل؛ فرهنگیان دخترانه و پسرانه، آسیه و بنت الهدی امروز دچار مسمومیت شدند که هم اکنون ۱۸ نفر از این دانش آموزان در مراکز درمانی این شهر بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد:  ۱۸ دانش آموز یک خوابگاه شبانه روزی شهر دهدشت دچار مسمومیت شدند .

شهامت در خصوص علت مسمومیت دانش آموزان در سطح استان اظهارکرد: احتمالا مسمومیت دانش آموزان بر اثر یک گازی است که تصاعد پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش آموزان دچار مسمومیت بیشترین استنشاق گاز را در کنار شوفاژها و بخاری های گازی احساس کردند که به نظر می رسد قبل از ورود دانش اموزان بخاری ها و شوفاژها را به ماده ای آغشته می کنند و یا ماده ای را در آن فضا قرار می دهند به محضی که گرم می شوند تصاعد پیدا کرده و بوی استنشاق پیدا می کند و باعث مسمومیت دانش آموزان می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به سه پیشنهاد ارائه شده به مسئولان استان تاکید کرد: پیشنهاد می شود که امنیت مدارس بیرون از مدارس توسط نهادهای امنیتی بیرون از آموزش و پرورش و امنیت داخلی توسط ناظمان و مدیران مدارس تامین شود و رفت و آمدها را بخصوص در زمانی که دانش آموزان در مدارس حضور ندارند چک و کنترل شود.

شهامت اظهارکرد: طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین مشکلات و مسمومیت ها در شیفت صبح مدارس اتفاق می افتد که شب و پیش از صبح را داریم که دانش آموزان در مدرسه حضور ندارند. نظافت‌چی‌های مدارس صبح قبل از ورود دانش آموزان به مدارس بخصوص پشت و روی بخاری ها و سوفاژها را چک و نظافت کنند تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی با بیان اینکه همه علائم دانش آموزان مسموم شده طی امروز با دانش آموزان دچار مسمومیت دیروز در شهر یاسوج و سی سخت مشترک هستند، گفت: شکم درد، ضعف، خستگی و بی حالی، تهوع از جمله علائم دانش آموزان دچار مسمومیت شده، بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: حال همه دانش آموزان مساعد است و احتمالا تا بعداز ظهر دانش آموزان بستری ترخیص شوند.

گفتنی است که روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ نیز ۲۶ دانش آموز در شهرهای یاسوج و سی سخت به دلیل مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

دانش آموزان بابلی و آملی راهی بیمارستان شدند

دانش آموزان بسیاری از استان‌های کشور در هفته‌های اخیر با حضور در مدرسه به دلایل نامعلومی از سوزش چشم و درد شکم ناراحت بودند و امروز دانش آموزان دو مدرسه شهرستان‌های آمل و بابل استان مازندران هم به دلایل نامشخصی راهی بیمارستان شدند.

قبل از ظهر امروز دانش آموزان مدرسه متوسطه اول دخترانه شهید خانزاد آمل با حس ناراحتی در ناحیه چشم و معده ابراز نگرانی کرده و با تماس اولیای این مدرسه و تماس با اورژانس ۱۱۵ چند دستگاه آمبولانس دختران را بری مداوا به بیمارستان منتقل کردند.

 در همین خصوص، "سیدعباس حسینی" فرماندار ویژه شهرستان آمل در بیمارستان امام رضا(ع) این شهر حضور یافت و از دانش آموزان دختر بستری دربخش اورژانس این بیمارستان عیادت ودلجویی کرد.

بخش اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) آمل با حضور خانواده‌های دانش آموزان به یکی از بخش‌های شلوغ این بیمارستان تبدیل شده و مدیران بخش‌های درمانی این بیمارستان ومسئولان شبکه بهداشت ودرمان نیز حضور دارند.

قابل ذکر است که در همین ساعت تعدادی از  دانش‌آموز مدارس دخترانه صبوری، فهیما و فریده‌میری بابل به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان منتقل شدند.

در حال حاضر دانش‌آموزان در حال اکسیژن تراپی هستند.

البته عصر یکشنبه ۸ دانش آموز ساروی هم با علائم سوزش چشم و در شکم راهی بیمارستان امام خمینی ساری شدند.

 

اژه‌ای: کسانی که دانش آموزان را مسموم می‌کنند مفسد فی الارض هستند

رییس قوه‌ قضاییه گفت: طبق تعریف قانون عوامل مسمومیت دانش آموزان مفسد فی الارض هستند.

در صورت دستگیر شدن عوامل مسمویت دانش آموزان پرونده عوامل را به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم.

مباشر، مسبب، شریک و هر کسی که به نحوی از انحا در مسمومیت دانش آموزان داخالت دارد به اشد مجازات می‌رسد.

هیچگونه اغماضی نخواهیم کرد.

 

رئیسی دستور تشکیل کارگروه بررسی اتفاقات اخیر در برخی مدارس را صادر کرد

به دستور رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است.

در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.

 

استقرار گشت‌های ویژه پلیس در اطراف مدارس

سخنگوی پلیس: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش آموزان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است.

دانش آموزان عزیز در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را ازطریق سامانه پلیس ۱۱۰ اعلام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.